سخنگوی شورای شهر:‌به دنبال درآمد پایدار از مسیر گردشگری کرمان هستیم

به گفته محمدرضا کمساری، سخنگوی شورای شهر کرمان با نظر مساعد استاندار و مدیر دادگستری، شهر کرمان برای سرمایه گذاری بسیار مستعد است. به گفته او فاز اول پروژه شهدای خلبان با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در دستور کار سال ۱۴۰۱ است.

شعرباف شهرداری را با ۱۲۰میلیار تومان پول در حساب و به اتمام رساندن لیست سیاه پروژه‌های نیمه تمام تحویل گرفت. شهر کرمان نه پروژه سنگین بر زمین مانده دارد و نه معوقه خاصی اما به کرات لغت مضیقه مالی شهرداری شنیده شده و حتی در مقطعی حساب شهرداری به علت بدهی بلوکه شد.

محمدرضا کمساری، سخنگوی شورای شهر در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» مدعی است که شهردار قبل با فروش زمین‌های ناب شهرداری پروژه‌ها را به اتمام رسانده.

در این گفت‌وگوی ۱۵ دقیقه‌ای که در حاشیه آیین پاسداشت نیم قرن دستاوردهای میراث فرهنگی استان در محل اتاق بازرگانی انجام شد، کمساری از پشت پرده قراردادهای شهرداری و وجود تنها ۳۰۰ قرارداد کارمند در بین حدود۲هزار و ۱۸۰ نیروی رسمی شهرداری گفت. او در این مصاحبه وعده می‌دهد تا قرارداد مزایده‌ها و مناقصه شهرداری تا پایان سال شفاف شود.

*آقای کمساری ما در این دوره شورای شهر چندان پروژه عمرانی سنگین نداریم و برخلاف دوره قبلی، پروژه بر زمین مانده مثل میدان آزادی و باغ ملی روی دست شهرداری نمانده، اما مکررا در این دوره اعلام شده که شهرداری در مضیقه مالی است! علت چیست؟

شما باید برگردید به بودجه شهرداری. بودجه شهرداری که در سال‌های گذشته تدوین و مورد استفاده قرار می‌گرفته، بودجه‌ای بوده که تقریبا نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد بر پایه فروش املاک و زمین‌های شهرداری بوده است. همین‌طور که اشاره کردید شورای قبلی حرکت خوبی انجام داد و آن هم تمام کردن پروژه‌های نیمه تمام خصوصا در حوزه پروژه‌های بزرگ و پل‌هایی بود که در سطح شهر وجود داشت. اما سوال اینجاست که این پروژه‌ها با چه پشتوانه‌ای تمام شده؟ تقریبا می‌شود گفت که بهترین و ارزشمندترین زمین‌هایی که ما در سطح شهر داشتیم و این‌ها پشتوانه شهرداری بوده برای اتمام این پروژه‌های مختلف در مزایده‌های مختلفی فروخته شده. ارزشمندترین سرمایه شهرداری که این زمین‌هایی بوده که شسته رفته و خوب بودند و اسنادشان و مالکیت آن و موقعیت‌شان خصوصا در محله‌های رو به رشد حسن آباد فروخته شده و در حال حاضر نه اینکه شهرداری زمین نداشته باشد، اما یک کار ۱ تا ۱.۵ ساله نیاز است تا دوباره روی برخی از املاک کار شود و اینها به مرحله‌ای برسند که بشود به عنوان سرمایه روی آن‌ها حساب باز کرد و استفاده کرد.
شورای ششم یکی از سیاست‌هایی که داشته این بود که وابستگی به این زمین‌ها را در بودجه ۱۴۰۱ کم کرده و البته با تمام این مباحث پروژه شهدای خلبان را داریم که در دو فاز تعریف شده و برای فاز اول فقط ۳۰۰میلیارد تومان هزینه می‌برد و این جزء پروژه‌هایی است که در سال ۱۴۰۱ در دستور کار است. از آن طرف هم ما بحث افزایش ۵۷درصدی حقوق کارگری را داشتیم. بودجه شهرداری نزدیک به ۲هزار میلیارد تومان بسته شده بود و یک دفعه با این افزایش دستمزد‌ها به ۲هزار و ۳۲۰میلیارد تومان رسید.

*طبق اطلاعاتی که شورا در سامانه شفافیت قرار داده کمتر از ۲۰درصد از کارمندان شهرداری حقوق زیر ۸میلیون تومان می‌گیرند و شامل افزایش ۵۷درصدی حقوق کارگری شدند، پس علت این حجم از تاثیرگذاری چیست؟

ما یک جمعیت ۵هزار نفر نیروی شهرداری داریم که کمتر از۲۰درصد این افراد جمعیت کارمندی است و ۸۰درصد هم کارگری است. سال گذشته به صورت میانگین ماهانه ۶۵میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کردیم، در حالی که یکی از اصلی‌ترین منابعی که شهرداری از آن برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده می‌کند، مالیات بر ارزش افزوده است. ما ماهانه ۳۵میلیارد تومان از اداره دارایی مالیات بر ارزش افزوده می‌گیریم، در حالی که شهری مثل یزد ماهیانه ۳۵میلیارد تومان حقوق و دستمزد پرداخت می‌کند و ۶۰میلیارد تومان ارزش افزوده می‌گیرد. شهرداری یزد بدون اینکه هیچ درآمد دیگری نه در قالب زمین و نه در قالب پروانه ساختمانی و غیره دریافت کند، ماهیانه ۲۰تا ۲۵میلیارد تومان برای کار عمرانی فقط از مورد ارزش افزوده پول دارد و ما برعکس آن هستیم. در واقع ما باید ماهانه ۲۵میلیارد تومان پول درآوریم تا فقط هزینه جاری شهرداری را پرداخت کنیم. ۵۷درصد برای افزایش حقوق نبوده و ما بین ۴۰ تا ۵۰ درصد برای اکثریت نیروهای شهرداری که با قرارداد کارگری با شهرداری کار می‌کنند، افزایش حقوق داشتیم.

*عرض من در مورد افزایش ۵۷درصدی حداقل حقوق کارگری است، طبق اطلاعات سامانه شفافیت حدود ۲۰درصد نیروها حقوق زیر ۸میلیون دارند. به طور دقیق شهرداری چه تعداد قرارداد کارگری دارد؟

قراردادهای ما اکثرا کارگری هستند. ما ۵هزار نیرو داریم از این تعداد بالغ بر ۲هزار نفر مرتبط با شرکت‌ها هستند که کارهای تنظیف و خدمات شهری و فضای سبز را انجام می‌دهند و الباقی نیز که نیروهای رسمی شهرداری هستند کمتر از ۳۰۰نفرشان قرارداد کارمندی دارند و الباقی که بالغ بر هزار و ۵۰۰نفر از پرسنل شهرداری هستند، قراردادشان کارگری است.

*چطور نیروی رسمی که به عنوان کارمند با حقوق بالا در مجموعه شهرداری کار می‌کند، قراردادش کارگری است؟

این افراد در فواصل مختلف بایستی کارهای تبدیل وضعیت‌شان انجام می‌شد که این اتفاق صورت نگرفته است و بعضا کوتاهی‌هایی در این امر صورت گرفته. البته این موضوع در دستور کار بوده است و خود این افراد نخواستند به سمت قراردادهای کارمندی بروند.
*اگر نگاهی به ادوار گذشته داشته باشیم، در زمان آقای عالم‌زاده برای رسیدن به درآمد پایدار، عوارض شهرداری و عوارض پروانه‌های ساخت و ساز بازنگری و ساماندهی شد. تصمیمی که در زمان خود منتقدان زیادی داشت اما عنوان شد این امر کرمان را به یک منبع درآمدی پایدار متصل کرده که شهرداری را تا مدت‌ها بی‌نیاز خواهد کرد. اما در همین دوره باز شهرداری مشکل مالی دارد. تاثیر این ساماندهی عوارض در رسیدن به درآمد پایدار چه بوده و برنامه این دوره از شورا شهر برای رسیدن به درآمد پایدار چیست؟
واقعی‌شدن عوارض کار ارزشمندی بوده است. البته افزایش آن شاید برای مردم تا حدی جای سوال باشد اما افزایشی که بر پایه عدالت و براساس شهرهایی هم تراز کرمان صورت گرفته، ارزشمند است. البته این اقدام منجر شده تا برخی در فضای صدور پروانه‌ها دچار مشکل شوند.
البته این امر چند درصد از بودجه شهری است و ما وقتی در سرجمع ۲هزار و ۳۰۰میلیاردی نگاه کنیم، خواهیم دید که درآمد ناشی از عوارض کمتر از ۲۵درصد کل بودجه است. پس برای دستیابی به درآمد پایدار ما نیاز به یک نگاه وسیع‌تری داریم و صرفا بحث عوارض نیست.

*برنامه این دوره برای رسیدن به درآمد پایدار چیست؟

یکی از ظرفیت‌ها بحث میراث و گردشگری است. شورا به دنبال این امر است که به این مورد پرداخته شود. دیگر آنکه ما در بحث منابع پایدار می‌توانیم از بخش معادن استان منابعی را داشته باشیم.

*شهرداری چگونه از محل معادن، کسب درآمد خواهد داشت؟

یک درآمد سالیانه به معاونت عمرانی پرداخت‌ می‌شود که آنجا تصمیم گیری می‌شود که به چه شکل بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شود. ما به دنبال این هستیم با توجه به شاخص جمعیت این توزیع عادلانه و بهتر انجام پذیرد.

*طبق اطلاعاتی که دارم این درآمد منوط به شهرداری‌هایی که از سیل خسارت دیدند. شهرداری کرمان چقدر از این محل کسب درآمد کرد؟

متاسفانه رقمی به کرمان نرسید. البته بحث دیگری که شهرداری کرمان دنبال خواهد کرد مالیات بر ارزش افزوده است. در این بخش واقعا به کرمان ظلم شده است. ملاک مالیات سرشماری سال ۸۵ است که کرمان را ۶۰۰هزار نفر است اما طبق آماری که ما داریم، جمعیت کرمان نزدیک ۹۰۰هزار نفر است که اگر پرداختی به شهرداری از این محل متناسب شود شاید در همین یک قلم ۱۰ الی ۲۰میلیارد تومان به درآمد شهرداری از حوزه مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود.

*شعار اصلی این شورا شفافیت بود و در اولین قدم هم فیش حقوقی کارمندان شهرداری منتشر شد. یکی از انتقادات اصلی که به این دوره وارد شده، شفاف نبودن قراردادهای مناقصه و مزایده‌های شهرداری است، چرا بعد از گذشت چندین ماه هنوز این قراردادها در سامانه شفافیت قرار نگرفته است؟

این موضوع شروع شده و چند روز قبل یکی از قراردادهای مورد بحث شهرداری در ۲۰سال گذشته، قرارداد بتن علی‌بابا که مربوط به واگذاری زمینی در میدان کربلا بوده اطلاعاتش در اختیار عموم قرار داده شد. متاسفانه این برداشت‌ها در دوره شورای شهر ششم اتفاق افتاده و نزدیک به ۷۵میلیارد تومان از حساب شهرداری برداشت شده است.

*در دوره قبلی برداشتی صورت نگرفته؟

فکر می‌کنم نهایتا زیر ۱۰میلیارد تومان است.

*علت چه بوده؟

نمی‌دانم چه دلیلی داشته که در این دوره اصرار بر برداشت و اجرای حکم بوده و آن هم در شروع شورای شهر ششم و شهردار جدید. ما امیدواریم دلیلی خاصی نداشته باشد. اما شهرداری کرمان به راحتی یک ماه از هزینه‌هایش را در همین چند ماه گذشته به حساب آقای صمدانی و بتن علی‌بابا ریخته است.

*برگردیم به سوال قبل. علت اینکه ابتدا حقوق کارمندان شهرداری منتشر شد اما بعد از گذشت چند ماه هنوز قراردادهای مناقصه و مزایده شهرداری شفاف نیست، چیست؟

بحث حقوق شاید یکی از جزئی‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین مباحث در حوزه شفافیت بوده است. به مرور زمان مناقصه و مزایده‌ها مخصوصا قراردادهای بزرگ منتشر می‌شود و شهردار موظف است تا آن‌ها را در سامانه شفافیت بارگذاری کند و مردم با نظارت خودشان به روند بهتر انجام شدن کار شهرداری، کمک کنند.

*علت این وقفه چیست؟

فضای زیرساختی ما آماده نبوده است. به هر حال حقوق و مزایا در رده‌های بعدی ما بوده اما به دلیل اینکه آماده‌تر بوده است شاید جناب شهردار تصمیمشان بر انتشار لیست حقوق بوده. من این قول را می‌دهم در سال۱۴۰۱ مناقصات و مزایده‌ها منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89192
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.