از آغل گوسفند تا موزه نفت

از عرش تا فرش. این داستان ساختمان قدیمی کنسولگری انگلیس در کرمان است. ساختمانی که ۱۲۲ سال پیش توسط ژنرال «سایکس» به‌عنوان کنسولگری انگلیس انتخاب شد و ۱۲۱ سال بعد، شرکت نفت از کاربری جدید آن‌که آغل گوسفند بود، نگهداری کرد. کاربری عجیب این ساختمان قدیمی که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد، در بازدید سرزده استاندار کرمان از آن رسانه‌ای شد.

حالا این ساختمان قرار است به موزه اسناد صنعت نفت تبدیل شود. آن‌طور که محمود وفایی گفته پس‌ازاین اتفاق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دو اقدام باید انجام می‌داد. وی تهیه پرونده ثبتی و ثبت آن در آثار ملی گام نخست سازمان میراث فرهنگی دانست و گفت: «این مهم صورت گرفته و هم‌اکنون عمارت کنسولگری انگلیس ثبت ملی گردیده.» مدیرکل میراث فرهنگی از واگذاری کارهای فنی و مرمتی این عمارت به شرکت نفت کرمان خبر داد و اظهار کرد: «سازمان میراث در فاز اول احیای این عمارت وظایف نظارتی و طراحی را بر عهده دارد که طراحی‌های لازم انجام گردیده است. استحکام‌بخشی، اقدامات اضطراری و رفع خطر که جزی فاز نخست عملیات بازسازی عمارت کنسولگری انگلیس بود، سازمان میراث فرهنگی انجام داده است.اجرای عملیات فاز دوم را شرکت نفت کرمان برعهده‌گرفته است که اخیراً مناقصه‌ای برای انتخاب پیمانکار انجام داده و روز دوشنبه پیمانکار مرمت این عمارت انتخاب گردید و اکنون شرکت نفت در حال عقد قرارداد با وی است.»

وی از بهره‌برداری عمارت کنسولگری انگلیس در اوایل تیرماه سال ۱۳۹۶ خبر داد و اذعان کرد: «مقرر گردیده است که عملیات مرمت عمارت کنسولگری انگلیس ظرف سه ماه پس از عقد قرارداد به پایان رسد.» وفایی دلیل تأخیر بازسازی این عمارت را انتخاب پیمانکار و مشکلات بودجه‌ای اعلام و بیان کرد: «عمارت کنسولگری انگلیس به موزه اسناد صنعت نفت در کرمان تبدیل می‌گردد.»

آذر سال گذشته بود که رزم حسینی در جریان وضعیت نابسامان ساختمان قدیمی کنسولگری انگلیس قرار گرفت. او به همین دلیل تصمیم گرفت در حضور مدیر شرکت نفت کرمان به‌صورت سرزده از این ساختمان بازدید کند. وقتی خبرنگاران به همراه استاندار وارد ساختمان شدند، فضولات گوسفند و پهن روی زمین دیدند. همچنین دو سطل آب هم وجود داشت که نشان می‌داد قبل از بازدید گوسفندان را از این ساختمان بیرون کردند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=10557
1 نظر
  1. اتوبار در سعادت آباد می گوید

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.