هزینه‌های سلامت سوار بر دوش تورم


کرمان دومین استان گران در حوزه درمان

تورم بهداشت و درمان در آذرماه سال جاری ۵۲.۲ درصد به ثبت رسیده تا کرمان را در جایگاه گران ترین استان بعد از ایلام در هزینه های درمانی قرار دهد.

تورم کرمان باز هم از متوسط تورم کشور بیشتر است.

گزارش مرکز آمار از تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر نشان می‌‌دهد که میزان اختلاف یک واحد درصد است.

بیشترین تورم نیز در بخش هتل و رستوران با تورم ۶۰درصد به ثبت رسیده.اما آنچه باعث اختلاف کرمان با سایر استان‌‌ها شده فاصله بالای رشد هزینه‌های بهداشت و درمان در کرمان نسبت به سایر استان‌هاست.

تورم بهداشت و درمان در این سال جاری ۵۲.۲درصد به ثبت رسیده تا کرمان را در جایگاه گران ترین استان بعد از ایلام در هزینه های درمانی قرار دهد.

کرمان از آذر سال قبل تا آذر امسال ۴۴.۷درصد مجموع کالاها و خدمات مصرفی‌اش افزایش داشته.

متوسط کشوری نیز ۴۳.۴درصد است که صرفا استان کرمان ۱.۳واحد درصد از متوسط کل کشور بیشتر بوده.

نگاهی دقیق تر به رده بندی استان‌ها در تورم نشان می‌دهد که از ۳۱ استان کشور تنها ۵ استان قم،‌ سمنان، سیستان و بلوچستان، همدان، گیلان و به علاوه پایتخت تورم کمتراز متوسط تورم کشور داشتند.

حال آنکه متوسط افزایش قیمت‌ها در پایتخت ۳۹.۷درصد بوده و از این جهت تهران در کنار استان قم کمترین نرخ تورم را در این بازه زمانی به ثبت رساندند.

روستانشینان کرمان تورم کمتری را تجربه کردند

اگر استان‌ها را از نظر میزان رشد قیمت‌ها از کم به زیاد به صف کنیم، کرمان تقریبا در میانه قرار دارد.

رتبه استان در بخش تورم شهری البته به ۲۱ می‌رسد.

این جایگاه البته در بخش خانوارهای روستایی به مراتب کمتر است.

نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به آذر ماه در بخش روستایی ۴۳.۱درصد است و از این نظر کرمان در جایگاه ششم قرار گرفته که دو ردیف بالاتر از روستانشینان تهران است.

بدین ترتیب در بخش روستایی کمترین تورم مربوط به استان سیستان و بلوچستان وبعد هم قم است.

بعد از قم نیز به ترتیب سمنان و تهران و گیلان و بعد هم کرمان قرار دارند.

به طور کلی در محاسبه تورم گروه‌های کالایی و خدمات را به ۱۲ رسته خوراکی‌ها و آشامیدنی‌‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن وآب وبرق، مبلمان و لوازم خانگی،‌بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش، هتل و رستوران و در آخر هم کالاها و خدمات متفرقه تقسیم می‌شوند.

از بین این ۱۲ گروه تورم کرمان فقط در ۴ گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، مسکن و آب و برق، حمل و نقل و ارتباطات کمتر از متوسط کشوری بوده و در مابقی گروه‌‌ها تورم کرمان به مراتب از متوسط کشور بالاتر است.

تورم ۶۰ درصدی بخش هتلداری و رستوران

اگر چه به لحاظ عددی بیشترین تورم ثبت شده در بین این ۱۲گروه مربوط به رشد هزینه در بخش هتل و رستوران است که عدد ۶۰درصد را به ثبت رسانده اما در قیاس اعداد با متوسط کشوری و رتبه هر بخش در استان می‌توان دریافت که بیشترین رشد قیمت نسبت به سایر استان‌ها در بخش بهداشت و درمان قرار دارد.

بیشترین گرانی در بخش بهداشت و درمان

به طوری که براساس اعداد گزارش شده در مرکز آمار ایران تورم سالانه ثبت شده در بخش بهداشت و درمان در کرمان ۵۲.۵درصد ثبت شده که از این نظر کرمان را در جایگاه دومین استان از نظر افزایش قیمت در این بخش قرار می‌دهد.

به طورکلی رتبه اول افزایش قیمت‌ها در بخش بهداشت و درمان مربوط به استان ایلام با افزایش ۵۲.۷درصد است و بعد از آن نیز کرمان با افزایش قیمت ۵۲.۵ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته. به عبارتی ۲۹ استان افزایش قیمتی به مراتب کمتر از کرمان تجربه کردند.

متوسط افزایش قیمت در بخش بهداشت و درمان ۴۰.۲درصد است که تهران به عنوان یکی از قطب‌های درمانی ۳۷.۶درصد افزایش قیمت داشته. یزد ۴۴.۲درصد و فارس ۴۸.۴درصد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82511
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.