«کرمان در اسناد انگلیس» تا پایان سال منتشر می‌شود

محمدعلی گلاب زاده صبح امروز در نخستین نشست خبری «کرمان در اسناد انگلیس» با اشاره به اینکه از چند سال قبل این مساله مطرح‌شده است که 150 هزار برگ سند تاریخی مربوط به کرمان و در ارتباط با روزگاری که کرمان پایگاه انگلیس‌ها بوده است در اختیار انگلیس است گفت که این اسناد را انگلیس‌ها به‌صورت گزارش هفتگی به دولت مطبوع خودشان از وضعیت کرمان می‌فرستادند. در این گزارش‌ها جزییاتی از قسمت‌های ناشناخته تاریخ کرمان بر ما روشن می‌شود.

گلاب زاده گفت که برای گرفتن این اسناد آن‌هم به‌صورت کپی یک میلیارد و 100 میلیون تومان دولت انگلیس طلب پول کرد، که پرداخت این مبلغ برای ما مقدور نبود و سرانجام با تلاش‌های بسیاری که صورت گرفت 75 میلیون تومان از «خیریه مولی‌الموحدین» کمک گرفتیم و 15 هزار برگ از این اسناد را از دولت انگلیس دریافت کردیم.

وی در ادامه گفت که در حال حاضر 4 هزار برگ از این اسناد برای ترجمه در اختیار دانشگاه شهید باهنر کرمان قرارگرفته است.

رییس مرکز کرمان شناسی با اشاره به اینکه این مجموعه ممکن است به 50 جلد برسد گفت که انجام این کار را به‌صورت مشترک با آقای مجید نیک پور به عهده گرفته‌ایم و شاید در فصل‌های آینده از دوستان دیگری که در بخش تاریخ فعالیت دارند بتوانیم استفاده کنیم و کار را به‌صورت قابل‌قبول ارائه دهیم.

گلاب زاده گفت دلیل واگذاری کار ترجمه به دانشگاه شهید باهنر کرمان این بوده است که دانشگاه یک پایگاه علمی است و آنچه از این مجموعه بیرون بیاید قابل‌اعتماد برای ما و دیگران خواهد بود.

با فقر اسناد مواجه هستیم

مجید نیک پور هم در این نشست گفت که ما با فقر اسناد مواجه هستیم به دلیل اینکه نسخ خطی ایران درگذشته از منطقه خارج‌شده‌اند.

این پژوهش‌گر تاریخی گفت در تقسیم‌بندی اسناد یک گروه داریم به‌عنوان اسناد اخوانیات که این گروه جزو اسناد معتبر است. وی افزود با توجه به اینکه اسناد «اخوانیات» بین دو دوست ردوبدل می‌شود، طرفین به هم اعتماد دارند درنتیجه واقعیات ردوبدل می‌شود و این اسنادی که ما در اختیارداریم جزو اسناد اخوانیات است درنتیجه موثق و قابل‌اعتماد هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11425
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.