آیت‌الله رئیسی الزامی به استعفا برای شرکت در انتخابات ندارد

منع قانونی برای ثبت‌نام سران قوا برای نامزدی ریاست جمهوری وجود ندارد؛ هیچ کدام از رؤسای‌جمهور سابق هم برای ثبت‌نام در دوره بعدی استعفا ندادند.

به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، سعید باقری، وکیل دادگستری در یادداشتی با موضوع عدم الزام رئیس قوه قضائیه برای استعفا با هدف شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نوشت:

“برخی معتقدند ریاست قوه قضائیه در امر انتخابات مسئولیت مستقیم دارد و بنابراین سید ابراهیم رئیسی باید پیش از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری از ریاست قوه قضائیه استعفا می‌داد. از نظر حقوقی این ادعا چقدر صحیح است؟

در حال حاضر هیچ نص و حکمی در قانون و یا آیین‌نامه اجرایی انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد که رییس قوه قضائیه را به استعفا از سمت خود به منظور نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ملزم کند، بدیهی است در موارد فقدان حکم و یا سکوت قانون در این خصوص اصل بر تجویز قانون گذار مبنی بر نامزد شدن رییس قوه قضائیه بدون نیاز به استعفا است.

لذا هیچ منع قانونی برای ثبت نام هیچ یک از سران قوا برای نامزدی ریاست جمهوری وجود ندارد، برای نمونه؛ رؤسای جمهوری که دو دوره متوالی رییس جمهور بوده‌اند هیچ یک برای ثبت نام در دوره بعدی استعفا نداده‌اند.

در مقررات انتخابات ریاست جمهوری و آیین‌نامه‌ها و استفساریه‌های ناظر بر آن هم هیچ منعی در این خصوص برای سران قوا مشاهده نمی‌شود.

ماده ٣٧ اصلاحی مصوب سال ٦٥ قانون انتخابات افرادی را که در حوزه نظارت و اجرا مسئولیت مستقیم دارند تا قبل از استعفا از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری منع کرده است، مفهوم مخالف مقرره مرقوم و ضرورت اعمال قاعده تفسیر محدود از قوانین ایجاب می‌کند افرادی که مستقیماً عهده‌دار مسئولیت‌های فوق نیستند مجاز به ثبت نام بدون استعفا از سمت خود هستند، لذا سلب هرگونه حق از شهروندان دلیل می‌خواهد که در ما نحن فیه هیچ دلیل و حکم قانونی برای اسقاط حق مذکور از رییس قوه قضائیه وجود ندارد.

رییس قوه قضائیه در هیئت‌های نظارت و اجرایی انتخابات عضویت مستقیم ندارد بلکه برخی مقامات قوه مذکور در این نهادها عضو هستند و این نماینده‌ها مستقیماً مسئولیت اجرایی دارند و طبعاً اعضای این دو نهاد اجرایی و نظارتی ممنوع از نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری هستند.

خاطر نشان می‌سازد؛ اخیراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی به منظور استعفای سران قوای مقننه و قضائیه شش ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری تهیه کردند که آن هم رأی نیاورد، بدیهی است اگر ممنوعیت سابقی در این فقره وجود داشت، ارائه چنین طرحی ضرورتی نداشت، مضافاً این که در هنگام طرح این موضوع در مجلس، سخنگوی شورای نگهبان طی مصاحبه‌ای مفاد این طرح را بر خلاف قانون اساسی دانست.”

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70733
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.