به بهانه نام‌گذاری خیابان‌های شهر


آقای نادری دقت کن

یادداشتی از بردیا امیرتیموری

علیرضا نادری که با پانزده هزار رأی یعنی کمتر از هفت درصد واجدین شرایط رأی در شهر کرمان به شورای شهر کرمان راه یافت و در شورایی که اکثریت اعضای آن نیز همین وضع را دارند، به ریاست رسیده است. در آخرین جلسه شورای شهر دررابطه‌با تغییر نام میدان تاریخی «توحید» به «ارگ» که در نتیجه نظرسنجی و نظر مثبت اکثریت قاطع مردم کرمان در صحن شورا مطرح شده بود، گفته «توحید که یک اسم ارزشی است و نمی‌شود در مقابل یک نام معمولی قرار گیرد و برداشتن یک نام ارزشی به صلاح نیست، پیش‌ازاین هم گفته بودیم که نظرسنجی نکنید. ایرادی ندارد مردم همان ارگ بگویند؛ اما نام توحید را برداشته نشود»

شاه‌بیت سخنان ایشان اینجاست که گوشزد می‌کنند: «پیش‌ازاین هم گفته بودیم نظرسنجی نکنند» با این سخن عمق میزان تعهد فکری و عملی آقای نادری به نظر مردم کرمان که به‌عنوان نماینده آنها در شورای شهر حضور پیدا کرده دقیقاً مشخص می‌شود. گویا رئیس شورا فراموش کرده که قسم‌خورده نماینده همه مردم شهر باشد.

در واقع هیچ‌کس با نام و از آن مهم‌تر معنای «توحید» مشکلی ندارد. کمااینکه نام «توحید» فراتر از کلمه ارزشی است که ایشان ادعای دفاع از آن را دارد و میلیاردها نفر در کره زمین یکتاپرست هستند و با هر دین و آیینی به توحید باور دارند.

اما چرا به نظر می‌رسد مردم کرمان در شهر خویش گم شده‌اند؟ در حقیقت با بی‌توجهی‌های سالیان گذشته چیزی از بافت و هویت تاریخی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران باقی نمانده است، جز چند نام که مردم کرمان نسل به نسل و سینه‌به‌سینه آن‌ها را حفظ کرده‌اند و به آنها باور دارند.

ده‌ها خیابان و محله هر ماه به شهر اضافه می‌شود که می‌توان بر آنها اسامی مقدس مدنظر شما را گذاشت. نام‌هایی که مردم از آن استفاده کنند و در طول زمان با خاطرات و تاریخ شهر گره بخورد و در طول زمان مصطلح شوند. نه اینکه سعی کنید نام «ارگ» تاریخی کرمان که صدها سال تاریخ را در خود جای‌داده و بخشی مهمی از هویت این شهر است را با دوگانه ارزشی و غیرارزشی از این شهر بگیرید. هر چند که پیشینیان شما در همین موقعیت حقوقی نیز با امثال پروژه بی‌ربط گودال خشت‌مال‌ها گام مهمی در آسیب به این هویت تاریخی شهر برداشته‌اند.

با ادامه روند فعلی بعید نیست در چند سال آینده نام گنجعلی‌خان هم غیرارزشی تشخیص داده شود و نام سرمایه‌گذار عمانی پروژه خشت‌مال‌ها جایگزین گنجعلی خان شود!

به‌هرحال آن چه مشخص است تلاش‌های شما و همفکران سلف و خلف شما در سال‌های گذشته و احتمالاً آینده به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید و مردم نام‌های تاریخی که البته با اصول اخلاقی و فرهنگی منافات نداشته‌اند را همواره با همان نام‌ها می‌خوانند. همان‌طور که حتماً شنیده‌اید مردم هنوز می‌گویند ارگ، مشتاق، باغ ملی، طهماسب آباد، میرزا آقاخان و ۰۰۰

هر چند که در ادامه صحبتتان گفته‌اید مردم هر چه دوست دارند، صدا کنند، ما کار خودمان رو می‌کنیم؛ اما به‌عنوان یک همشهری به شما پیشنهاد می‌کنم برای احترام به اسامی مقدس و مورد احترامی همچون شهدا، ولیعصر و سمیه باید آنها را بر معابری بگذارید که مورداستفاده قرار بگیرند. مصطلح شوند نه اینکه تنها نامی بر نقشه یا تابلو باقی بمانند. البته برعکس این موضوع را هم شاهد بوده‌ایم و در نهایت تصمیم جمعی مردم است که اتفاق می‌افتاد همان‌طور که مردم کرمان به طور خودجوش و نام خیابان آپادانا را به امام‌جمعه تغییر دادند و اکنون حتی پس از درگذشت آیت‌الله جعفری خیابان امام‌جمعه به بخشی از هویت تاریخی شهر کرمان تبدیل شده است.

در همین جلسه شورا اعضا با تغییر نام کوچه کشتارگاه که اشاره به یک موقعیت جغرافیایی تاریخی برای شهر دارد، به شهدای اصناف موافقت کرده‌اند. اشتباه دیگری که عملاً به هدف قلبی که احترام به شهدای عزیز دفاع مقدس است منجر نخواهد شد. از سوی دیگر درحالی‌که یکی از مهم‌ترین خیابان‌های پایتخت به نام شهید سرگرد سخایی است که در کرمان به وضع فجیعی توسط عمال کودتای آمریکایی به شهادت رسید هنوز در کرمان خیابانی به این نام نداریم؛ زیرا به نظر می‌رسد اعضای شورا با تاریخ و هویت این شهر بیگانه‌اند یا حداقل راه اشتباهی را می‌روند که به نتیجه موردنظرشان نخواهد رسید. به قول عالی‌جناب سخن سعدی

ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی

کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107712
2 نظرات
  1. سمیه سلطانی نژاد می گوید

    ما مردم کرمان خیلی از آقای نادری متشکریم که اجازه دادند ما بین خودمان میدان ارگ را میدان ارگ
    صدا بزنیم🤭

  2. سمیه می گوید

    ما مردم کرمان خیلی از آقای نادری متشکریم که اجازه دادند ما بین خودمان میدان ارگ را میدان ارگ
    صدا بزنیم🤭

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.