۳۳هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اعتبار نیاز است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: تقریبا ۳۳ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اعتبار نیاز است، در صورتی که اعتباری که از محل استانی و ملی تزریق می شود چیزی بین ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان است، لذا به همین دلیل هم پروژه های جدیدی که نیاز هست استارت نمی خورند.

عدم تصویب و تخصیص اعتبار برای پروژه های جدید تعریف شده در استان و روند کند پ‍یشرفت فیزیکی پروژه‌های نیمه تمام استان از موضوعاتی بود که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به آنها پاسخ داد و به نوعی امید واهی برخی از مدیران استان برای تعریف پروژه جدید برای حل مشکل تامین آب منطقه سیدی و یا ساخت مسکن مهر در آن نواحی با تکیه بر تامین آب به وسیله اجرای پروژه های جدید را از بین برد.

به گفته جعفر رودری در سال ۹۹ در حوزه استانی ۳ هزار ۳۵۷ پروژه تعریف شده که در کنار۱۷۴پروژه ملی قرار می گیرد و مجموع پروژه‌های نیمه تمام استان را به سه هزار و ۵۳۱پروژه می رساند.

رودری افزود: تقریبا ۳۳ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه ها اعتبار نیاز است، در صورتی که اعتباری که از محل استانی و ملی تزریق می شود چیزی بین ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان است، لذا به همین دلیل هم پروژه های جدیدی که نیاز هست استارت نمی خورند.

او البته خاطر نشان کرد که در اولویت بندی پروژه‌ها نکاتی همچون درصد پیشرفت فیزیکی، مناطق محروم، تعهدات سفر مقام معظم رهبری، تعهدات سفر ریاست جمهور و همچنین پروژه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در اولویت قرار دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در خصوص بودجه استانی گفت: در سال ۹۸ مجموعا هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان ابلاغی بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان بوده است که ۸۲۸ میلیارد تومان آن تخصیص داده شد که برابر با ۴۲ درصد تخصیص است.

رودری در پاسخ به اینکه چرا بودجه پروژه ها به میزان کمتری از وعده‌های داده شده، اختصاص یافته است، گفت: وقتی درآمدهای پیش بینی شده در کل قانون بودجه محقق نشود طبیعی است که متناسب با بخشی که درآمد اتفاق افتاده، تخصیص صورت گیرد.

او ادامه داد: بر این اساس اختصاص اعتبار به پروژه ها یا به همان نسبت ۴۲ درصد اتفاق افتاده و یا به نسبت درصد پیشرفت فیزیکی پروژه.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکنون هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان ابلاغیه بودجه سال ۹۹ بوده است و ۴۲۸ میلیارد تومان هم که برابر با ۲۵ درصد تخصیص است به این رقم اضافه شده است.

رودری خاطر نشان کرد: به استناد گزارش سازمان برنامه و بودجه، استان کرمان، استان اول به لحاظ توزیع بودجه و ابلاغ بودجه و مبادله موافقت‌نامه‌‌ها بوده است که هم اکنون قریب به ۷۰ درصد موافقت نامه ها مبادله شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص تبصره ۱۹ و واگذاری پروژه های دولتی به بخش خصوصی برای اجرا و تکمیل پروژه ها گفت: این تبصره مشمول پروژه‌های نیمه تمام و جدید و در حال تکمیل و حتی پروژه های بهره برداری شده هم می شود که خوشبختانه امسال دولت مشوق های خوبی را برای جلب مشارکت بخش غیر دولتی شامل اعطای تسهیلات یارانه دار، کمک برای استملاک زمین و تامین بخشی از هزینه ها را لحاظ کرده است.

به گفته رودری دستگاه هایی که پروژه مصوب در سال ۹۹ دارند شامل اداره کل ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، شرکت آب و فاضلاب ، اداره کل فنی و حرفه ای هستند و سرمایه گذاران می توانند در این حوزه از ظرفیت تبصره ۱۹ استفاده کنند.

او نظارت را مهمترین وظیفه سازمان مدیریت و برنامه ریزی دانست و در این خصوص گفت: پروژه هایی که به تصویب می رسند باید نقش موثری در نیازهای جامعه داشته باشند، لذا هر ساله سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ۵۰۰ تا ۶۰۰ پروژه را به طور مستقیم رصد می کند و این پروژه ها توسط فرمانداران و کارشناسان ذیربط بازدید می شوند.

عمر مفید پروژه‌های استان یک دوم عمر متوسط مورد انتظار است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان مهمترین رویکرد در موضوع نظارت را در نظر گرفتن آیتم های کیفیت پروژه همچون کیفیت مصالح دانست و در این خصوص اذعان کرد: با بررسی انجام شده دوستان به این نتیجه رسیدند که در حوزه توزیع بتن و آسفالت به عنوان دو مصالح اصلی که تاثیر به سزایی در کل پروژه‌ها دارند ورود پیدا کنیم.

رودری با بیان اینکه تولید بتن در دستور کار استان قرار گرفته است،گفت: امروز این مسئله نهایی شده و کل واحدهای تولید بتن که امروز بالغ بر ۲۰۰ واحد هستند، براساس میزان کارایی و کیفیت درجه بندی شدند و ابلاغ شده است که حداقل در شهر کرمان از واحدهای تولیدی که بتن استاندارد دارند، خرید انجام شود.

به گفته او هم اکنون عمر مفید پروژه‌های استان یک دوم عمر متوسط مورد انتظار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین در خصوص آمار‍ پیمانکاران استان و رتبه بندی این افراد نیز گفت:در حوزه نظام فنی و اجرایی رتبه بندی پیمانکاران صورت گرفته و در حال حاضر هزار و۱۰۷ پیمانکار حقوقی در استان داریم و در کنار آن ها ۳۸۰مورد پیمانکار حقیقی داریم.

رودری در ادامه افزود: مشاورین تایید صلاحیت شده ۹۳ مورد در استان هستند که در حوزه های مختلف مشغول فعالیت هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55044
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.