کلرود و کهوروئیه جایی میان شهر و روستا

به گفته رییس شورا شهر جیرفت، جانمایی فضای سبز برای کلرود و کهوروئیه انجام شده و بعد از مرحله مطالعاتی وارد اجرا می‌شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی 

مدتی است قرار شده که محله کلرود و کهوروئیه به منطقه شهری جیرفت اضافه شده و خدمات شهری را دریافت کند اما ظاهرا اقدام چشم گیری دراین مورد انجام نشده و اهالی این محله ها هم چنان از بسیاری از خدماتی که به صورت اسمی حق آن ها است، محروم هستند.

یکی از اهالی کلرود به کرمان نو می گوید:چند سال پیش به دلیل اینکه این 2روستا جمعیت بالایی داشتند، به منطقه شهری اضافه شدند.

نمی دانم چه دسیسه ای بود که ما را به شهر اضافه کردند که از همان که بودیم هم محروم تر شدیم و مشکلاتمان حاد تر شد، خیابان های این محله ها هنوز خاکی هست حتی شن هم نریخته اند، با این بارندگی ها جانمان تمام شده است.

اگر روستا مانده بود حداقل دهداری و شورا روستا امکانات فراهم می کردند، شهرداری که هیچ کاری برای ما نمی کند ، ما نه شهریم و نه روستا ز اینجا مانده و از آنجا رانده شدیم.

یکی دیگر از اهالی کلرود به کرمان نو می گوید: بین کلرود و مرکز جیرفت فقط رودخانه هلیل است و یک پل، خودشان تصمیم گرفتند که این روستا چسبیده به شهر را شهر کنند.

اما انگار فقط حرفش را زده اند این چه جور شهر شدنی است که حتی یک پارک و تاب برای بچه های داخل محله هایش نیست، خودمان هم نمی دانیم واقعا شهر شده ایم یا نه؟ هنوز روی فیش های برق روستا می زنند. کاش اگر هنوز روستا هستیم بگویند تکلیفمان را بدانیم.

مشایخی رییس شورای شهر جیرفت درباره مشکلات محله های کلرود وکهوروئیه به کرمان نو گفت: در بحث آسفالت با پیگیری من و مجموعه شورا و با همکاری شهرداری و اداره راهداری یک بخشی از امکانات مورد نیاز، فعلا محیا شده البته باید به این نکته توجه شود که تا امسال به اسم این محله‌ها به عنوان شهر بوده‌اند اما به تازگی رسما این منطقه، شهر شده است.

مشایخی یادآور شد: کلرود و کهوروئیه به حوزه شهری ملحق شده اند و طبیعتا از خدمات شهری برخوردار می شوند اما باید در نظر داشت که به هر حال جایی که تقریبا از هرگونه امکاناتی محروم بوده است،طول می کشد که شرایطش کامل شبیه به شهر شود و یک دفعه امکان پذیر نیست .

وی ادامه داد: اگر هم پیش از این امکانات شهری را به این منطقه می دادند چون خارج از محدوده شهری بود، تخلف می شد.

مشایخی ضمن تایید این نکته که حق با مردم است، گفت: اهالی می گویند ما نه در شهر زندگی می کنیم ونه در روستا و حق هم دارند اما الان برای خیابان های کلرود هم در بحث آسفالت و هم در بحث روشنایی در همین دو سال و نیم کارهای زیادی انجام شده است نام گذاری کوچه ها هم توسط شهرداری تکمیل شده است.

اما چون بافت این منطقه قدیمی و فرسوده است و بافت روستایی است طبیعتا برای اینکه فضای شهری را به خود بگیرد زمان می برد.

شهری شدن در رونق اقتصادی تاثیر دارد

مشایخی در مورد تکمیل آسفالت کوچه های کلرود و کهوروئیه گفت: چند موضوع ما را در شورای شهر درگیر خود کرده است اما آن فقط مربوط به کوچه های کهوروئیه و کلرود نیست بلکه درمورد کل کوچه های شهر است، ما در شهر بحث برق ، آب و گاز را داریم مثلا الان آسفالت کردیم بعد گاز بیاید و دوباره بکند، کار بیهوده ای می شود.

مشایخی با بیان این نکته که شهر شدن این محله ها در بحث فرهنگی و اجتماعیشان کمک کرده است، گفت: پیش از این همه تردد ها از طرف پل دوم اتفاق می افتاد الان ضمن اینکه مقداری از تردد ها از روی پل اول انجام می شود ترافیک از پل دوم کم شده و در رشد اقتصادی این منطقه هم تاثیر گذاشته است.

رییس شورای شهر جیرفت تاکید کرد: جایی که قدمت دارد، بافت جمعیتی آن هم ریشه دار است و 15 تا 20 هزار نفر در کلرود و کهوروئیه زندگی می کنند که باید خدمات شهری دریافت کنند، بافت جمعیتی این 2 منطقه بافت متراکمی است.

جمعیت شهری جیرفت در آمار سال 1395 در حوزه شهری 125 هزار نفر اعلام شده است اما آن آماری که ما خدمت رسانی می کنیم، بیش از 210 هزار نفر است با استانداری مکاتبه داریم که بحث آماری جیرفت را در حوزه شهری درست کنند.

حل شدن مشکل مجوز‌های ساخت‌و‌ساز در کلرود و کهوروئیه

مشایخی گفت:زمانی که معاون وزیر راه در بافت های فرسوده به جیرفت آمد، اولین جایی که با راه و شهرسازی برای بازدید رفتیم، کهوروئیه و کلرود بود که به عنوان بافت فرسوده وارد بافت شهری شدند.

رییس شورا جیرفت در مورد خدمات ارائه شده به این منطقه گفت: یکی از بهترین خدماتی که اکنون برای کلرود و کهوروئیه ارائه می شود، مجوز ساخت و ساز شهری است.

وی ادامه داد: پیش از این برای ساخت و ساز مجوز نمی دادند چون سند ها همه دستی بود، ما در شورا مصوبه را داشتیم تا این مجموعه از بقیه حوزه شهری از لحاظ ساخت و ساز عقب نماند و ممکن است اهالی این منطقه توان مالی آن چنانی نداشته باشند که در مرکز شهر زمین بخرند و همچنین حاشیه شهر متروکه باقی نماند.

در همین راستا مردم بعد از پرداخت حق تفکیک و بعد از موافقت شهرداری می توانند ساخت و ساز انجام بدهند.

رییس شورای شهر در مورد فضای سبز این منطقه گفت: شورای شهر تا پایان سال98 ، 11 بوستان محله ای و شهری را باید تحویل بدهد، درحوزه کهوروئیه و کلرود هم نقاطی را جانمایی کرده ایم، کارهایی مطالعاتی آن انجام شود، وارد مرحله اجرا می شویم و همچنین پیگیر راه اندازی کتابخانه و زمین ورزشی هم برای این محله هستیم.

مشایخی در پایان تا کید کرد: طرح تفضیلی این 2 منطقه نزدیک 5 ماه است که تصویب شده است و طرح تفضیلی شناسنامه شهر است و وقتی این طرح مصوب شود، برنامه هایش لازم الاجرا است و ارائه خدمات شهری برای کلرود وکهوروئیه نیز یکی از این برنامه ها است.

در دومین جلسه ستاد باز آفرینی شهری در شهرستان جیرفت محله کهوروئیه به عنوان محله هدف باز آفرینی شهری در سال ۱۳۹۸ مشخص شد.

به گزارش اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان، در دومین جلسه ستاد باز آفرینی شهری که با هدف احیا و بازسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده برگزارشد محله کهوروئیه درشهرستان جیرفت به عنوان محله هدف باز آفرینی شهری در سال ۹۸ مشخص شده و از محل اعتبارات این اداره کل به نمایندگی از شرکت باز آفرینی شهری ایران اقدامات لازم در زمینه آماده کردن زیر ساخت های فرهنگی ورزشی و بهداشتی در شهر جیرفت انجام می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42571
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.