کشته پشت کشته؛ افغان‌کِش یا ارابه مرگ

۱۲ کشته و ۴۲ مصدوم که ۱۴ نفرشان آسیب جدی دیدند. این حاصل تردد خودروهای حامل افغان‌ها یا همان «افغانی کِش» در 6 روز گذشته در جاده‌های استان کرمان است.

آخرین حادثه‌ای که تا لحظه تنظیم این خبر رخ داده، مربوط به واژگونی خودروی حامل افغان‌ها در محور بم- ایرانشهر است که پیش از ظهر امروز- یکشنبه ۱۵ فروردین- اتفاق افتاد. در این حادثه دو نفر کشته شدند و ۱۲ نفر مصدوم. همچنین حال سه مصدوم نیز وخیم گزارش شده.

در همین حال روز ۱۱ فروردین در دو حادثه جداگانه در محور بم- ایرانشهر و محور رفسنجان- بم، ۶ نفر کشته و ۱۰ نفر مصدوم شدند.

یک روز پیش از این هم در حوالی شهربابک در تصادفی که یک پای آن خودروی حامل افغان‌ها بود، چهار نفر کشته و ۱۰ نفر مصدوم شدند.

سهم ۱۵ درصدی از تلفات جاده‌ای

مصطفی آیت‌الهی موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان به «کرمان نو» می‌گوید ۱۵ درصد تلفات ناشی از تصادفات در استان کرمان مربوط به خودروهای حمل اتباع غیرمجاز است.

این در شرایطی است که بر اساس اطلاعات موجود در سایت پزشکی قانونی کشور، در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته، ۷۸۱ نفر بر اثر سوانح جاده‌ای در استان کرمان جان خود را از دست دادند و با توجه به آمار اعلام شده از سوی موسوی، نزدیک به ۱۰۰ نفر از جان باختگان در سوانحی جان خود را از دست‌ دادند که خودروهای حمل افغان‌ها یک پای آن تصادف بوده‌اند.

چه باید کرد؟

اگرچه تردد خودروهای حمل افغان‌ها بارها از سوی مسئولان استان کرمان به عنوان یکی از معضلات جدی در حوزه تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای عنوان شده اما تاکنون راهکارهای به کار گرفته شده در این خصوص موثر نبودند.

به گفته یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان روزانه ۱۵۰۰ افغان غیرمجاز از پهنای استان عبور و یا در استان رسوب می‌کنند.

این میزان در کنار رقمی که معاون عمرانی استاندار کرمان از سهم خودروهای حامل افغان‌ها در تلفات جاده‌ای عنوان کرده، به خوبی بحرانی بودن این موضوع را عیان می‌کند.اما چه باید کرد؟

آیت‌‌الهی موسوی در این خصوص می‌گوید که باید قوانین اصلاح شوند. به گفته او در حال حاضر خودروهای حمل افغان‌ها، قبل از پاسگاه‌های پلیس‌راه سرنشینان را پیاده و بعد از آن سوار می‌کنند و دست پلیس برای برخورد با این خودروها بسته است.

او اضافه کرد از آنجا که این خودروها با سرعت بسیار بالا حرکت می‌کنند و یا پلاک‌هایشان را تغییر می‌دهند، این اختیار به پلیس راهور داده نشده که بتوانند برای این خودروها کمین کنند و یا آن‌ها را تعقیب کنند. در این زمینه نیازمند اصلاح قانون هستیم و پیشنهاد هم داده‌ایم تا اصلاحات موردنظر انجام شود.

معاون استاندار کرمان تاکید می‌کند که اصلاح قوانین در این حوزه می‌تواند در کاهش تلفات جاده‌ای ناشی از تردد خودروهای حامل افغان‌ها موثر باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=67729
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.