بیش از ۴۵ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف کرمان به صلح و سازش ختم می‌شود

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمان گفت: بیش از ۴۵ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف این استان به صلح و سازش ختم می شود که دستاورد بزرگی است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمان گفت: بیش از ۴۵ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف این استان به صلح و سازش ختم می شود که دستاورد بزرگی است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، مهدی تقی زاده ضمن تبریک ایام الله دهه فجر افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۵۲ هزار و ۷۹۲ فقره از پرونده‌های وارد شده به شعب حل اختلاف کرمان با توافق طرفین و تلاش و جدیت و نیت خالصانه کارکنان شعب شوراهای حل اختلاف این استان منجر به صلح و سازش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: ۱۲ شعبه ویژه زندان در استان کرمان فعال است که اعضا و کارکنان این شعب موفق شدند در ۱۰ ماه گذشته ۲ هزار و ۸۲۰ فقره پرونده را با سازش مختومه و تعداد ۷۱۰ نفر از مددجویان را به آغوش گرم خانواده بازگردانند.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان در خصوص تعداد پرونده های قتل عمد که منجر به صلح و سازش شده است، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۵  فقره پرونده قتل عمد با اقدامات و تلاش های شورای حل اختلاف ویژه زندان سطح این استان منجر به گذشت اولیای دم و رهایی محکومان از قصاص شده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که اهداف سند تحول قوه قضائیه بر گسترش و توسعه فرهنگ صلح و سازش تاکید دارد و همچنین شریعت اسلام توصیه به صلح و سازش کرده و فرهنگ غنی مردم کشور ما نیز آن را می پذیرد بر همین اساس فلسفه تاسیس شورای حل اختلاف ایجاد سازش میان طرفین است.

رییس توسعه حل اختلاف استان کرمان با اشاره به فعالیت ۲۷۵ نفر عضو افتخاری در ۴۴ شعبه شورای حل اختلاف در شعب شهرستان کرمان گفت: در حال حاضر تعداد هزار و ۱۴۷ نفر در ۲۶۷ شعب سایر شهرستان ها مشغول خدمت رسانی هستند همچنین از این تعداد شعبه فعال رایی و صلحی در سطح این استان تعداد ۵۰ شعبه مربوط به جنوب کرمان است.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: با توجه به وظایف ذاتی که شوراهای حل اختلاف دارند از جمله صدور حکم و دیگری صلح و سازش خوشبختانه در عرصه صلح و سازش اقدامات خوبی صورت گرفته است.

تقی زاده گفت: تاسیس شوراهای حل اختلاف از دستاورد های نظام مقدس جمهوری اسلامی و از مصادیق فعالیت های بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی است.

وی بیان کرد: شورای حل اختلاف از سال ۱۳۸۱ تاکنون با هدف دست یابی به فرهنگ صلح و سازش و در نتیجه کاهش دعاوی ارجاعی به محاکم قضایی پا به عرصه وجود نهاده است.

وی ادامه داد: شورای حل اختلاف کارهای زیادی انجام داده و قدم های بزرگی برداشته به طوری که طی این سال ها بیش از ۲ میلیون پرونده به شورای حل اختلاف استان کرمان ارجاع، نزدیک به همین تعداد پرونده مختومه و نصف این پرونده ها به صلح و سازش ختم شده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمان تصریح کرد: این شورا تشکیل شد و با این اقدام این معاونت توسعه یافت، همچنین ستاد صبر نیز با عضویت صلح یاران تشکیل شده است.

وی یکی دیگر از بخش های مهم معاونت توسعه را نهاد داوری دانست و گفت: سال های سال داوری در قانون آیین های دادرسی بوده اما سرو سامان نداشته و اخیرا هم با سند تحول قوه قضاییه به بخش حل اختلاف سپرده شده است.

تقی زاده خاطرنشان کرد: موسسات و کانون های داوری تشکیل می‌شوند و در حال حاضر موسسات در این کانون در حال ثبت نام هستند و امیدواریم این کانون هم کار خود را انجام دهد و به پرونده ها رسیدگی کند.

وی در تشریح نهاد داوری تاکید کرد: طی قراردادها خود افراد داور را انتخاب می کنند، پرونده های حقوقی به دفتر داوری می‌رود نظرات داور قابل اجرا است.

به گفته وی، باید از ظرفیت های مردمی استفاده کنیم تا مردم کمتر به این سمت و سوی بیایند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=84783
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.