مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا روی سطوح چقدر است؟

زمان زنده ماندن ویروس کرونا بر روی سطوح و احتمال مبتلا شدن از طریق لمس آنها سوالی است که می تواند برای هر شخصی مطرح شود.

گرچه هنوز اطلاعات ما در باره ویروس جدید کرونا کامل نیست، اما بر مبنای بررسی‌ها بر روی کروناویروس‌های دیگر (و اطلاعات مقدماتی درباره ویروس جدید کرونا عامل کووید-۱۹) احتمالا این ویروس‌ها از چند ساعت تا چند روز روی سطوح زنده می‌ماند.

همشهری گزارش داده؛ یک بررسی جدید مدت زنده ماندن ویروس‌های کرونا را روی سطوح سفت و صیقلی مانند روی میز و دستگیره در  از ۲ ساعت تا ۹ روز تعیین کرده است.

احتمالا مدت زنده ماندن ویروس کرونا روی سطوح به شرایط محیطی مانند نوع سطوح، دما و میزان رطوبت محیط هم بستگی دارد.

فعلا شاهدی وجود ندارد که ویروس‌های کرونا از طریق سطوح نرم مانند پارچه یا فرش به انسان‌ها منتقل شود.

دمای محیط هم بر مدت زنده ماند ویروس تاثیر می‌گذارد همین بررسی نشان داد در دمای محیطی ۴ درجه سلسیوس برخی از انواع ویروس کرونا می‌توانند تا ۲۸ روز زنده بمانند.

در دمای محیطی بالاتر از ۳۰ درجه سلسیوس این مدت کوتاه‌تر شده بود. همچنین این بررسی نشان داد مواد ضدعفونی‌کننده خانگی در زدودن ویروس‌های کرونا از  روی سطوح موثرند.

بر اساس این بررس مواد ضدعفونی‌کننده که حاوی ۶۲ تا ۷۱ درصد الکل اتانول یا نیم درصد پراکسید هیدروژن یا یک درصد ماده سفید کننده هیپوکلریت سدیم باشند، در چند دقیقه ویروس را غیرفعال می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند انتظار دارند نتایج بررسی‌شان درباره ویروس‌ جدید کرونا هم صادق باشد، هر چند در این مورد نمی‌توان اطمینان قطعی داشت.

بر مبنای اطلاعات فعلی، ویروس کرونا از طریق سطوحی که به طور مکرر لمس می‌شوند، مانند دستگیره در منتقل شود (هر چند احتمالا راه اصلی انتقال تماس نزدیک با فردی است که قطرک‌های تنفسی آلوده به ویروس را از طریق عطسه و سرفه روی دهان، بینی یا چشم فرد نزدیکش است).

اگر فکر می‌کنید که سطحی ممکن است به ویروس آلوده شده باشد، با مواد ضدعفونی‌کننده معمول خانگی می‌توانید آن را از بین ببرید.

پاک کردن سطوحی را که بیش از همه لمس می‌شوند، مانند پیشخوان آشپزخانه، روی میزها، دستگیره‌ درها، شیرآلات و سایر وسایل در توالت، صفحه کلید کامپیوتر و میز کنار تختخواب را هر روز تمیز کنید.

همچنین هر سطحی را که فکر می‌کنید به خون، مدفوع یا سایر مایعات بدنی آلوده شده است، پاک کنید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=43824
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.