سرانه فضای سبز در کرمان کاهش یافت| توزیع نامتوازن پارک‌ها در شهر

سرانه فضای سبز در شهر کرمان نسبت به ۲ سال قبل از ۱۸ به  ۱۴.۳ مترمربع به ازای هر نفر کاهش یافته که البته این موضوع نکته بدی نیست.

طبق گفته مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان در حال حاضر نزدیک به یک هزار هکتار فضای سبز در شهر کرمان وجود دارد.

این فضا در سال ۹۷، ۹۸۰ هکتار عنوان شد که نشان از افزایش حجم فضای سبز دارد.

اما آن‌چه باعث شده سرانه کاهش یابد افزایش جمعیت شهری بوده.

این را یدالله علیزاده می‎گوید. او اضافه می‌کند: در سال ۹۷ سرانه فضای سبز بر اساس جمعیت ۵۰۰ هزار نفری محاسبه شده و در سال ۹۹ جمعیت شهر کرمان به ۷۰۰ هزار نفر رسیده و شاخص جمعیت در سرانه جدید تاثیر گذاشته است.

سرانه ۱۴.۳ مترمربعی فضای سبز در شهر کرمان اما دو نکته مهم دارد. اول اینکه با توجه به سرانه متعارف و قابل قبول فضاهای سبز شهری که از سوی وزارت راه و شهرسازی، بین ۷ تا ۱۲ مترمربع برای هر نفر عنوان شده، سرانه فضای سبز شهر کرمان بیش تر از این استاندارد است آن هم در شرایطی که کرمان یک شهر خشک و کم آب محسوب می‌شود.

البته گفته می‌شود تنها ۵ درصد از آب مورد استفاده برای فضای سبز شهر کرمان از طریق آب شرب است. با این حال عده‌ای  معتقدند که آب غیرشرب مصرفی برای آبیاری فضای سبز مازاد، منطقی نیست.

توزیع نامتوازن پارک‌ها در شهر

نکته دوم اما به توزیع نامتوازن فضای سبز در شهر کرمان مرتبط است.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی شهرداری یک هزار هکتار فضای سبز موجود شهر کرمان شامل ۲۱۰ هکتار کمربند سبز، ۲۶۲ هکتار جنگل قائم، ۲۰۵ پارک، ۱۳۳ رفیوژ وسط، ۳۰ میدان و ۱۰ پل دارای فضای سبز است و مابقی آن در مناطق پنج‌گانه شهری قرار دارد.

این موضوع نشان می‌دهد که فضای سبز در شهر کرمان به صورت پراکنده در نقاط شهری وجود ندارد و در محله‌هایی از شهر حتی فضای سبز تعریف نشده است.

نمونه آن شهرک لاله است که در ماه های اخیر با استفاده از نامه کمیسیون ماده ۵ زمینی که طبق نقشه‌های طرح تفصیلی به عنوان فضای سبز طراحی شده بود به فضای آموزشی تبدیل شد.

چرا وجود پارک در محله‌ها اهمیت دارد؟| کاهش خشونت با ایجاد فضای سبز

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=66349
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.