مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد:


کرمان جز امن‌ترین استان‌ها در سرمایه‌گذاری

روند نامناسب امنیت سرمایه‌گذاری در کشور تثبیت شده است. شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری برای فصل پاییز همانند فصل تابستان با کمیت ۶.۸۲ به‌دست‌آمده است که حکایت از تثبیت روند نامناسب امنیت سرمایه‌گذاری دارد. کرمان در بین ۳۱ استان کشور با شاخص ۶.۵۵ در رتبه پنجم قرار دارد و جز استان‌هایی قرار دارد که به نسبت در وضعیت بهتری از نظر امنیت سرمایه‌گذاری قرار دارند.

در پایش پاییز ۱۴۰۱ وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در طول ۲۰ دوره پیمایش فصلی همانند پایش فصل تابستان ۱۴۰۱ نامناسب‌ترین وضعیت را نمایان ساخته است.
در پرسش‌نامه و ارزیابی پایش امنیت سرمایه‌گذاری، ارزیابی بین صفر و ۱۰ انجام می‌شود. به‌طوری‌که ۱۰ نامناسب‌ترین و صفر مناسب‌ترین ارزیابی است و درنهایت شاخص هرچه به صفر نزدیک‌تر باشد، مناسب‌تر است.
 باید به طور متوسط از هر استان ۲۶۰ پرسش‌نامه تکمیل و تحویل داده شود. برای پایش بهار ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۱۳۲ پرسش‌نامه قابل‌قبول پر شده است. اما متأسفانه در پایش تابستان ۱۴۰۱ تعداد پرسش‌نامه‌های پر شده به‌شدت کاهش‌یافته و در اکثر استان‌ها به‌اندازه مورد قبول نرسیده بود و در پاییز نیز نمونه‌های پر شده به‌اندازه قابل‌قبول نرسیده است.
 طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نامناسب‌ترین مؤلفه امنیت سرمایه‌گذاری که فعالان اقتصادی را بیش از همه آزار می‌دهد در این مطالعه نیز همانند پایش قبلی مؤلفه «عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده شده» نامناسب‌ترین وضعیت را به خود اختصاص داده است. دو مؤلفه «میزان تخصصی بودن رسیدگی به دعاوی تجاری در مراجع قضایی» و مؤلفه «ثبات قیمت مواد اولیه» در جایگاه دومین و سومین مؤلفه نامناسب مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.
 بر اساس نتایج این مطالعه، در پاییز، ۱۴۰۱ از بین ۹ حوزه فعالیت اقتصادی مورد سنجش در این پایش، فعالان اقتصادی در حوزه معدن (به جز نفت و گاز) مناسب‌ترین ارزیابی در میان ۹ حوزه را به خود اختصاص داده است. باتوجه‌به معدنی بودن استان کرمان به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که کرمان از نظر امنیت سرمایه‌گذاری در وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها قرار دارد، همین مسئله باشد.
 بدترین رتبه‌ها در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری به استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و گلستان تعلق دارد و استان‌های سمنان، خراسان جنوبی و هرمزگان، بهترین هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=108129
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.