فرماندار ریگان: محوطه‌های تاریخی ریگان رها شده/معاون میراث فرهنگی: یگان حفاظت در ریگان فعال است

روز گذشته خبری مبنی بر کشف سنگ‌نگاره ای در ریگان منتشر شد. این شهرستان در چند ماه گذشته به دلایل مختلف در صدر اخبار بوده یکی از این اخبار سر از خاک برآوردن محوطه باستانی پس از سیلاب بود. فرماندار ریگان روز گذشته علاوه براعلام خبر کشف سنگ‌نگاره در مناطق کوهستانی این شهرستان از میراث فرهنگی به دلیل عدم رسیدگی و بی تفاوتی نسبت به محوطه های باستانی ریگان گلایه کرد. برای بررسی این موضوع با معاون میراث فرهنگی و فرماندار ریگان تماس گرفتم.
فرماندار ریگان به کرمان‌نو گفت که چهارشنبه گذشته همراه با نماینده محترم شرق استان سفری به مناطق کوهستانی منطقه کوه‌شاه داشتیم. از مسیر عشایری حرکت کردیم همکاران اداره که همراه ما بودند سنگ نگاره ای را در این مسیر دیدند، از طریق ۲نفر یگان حفاظت میراث فرهنگی که در ریگان هستند برای بررسی اصالت و وضعیت این سنگ‌نگاره به میراث فرهنگی خبر دادیم و قرار شد به کرمان اطلاع دهند.
امین باقری افزود که متاسفانه میراث فرهنگی به شهرستان ریگان توجه لازم را ندارد حتی منطقه ای که در اثر سیل از زیر خاک بیرون آمد را کاملا رها کرده و هیچ حفاظتی انجام نمی‌دهد. یگان حفاظت که در ریگان مستقر بود دیگر فعالیت نمی کند و میراث و محوطه های باستانی این شهرستان بدون محافظ رها شده اند، قاچاقچیان بعد سیل به منطقه آمدند و حفاری قاچاق انجام دادند چندین چاله به وجود آمده. البته نمی دانم که چه اشیایی پیدا کردند و به لحاظ علمی و مطالعاتی چقدر به محوطه ضربه زده اند.

از وجود سنگ‌نگاره بی اطلاع هستیم

معاون میراث فرهنگی کرمان از پیدا شدن این سنگ نگاره ها ابراز بی اطلاعی کرد و ادامه داد که پیدا شدن این سنگ نگاره هنوز به دفتر ما اطلاع داده نشده، احتمالا از طرف پایگاه جهانی بم اقدام شده است.
حمید روحی در پاسخ به گلایه فرماندار ریگان که گفته میراث فرهنگی محوطه های تاریخی ریگان را رها کرده است گفت: «محوطه ای که پس از سیل در ریگان کشف شد توسط تیم‌های حفاظت سازمان مورد حمایت و حفاظت قرار می‌گیرد و حفاظت همیشگی از این آثار انجام می‌شود».
روحی ادامه داد که ما تعداد زیادی محوطه تاریخی در ایران داریم که امکان فنس‌کشی همه این محوطه ها نیست. بعضا هم حفاظت فیزیکی مداوم باعث ایجاد حساسیت در منطقه می شود. بخش حفاظت سازمان میراث فرهنگی مراقبت ویژه خود را دارد و اگر کمترین تحرکی در مناطق باستانی اتفاق بیفتند سازمان میراث فرهنگی به شدت بر خورد خواهد کرد.

وی افزود که در رابطه با اقدامات پژوهشی در خصوص این محوطه اعتبار لازم پیش بینی شده، قرار بر این است که بخشی از بودجه از محل بودجه خود شهرستان تامین شود بخشی هم سازمان تامین کند. پس از حل مسئله مالی توسط پژوهشکده باستان‌شناسی برای انجام حفاری های علمی مجوز صادر می شود.

سنگ‌نگاره

سنگ نگاره‌ها يا هنرهاي صخره اي، کهن ترين آثار تاريخي و هنري بجای مانده از بشر هستند. به تعبيري بستر به وجود آمدن حروف رمزي، خط، تبادل پيام، زبان، تاريخ، اسطوره‌ها، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره‌هاست و آنها از بهترين ابزارهاي رمزگشايي ما قبل تاريخ هستند.
به زبان ساده به هر تصوير و نگارشي بر روي سنگ، سنگ نگاره يا هنر صخره‌اي مي گويند. تقربياً ۹۰ درصد نقوش سنگ نگاره‌هاي ايران بز كوهي است که به اسطوره ها، فرهنگ، دين و اعتقادات مردم باستان ايران زمين مربوط مي شود، بر این اساس می توان بز کوهی را حیوان ملی ایران دانست.
استان کرمان یکی از غنی‌ترین استان‌های ایران از نظر آثار و محوطه‌های باستانی است. تمدن ارت، تپه یحیی، تل ابلیس و چندین محوطه دیگر گواه این مسئله است. چند ماه اخیر هم که شهرستان ریگان از این نظر در صدر توجه بوده کشف این سنگ‌نگاره لزوم توجه و رسیدگی به آثار و محوطه‌های این شهرستان را بیشتر می‌کند امیدواریم که هر چه زود‌تر شاهد کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه های تازه کشف شده ریگان و همینطور مطالعه و بررسی این سنگ‌نگاره‌ باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12928
1 نظر
  1. محمد ناصری فرد می گوید

    درود. به شما تبریک عرض می کنیم و از زحمات شما هم سپاسگزاریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.