روستاهای کرمان فاقد محل دفن زباله هستند


۹ عضو شوراهای روستایی استان مدرک دکترا دارند

۸ هزار و ۸۴۹ نفر در شوراهای اسلامی روستاهای استان کرمان فعالیت دارند که هزار و ۹۶۶ نفر آن‌ها دارای مدرک دیپلم، ۴۷۴ نفر کاردانی، ۹۶۸ نفر کارشناسی، ۱۵۵ نفر کارشناسی ارشد، ۹ نفر دکترا و ۲۳ نفر حوزوی هستند.

این آمار را مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان صبح امروز – سه‌شنبه ۷ دی- ارائه کرد.

منصور خانه‌گیر که همزمان با آغاز به کار دوره ششم شوراها بر این منصب نشست، حالا پس از گذشت ۸ ماه اولین نشست خبری خود را با خبرنگاران برگزار کرد.

طبق آخرین سرشماری نفوس مسکن جمعیت افراد ساکن در روستاهای استان کرمان، ۱ میلیون و ۳۰۲ هزار نفر معادل ۴۰ درصد جمعیت کل استان است که مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری به این عدد اعتقادی ندارد.

خانه‌گیر می‌گوید: سرشماری‌‌ها در آبان ماه انجام شده و این در شرایطی است که برخی افراد در این ماه به دلیل شرایط آب‌وهوایی و بازگشایی مدارس در روستاها حضور ندارند.

او معتقد است که آمار روستانشینان استان بیش از عدد اعلام شده است و می‌گوید: با توجه به خدمات و تسهیلاتی که در سال‌های گذشته به این مناطق داده شده، آمار افزایش یافته است.

البته به گفته‌ی او دولت تصمیم گرفته سرشماری را ۱۰ ساله کند و آمار نفوس مسکن در سال ۱۴۰۵ انجام می‌شود.

۸۰ درصد دهیاران معرفی شدند

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان می‌گوید:‌ تعداد دهیاری‌های استان کرمان ۲ هزار و ۴۷۱ مورد است که تاکنون ۸۰ درصد دهیاران معرفی شدند.

او اضافه کرد: پرونده‌های دهیاران در دفتر روستایی براساس قوانین و مقررات احصاء و پس از تایید به بخشداری ارجاع تا حکم دهیاران صادر شود و تاکنون ۲ هزار و ۲۰۵ نفر برای گزینش معرفی شده‌اند که ۲۹۰ نفر آن‌ها خانم بوده و همچنین حدود هزار نفر آن‌ها دارای مدرک دیپلم هستند.

روستاهای استان کرمان مکان دفن زباله ندارند

«روستاهای استان لندفیل زباله ندارند» این را منصور خانه‌گیر می‌گوید و اضافه می‌کند: اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که باید با همکاری محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و آب منطقه‌ای انجام شود.

او افزود: در فاز اول برای هر بخش در استان یک مکان دفن زباله روستایی راه‌اندازی می‌کنیم و از بخشداری‌ها خواسته‌ایم که چهار مکان برای این مهم پیشنهاد دهند، تاکنون ۲۴۰ مکان معرفی شده و فرمانداری‌ها در حال بررسی هستند.

رشد ۲۲۰ درصدی اعتبارات در سال جاری

اعتبارات پروژه‌های عمرانی روستایی از طریق اعتبار ارزش افزوده، اعتبارات نفتی، ماده ۵۸ و اعتبارات گردشگری تامین می‌شود.

به گفته‌ی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان در ۸ ماهه ابتدای سال جاری ۵۵۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات ارزش افزوده به کرمان اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته که ۱۷۵ میلیارد تومان بوده ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

او افزود: تاکنون ۹۵ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌ها واریز و سهم روستاهای فاقد دهیاری به فرمانداری‌ داده شده تا هزینه‌ کنند.

به گفته‌ي او ۱ میلیارد و ۳۷۶ میلیون تومان نیز از اعتبارات گردشگری اختصاص یافته که نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

۲۱ میلیارد تومان تسهیلات کارگشایی به روستاییان پرداخت شد

منصور خانه‌گیر می‌گوید: در سال ۹۹ از تبصره ۱۶ تا سقف ۲۰ میلیون تومان در حوزه کارگشایی (خرید جهیزیه، گازکشی و…) اعطا شده که در مجموع ۲۱ میلیارد تومان بوده است.

او افزود: برای امسال این تسهیلات ۴۱ میلیارد تومان است که تاکنون ۸۰ درصد آن پرداخت شده.

البته به اعتقاد خانه‌گیر، دهیاران باید در راستای ایجاد درآمد پایدار و اشتغال فعالیت کنند و صرفا به تسهیلات کارگشایی اکتفا نکنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82332
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.