مدیرکل بهزیستی استان کرمان:


مرکز نوآوری‌های اجتماعی استان به‌زودی افتتاح می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از افتتاح مرکز نوآوری‌های اجتماعی در استان کرمان خبر داد و گفت: سعی کردیم در بحث اشتغال با ارزیابی و ایجاد مرکز نوآوری‌های اجتماعی که در حوزهٔ اجتماعی برای اولین‌بار اتفاق افتاده کمی در زمینه اشتغال گره‌گشا باشیم.

به گزارش کرمان‌نو، وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در نشست خبری خود با بیان اهمیت موضوع اشتغال مددجویان بهزیستی گفت: سال‌های سال در بحث توانمندسازی تلاش کردیم حتی اگر فرد دارای معلولیت ما تولیداتی هم داشت نمی‌دانست با این تولیدات چه‌کار کند و نمی‌دانستند بازار فروش را چطوری مدیریت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: در ابتدای سال ۱۴۰۱ ضمن تعامل با دولت و ارزیابی‌هایی که انجام دادیم دیدیم که جای یک مرکز نوآوری‌های اجتماعی در استان خالی است و هیچ نهادی هم تاکنون به آن ورود نکرده است مجوز آن را گرفتیم و آن را فعال کردیم و به‌زودی آن را افتتاح می‌کنیم.

وحیدزاده با بیان اینکه این مرکز نوآوری‌های اجتماعی ۱۵ شتاب‌دهنده در عرصه‌های مختلف دارد گفت: تمام تولیدات مددجویان خود در سراسر استان را شناسایی کردیم و در ۲۰ بستهٔ شغلی تقسیم‌بندی کردیم و متناسب با هر بسته یک شتابنده را تعریف کردیم.

وی ادامه داد: بحث‌ها پیگیری بازار فروش ارتقا و حتی استارتاپ‌ها و ارتباط با صنایع را خود شتاب‌دهنده انجام می‌دهد و نمایشگاهی را هم برای آن در نظر گرفتیم تا در مقوله اشتغال کمک دهنده باشد.

سنجش سلامت خانواده ۳ تا ۵ سال پس از شکل‌گیری

وحیدزاده مدیرکل اداره بهزیستی استان با بیان اینکه در بحث خانواده مسئله داریم گفت: ارزیابی ما بر این بود که اگر خانواده در همین راستا پیش برود و هیچ سازوکار مداخله‌گر مثبتی وجود نداشته باشد در مرحلهٔ دیگری این حجم تعارضات و مشکلات خانواده را دچار بی‌کارکردی می‌کند. به همین دلیل در ارتباطی که با حوزهٔ پیشگیری داشتیم ابزاری را ایجاد کردیم تا خانواده را ۳ تا ۵ سال پس از ازدواج و شکل‌گیری ارزیابی کنیم.

وی افزود: برای آینده خانواده و بهبود آن و تعارضاتی که در خانواده تعریف می‌شود ارجاعاتی تعریف می‌کنیم که باعث برطرف‌شدن مشکلات در خانواده شود.

مدیرکل اداره بهزیستی استان ادامه داد: اگر ارتباط بین زن و شوهر مشکل داشته باشد با این سازوکارها سعی می‌کنیم تعارضات آن را رفع کنیم. در بحث غربالگری هم داریم به‌شدت تقویت می‌کنیم. قبلاً فقط غربالگری بینایی بود؛ اما الان باقی غربالگری‌ها مثل شنوایی، اضطراب و سنجش سلامت خانواده در سطح یک را هم انجام می‌دهیم.

بی‌توجهی، بارزترین عاملی است که باعث گسست در خانواده می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اهمیت خانواده گفت: منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در خانواده است و بارزترین آسیب در خانواده بی‌توجهی است.

به گزارش کرمان‌نو، وحیدزاده با بیان اینکه در مورد آسیب‌های اجتماعی، بحث مداخلات ما خیلی مهم است گفت: ما دستگاه‌های اجرایی هستیم. بارزترین آسیب اجتماعی موجود در استان بدسرپرستی است بعد از آن کودک‌آزاری که طبیعی است وقتی بدسرپرستی اتفاق می‌افتد کودک‌آزاری را هم به همراه دارد.

وی ادامه داد: طبق ارزیابی‌های ما و آماری که مرکز مداخله در بحران خانواده ارائه داد به ۹ عامل برای گسست خانواده رسیدیم. برخلاف تمام تصورات ما بارزترین عاملی که در خانواده باعث گسست می‌شد بی‌توجهی بود که ما عموماً به این توجه نمی‌کنیم و بعد بی‌احترامی و سپس بی‌مسئولیتی تا نهم که اعتیاد بود.

وحیدزاده با بیان اینکه این اطلاعات یک برنامه به ما می‌دهد ادامه داد: طبق این آمار زمانی که ما قرار باشد روی آسیب‌ها کار کنیم بارزترین مهارتی که روی آن کار می‌کنیم ارتباط مؤثر است. ریشه خیلی از مشکلات در خانواده است.

مدیرکل بهزیستی استان در مورد معضل کودک‌همسری نیز گفت: در بحث کودک‌همسری هم سازمان قضایی و هم بهزیستی با جدیت دارد کار می‌کند. اما مهم‌ترین بخش موضوع فرهنگ است.

وی ادامه داد: گاهی وقت‌ها تغییر نگرش خیلی سخت است و زمان می‌برد تا شما یک فرهنگ جاافتاده را عوض یا بهبود ببخشید. فکر آدم‌ها را تغییردادن سخت است.

ما فقط می‌توانیم در بحث فرهنگی و انتقال آن تلاش کنیم و از پیامدهای موجود بگوییم. مسائل اجتماعی را اولویت‌بندی می‌کنیم و راهکار برای آنها ارائه می‌دهیم.

۵۰درصد معلولیت‌هایی که ایجاد می‌شود، ژنتیکی است

ملک‌شاهی مدیر حوزه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان گفت: متأسفانه در کشور سالانه ۳۰ الی ۵۰ هزار معلولیت ایجاد می‌شود که طبق برآوردها ۵۰ درصد آنها ژنتیکی است که خیلی از این معلولیت‌ها را می‌شود در زمان بارداری مادر شناسایی کرد.

به گزارش کرمان‌نو، ملک‌شاهی مدیر حوزه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی با تأکید بر اهمیت بحث ژنتیک گفت: ۳ سالی است که بحث غربالگری با جدیت پیگیری می‌شود که به‌صورت اختیاری باشد.

ملک‌شاهی با بیان اینکه باید به عواقب حذف یا محدودکردن غربالگری دقت کنیم ادامه داد: ما خودمان هم نقد داریم که فرزندآوری با چه عواقبی قرار است، اتفاق بیفتد. بین قانون‌گذاران و کارشناسان اختلافات وجود دارد. این یک کار تخصصی است ما بیش از ۱۱ مرکز بیماری ژنتیکی داریم و پزشکان هم خیلی تمایلی ندارد وارد این موضوع شوند و بخواهند مشاوره بدهند که خانواده‌ای فرزند بیاورد یا خیر. مدیر حوزه پیشگیری اداره بهزیستی استان گفت: اگر غربالگری اختیاری یا محدود شود سقط‌های غیرقانونی و زیرزمینی بیشتر می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=106612
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.