پایان ماه‌عسل کرمانی‌های صحنه سیاست| چهره‌های ملی کرمانی رو‌به‌روی هم

اختلاف‌نظر میان سیاست‌مداران امری عجیب و غیرمنتظره نیست، اما اگر اختلاف بین یاران قدیمی باشد، باید اندکی نگران شد. هم برای مدیریت کشور هم برای شناسنامه مدیران کرمانی.

صحنه سیاست ایران پر از ستاره‌های کرمانی بوده است. چه قبل از انقلاب 57 و چه بعد از آن. اگرچه که به واسطه حضور آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، پس از انقلاب، تعداد افرادی که از استان کرمان به سمت‌های کشوری رسیدند، بیشتر بودند.

در این میان سیاستمداران کرمانی به این معروف بودند که با وجود اختلاف‌ دیدگاه و حزب و مرام سیاسی‌شان، کم‌وبیش با هم رابطه خوبی داشتند و یا دست‌کم حفظ ظاهر می‌کردند. همانطور که کهنه‌کاران سیاست کرمان از جمله حسین مرعشیِ اصلاح‌طلب به همراه محمدرضا باهنرِ اصولگرا چند سالی می‌شود که برای آینده استان زادگاهشان در انجمنی به نامه توسعه کرمان کنار هم می‌نشینند. این در حالی است که تازه‌نفسان کرمانی عرصه سیاست کمتر آبشان با هم به یک جوی می‌رود.

نبرد با شمشیر فولادی؛ پورابراهیمی-رزم‌حسینی

فولاد. این صنعت که به آب‌بَر بودنش معروف است، برای بازیگران کرمانی صحنه سیاست، آرامش‌بَر بوده است. ماجرا از بخشنامه‌ای به ظاهر ساده که از سوی علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در 16 دی امسال ابلاغ کرد، شروع شد. بخشنامه‌ای که البته با تصمیم معاون اول رییس‌جمهور که اتفاقا او هم کرمانی است، لغو شده.

رزم‌حسینی در این روز از تغییر قیمت پایه عرضه شمش فولادی در بورس کالا از ۸۰ درصد به ۷۰ درصد خبر داد. تصمیمی که صدای اغلب فعالان اقتصادی، از جمله محمدرضا پورابراهیمی، رییس کرمانی کمیسیون اقتصادی مجلس را درآورد. البته که وزیر صمت در کرمان گفت که این تصمیم به معنای قیمت‌گذاری دستوری نیست.

وزیر صنعت منکر قیمت‌گذاری دستوری فولاد شد

پورابراهیمی در آخرین اظهار نظری که در مورد قیمت‌گذاری دستوری فولاد داشته، گفت که «چرا به دنبال قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس کالا هستیم؟ فقط به خاطر دخالت دولت در پایان سال 97 و سال 98 حدود 12 هزار میلیارد تومان رانت ایجاد شد در حالی که شرکت‌های تولیدی و مصرف کنندگان هیچ انتفاعی نبردند. هیچ تناسبی بین خرده فروشی فولاد و قیمت عرضه شده در بورس نیست؛ این رانت 12 هزار میلیارد تومانی به دلیل همین مابه‌التفاوت ایجاد شد.»

از همراهی تا تقابل

عبارات بالا تنها اظهارنظر انتقادی پورابراهیمی نیست و او به طور متوسط دست‌کم روزی یک مصاحبه در هفته گذشته با مضمون انتقادی از وزیر صمت داشته. انتقاداتی که نشان می‌دهد رابطه بین این دو اصلا خوب نیست.  این در شرایطی است که اگر به چهار ماه پیش برگردیم، اختلاف بین رزم‌حسینی و پورابراهیمی به ذهن کمتر کسی خطور می‌کرد.

گواه این مدعا هم، رایزنی‌های رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با دیگر نمایندگان برای دادن رای اعتماد به رزم‌حسینی است.

به طوری که وزیر فعلی صمت یک روز قبل از جلسه رای اعتماد همراه با پورابراهیمی وارد صحن مجلس شد تا در روز رای‌گیری با خیال راحت‌تری به بهارستان برود. در همین حال زمانی که رزم‌حسینی استاندار کرمان بود، رابطه خوب او با پورابراهیمی بر کسی پوشیده نبود، به طوری که روز به روز زاهدی، دیگر نماینده مردم کرمان و راور بیش از پیش از استاندار وقت فاصله می‌گرفت.

سپر فولادی جهانگیری

فولاد باعث اختلاف نظر بین رزم‌حسینی و اسحاق جهانگیری هم شده. آنجا که معاون اول رییس‌جمهور دستور وزیر صنعت برای تغییر قیمت پایه فولاد را وتو کرد. اتفاقی که نشان داد این دو کرمانی هم حالا تا حدودی روبروی هم قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که برای معرفی رزم‌حسینی به عنوان وزیر صنعت، دوئلی بین جهانگیری و واعظی شکل گرفته بود. دو ماه پیش از اینکه رزم‌حسینی به عنوان وزیر صمت معرفی شود، روزنامه تعادل نوشت که «شنیده‌ها حکایت از یک رقابت تنگاتنگ بین رییس دفتر و معاون اول رییس‌جمهور برای کرسی نشاندن چهره‌های مد نظر خودشان در وزارت صمت دارد؛ یعنی شاهد دوئل «واعظی – جهانگیری» بر سر وزارت صمت هستیم. اما چهره‌های مد نظر این دو نفر چه کسانی هستند و برنده این دوئل چه کسی است؟»

این روزنامه در ادامه هم نوشت که «شنیده‌ها حکایت از این دارد که در صورت عدم موافقت مجلس با طرح تفکیک، «علیرضا رزم‌حسینی» استاندار خراسان رضوی جدی‌ترین گزینه و رقیب اصلی مدرس خیابانی برای نشستن بر صندلی وزارت صمت است. البته برخی هم از او به عنوان گزینه اسحاق جهانگیری یاد می‌کنند که تلاش دارد تا با معرفی و بکارگیری چهره‌های نزدیک به خود در وزارت صمت در جریان امورات این وزارتخانه قرار بگیرد.»

حالا اما اولین نفری که در هیات دولت به مقابله با رزم‌حسینی برخاسته، جهانگیری است.

یک جدل چند ساله

برخلاف ۲ رویارویی پیشین، این بار رزم‌حسینی یک طرف ماجرا نیست و طرف‌های مقابل او، روبروی یکدیگر قرار گرفتند. ماجرا هم به دلار 4200 تومانی برمی‌گردد. تصمیمی که به واسطه اعلام آن از سوی اسحاق جهانگیری، به «دلار جهانگیری» هم معروف شد.

این تصمیم هم مخالفان گسترده‌ای میان اقتصاددانان داشت و دارد. یکی از آن‌ها پورابراهیمی است. او اخیرا هم گفته «چه گلی با ارز 4200 تومانی به سرمان زدیم که حال با ارز نیمایی بزنیم؟ چرا اجازه نمی‌دهیم عرضه و تقاضا نرخ ارز را مشخص کند؟»

جهانگیری هم البته این اظهار‌نظرهای رییس کمیسیون اقتصادی مجلس را بی‌پاسخ نگذاشته و گفته: «تصمیم دولت این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای چند ماه در اقتصاد کشور باشد و با نرخ تورم، افزایش یابد که در مرداد ماه همان سال نرخ این ارز به ۴,۶۰۰ تومان رسید اما در مرداد ماه همان سال جلساتی که میان سران قوا برگزار شد و رییس کل بانک مرکزی هم صحبت کرد و همین آقای پورابراهیمی که حال این سخنان را می‌گوید در آن جلسه حضور داشت، با توجه به شرایط کشور مقرر شد که ارز ۴۲۰۰ تومانی ابقاء شود.»

اختلاف‌نظرهایی اینچنین اگرچه در دنیای سیاست نه عجیب است و نه عیبی دارد، اما رویارویی تازه مدیران ملی کرمانی این‌روزها شاید نوید بخش روزهای روشنی برای حضور سیاستمداران کرمانی در عرصه ملی نباشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62290
1 نظر
  1. […] که روزگاری برای وزیر شدن رزم‌حسینی سینه سپر کرده بود، امروز در تذکری با اشاره به موضوعات مهم مطرح در کشور و […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.