میانگین دریافتی معلمان نسبت به بسیاری از کارمندان دولت،کم‌تر است


اگر دیر بجنیم، معلمی شغل دوم یا سوم می‌شود

در این گزارش به سراغ قشری از جامعه رفتیم که الفبا را از آنان آموختیم. آنانی که با تمامی دغدغه ها و مشکلاتشان، باز هم با صدای بلند و شور و هیجان به ما درس دادند. نه تنها دینی، عربی، فیزیک، شیمی بلکه درس زندگی هم از آنان آموخته ایم. اکنون به پای درد و دلشان نشستم، حرف های نگفته بسیاری دارند. گویی دیگر کاسه صبرشان لبریز شده است. چه سخت است وقتی بدانی که دغدغه کسانی که آینده سازان کشور را تربیت می کنند، معیشت دارند.

دغدغه‌های آموزشی معلمان

یک معلم درباره دغدغه‌های معلمان می‌گوید: مسائل مربوط به آموزش زیاد است و می‌توان آنها را دو بخش آموزش و معیشت، حقوق و دستمزد خلاصه کرد. این معلم افزود: در بخش آموزش، هر معلمی در جایگاه خودش نیست، مثلاً فرض کنید دبیر زبان است، به دلیل مازاد بودن مجبور است درس دیگری را آموزش دهد. این معلم افزود: به بعضی از درس‌ها اهمیت می‌دهند و به بعضی دیگر اصلا اهمیتی داده نمی‌شود.

مثلا درس‌هایی مانند مطالعات، آمادگی دفاعی و تربیت بدنی. در حالی که هر درسی در جای خودش باید اهمیت خود را داشته باشد. به عنوان مثال بخش امنیت درس آمادگی دفاعی، می‌تواند دوشادوش فیزیک و شیمی یک فرد را همراهی می‌کند. مثلاً اگر فرد در امضای اسناد و مدارک دقت نکند، می‌تواند زندگی‌اش را نابود شود، در این زمان، این امنیت است که فرد را راهنمایی می‌کند و به او هشدار می‌دهد که چشم و گوشش را باز کند و اسناد را بی‌محابا امضاء نکند. پس نباید ارزش و اهمیت یک درس را بالا برد و درس دیگری را بی‌اهمیت کرد.
همچنین اگر به ورزش هم بها بدهیم می‌تواند در سلامت بچه‌ها نقش موثری ایفا کند و در نتیجه یادگیری بهتری داشته باشند. مسوولان مدارس نباید وقت ورزش را در مدارس برای دروس دیگری بگیرند.

کمبود معلم با بازنشستگی جمع کثیری از معلمان

معلم دیگری درباره کمبود معلمان می‌گوید: امسال، جمع کثیری از معلمان بازنشسته شدند و مدارس با کمبود نیرو مواجه شده‌اند. این موضوع باعث معضل دیگری شده است که به تجربه این نیروها برمی‌گردد. نیروی جدید، آموزش و تجربه کافی در زمینه شناخت کلاس، بچه‌ها و آموزش را ندارد.

پایین بودن حقوق معلمان، بی‌عدالتی حقوقی

مساله دیگر که همه معلمان به آن اشاره کردند، مساله حقوق و معیشت معلمان است. آنها بر این باورند که حقوق معلمی نسبت به کارمندان دیگر سازمان‌ها بسیار پایین است. یک معلم می‌گوید: به عنوان مثال درآمد و مزایای یک کارمند فوق دیپلم در برخی سازمان‌ها، چهار برابر معلمی است که فوق لیسانس دارد. این بی‌عدالتی‌های حقوقی است که در حق معلمان صورت می‌گیرد که یک معلم با دیدن آنها، انگیزه خود را از دست می‌دهد.
پاداش بازنشستگی معلمان نیز نسبت به بقیه کمتر است، از طرفی به صورت اقساطی در دو قسط و با تاخیر یک ساله تا ۱۸ماهه پرداخت می‌شود. به گفته وی، این پاداش با اعتراض و تجمع بازنشستگان در سال ۹۷، به آنها پرداخت شد.

پرداخت دیرهنگام ساعات حق‌التدریس معلمان 

معلم دیگری گفت: مشکل دیگر، حق التدریس ساعات اضافه فرهنگیان است به طور مثال در سال گذشته حق التدریسم، هنوز حق الزحمه ام به طور کامل پرداخت نکرده اند. دو ماه مهر و آبان، عید، آذر و آبان را شهریور و بقیه ماه‌ها هنوز پرداخت نشده است. «سلاجقه»، رییس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در این باره گفت: خوشبختانه بخش آموزش پرداخت شده و فقط یکی دو ماه از سال قبل مانده است. تکذیب نمی کنیم که با تاخیر بوده است.

بی‌اعتباری بیمه معلمان و کمی خدمات رفاهی

یک فرهنگی می‌گوید: بیمه فرهنگیان مشکل دارد، خیلی جاها آن را قبول نمی‌کنند، حتی اگر قراردادی داشته باشند، به آن بهای چندانی نمی دهند. وی در ادامه گفت: خدمات رفاهی فرهنگیان نسبت به دیگر کارمندان نیز بسیار پایین تر است و به جز چند خانه معلم و در اختیار گذاشتن مدارس در تابستان‌ها و ایام تعطیل هیچ گونه خدمات رفاهی به ما داده نمی شود.

دو شغله شدن معلمان

«صادقی» که یک معلم بازنشسته است، می‌گوید: من فرهنگی نباید پس از بازنشستگی فروشگاه می‌زدم، باید به دنبال تحقیق و پژوهش و جهانگردی می‌بودم. یک فرهنگی نباید املاک بزند و معاملات انجام دهد، کارهای دیگری غیر از تدریس انجام دهد. وقتی در فروشگاهی مشغول به کار می‌شود، دیگر ذهنش یاری نمی کند که شب مطالعه کند و برای تدریس روز بعد آماده شود. وی افزود: با اوضاع اقتصادی در حال حاضر و وضعیت معیشت، به زودی معلمی به شغل دوم و یا حتی سوم تبدیل می‌شود.

شایسته سالاری در آموزش و پرورش 

معلمان، معاونان و مدیران آموزش و پرورش بر اساس شایسته سالاری انتخاب نمی شوند. یک معلم در این باره می‌گوید: مدیری را می‌شناسم که سال هاست مدیر یک مدرسه است، در این مدرسه چیزی به نام فضای سبز وجود ندارد تا در هوای گرم تابستان، دانش آموزان از سایه آن استفاده کنند. به این دلیل که این مدیر تاکسی دارد، حتی سرویس دانش آموزان خود هم هست، و در ساعات بیکاری مدرسه هم به مسافرکشی مشغول است. حال سوال این است که این مدیر چقدر می‌تواند در کارش موفق باشد. وی ادامه داد: نمی شد در این سمت، یک مدیر حاذق و دلسوز گذاشته شود؟
حال آنکه «احمد اسکندری‌نسب»، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان، در مهرماه سال گذشته، پیش از خطبه‌های نماز جمعه کرمان در مصلی امام علی ‌(ع) شهر کرمان گفت: مدیران مدرسه در کرمان باید بر اساس اصل شایسته سالاری انتخاب شوند.

بهتر شدن وضعیت معیشت معلمان با رتبه‌بندی آنها

«سلاجقه»، رییس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان می‌گوید: دغدغه آنها، دغدغه درستی است. تصمیم‌گیری درباره مشکل معیشتی معلمان و حل آن، نه در اختیار بنده و مدیر کل استان، شاید شخص وزیر هم به تنهایی نتواند در این باره تصمیم‌گیری کند. این مشکل عزم ملی دولت محترم، مجلس شورای اسلامی و نهادهای تاثیرگذار را می‌طلبد.
واقیعت امر این است که میانگین دریافتی معلمان نسبت به بسیاری از کارمندان محترم دولت، کم تر است، یک واقعیتی است که نمی‌توانیم کتمان کنیم. امیدواریم که با طرح جدید رتبه بندی که قرار است در همین مهرماه آغاز شود، به زودی شاهد این باشیم که معلمان و فرهنگیان  که سرنوشت نسل آینده در دستشان است و آینده سازان ایران اسلامی را باید تربیت کنند، دغدغه نان و معیشت نداشته باشند و شأن‌شان رعایت شود.

برخی از صاحب‌نظران معتقدند که نباید طرح رتبه‌بندی معلمان را به معیشت آنان گره زد و هدف این طرح چیز دیگری بوده است. حال باید باز هم برای حل مشکلات فرهنگیان به انتظار نشست تا ببینیم آیا نتایج طرح رتبه‌بندی گره از کار هیچ معلمی برمی‌دارد؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=35991
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.