جیره‌بندی آب در یک‌قدمی شهر کرمان

«شهر کرمان در وضعیت قرمز کم‌آبی قرار دارد.» این حرف را روز گذشته، محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان به «کرمان نو» زد. به گفته او وضعیت کم‌آبی در تابستان امسال به‌مراتب بدتر از تابستان‌های گذشته است و «کرمانی‌ها تابستان سختی پیش رو خواهند داشت.» بی‌آبی اگرچه موضوع جدیدی برای استان کرمان نیست و چندین سال است که بحران آب به مهم‌ترین چالش و آسیب پهناورترین استان کشور بدل شده، اما امسال به نظر می‌رسد وضع بدتر از قبل باشد. حداقل در تابستان این‌گونه خواهد بود.

جیره‌بندی، نزدیک‌تر از همیشه

وضعیت تابستان امسال آن‌قدر در مرکز استان کرمان خراب است که احتمال جیره‌بندی آب بیش از همیشه است. طاهری در این خصوص گفت که «اگر مردم مدیریت نکنند، به‌طور قطع برای تأمین آب شهر کرمان، آب جیره‌بندی می‌شود.» به گفته او وضعیت دیگر شهرها از شهر کرمان بهتر است و احتمال جیره‌بندی آب در مرکز استان «بالا» است، اگرچه نمی‌توان وضعیت دیگر شهرهای استان را هم مطلوب ارزیابی کرد. در حالی احتمال دارد امسال آب در شهر کرمان جیره‌بندی شود که تابستان گذشته شرکت آب و فاضلاب برای تأمین آب در طول روز، از شیوه افت فشار آب در طول شب استفاده می‌کرد و به جز چند قطعی محدود، مشکل دیگری پیش نیامد. امسال اما به نظر می‌رسد با افت فشار در طول شب هم نتوان از قطعی و جیره‌بندی آب جلوگیری کرد. مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان دمای بالای هوا را از دیگر دلایلی دانست که می‌تواند در جیره‌بندی آب تأثیرگذار باشد، نام برد.

بارش ناامیدکننده

در حالی متوسط بارش استان کرمان در سال زراعی جاری (از مهر 95 تا پنج خرداد) نسبت به سال زراعی گذشته افزایش چشمگیری داشته اما متوسط بارش شهر کرمان وضعیت ناامیدکننده‌ای دارد. متوسط بارش شهر کرمان از مهر 94 تا پنج خرداد 95، 83.2 میلی‌متر بود که در همین بازه زمانی در سال زراعی جاری به 85.3 میلی‌متر رسیده که نشان از افزایش حدود دو میلی‌متری متوسط بارش دارد. این در حالی است که متوسط بارش استان کرمان در بازه زمانی یاد شده در سال زراعی گذشته 117.3 میلی‌متر بوده که در سال جاری به 150.9 میلی‌متر رسیده، یعنی 33.6 میلی‌متر افزایش. همچنین شهر کرمان ششمین شهر کم بارش در میان 23 شهر استان در سال زراعی جاری بوده و تنها شهرهای نرماشیر، کوهبنان، راور، بم، انار و ارزوییه وضعیت بدتری از شهر کرمان دارند. البته گفتن این نکته ضروری است که افزایش بارندگی در دیگر شهرهای استان به معنی رفع خطر خشک‌سالی نیست و استان کرمان همچنان با خشک‌سالی گسترده روبروست که برخی شهرها از جمله کرمان بیشتر با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

افزایش یک‌درجه‌ای دما

دمای شهر کرمان روز گذشته به 39 درجه سانتی گراد رسید، درحالی‌که هنوز در فصل بهار هستیم. این گرمای زیاد به معنای استفاده بیشتر از تجهیزات سرمایشی همچون کولرهای آبی است که عملاً مصرف آب را بالا می‌برد. دمای هوای کرمان در روزهای اخیر اگرچه بسیار گرم است اما رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دمای هوا در استان کرمان روند عادی خود را طی می‌کند. به گفته حمیده حبیبی، پیش‌بینی بلندمدت سازمان هواشناسی نشان‌دهنده افزایش یک‌درجه‌ای دمای استان کرمان به نسبت دمای نرمال تا تیر 96 است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11351
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.