آتش زدن مسجد جامع کرمان ؛ حادثه ای تاثیر گذار در وقوع انقلاب اسلامی

در ۲۴ مهر ۱۳۵۷ مردم کرمان که برای گرامیداشت چهلمین روز شهدای میدان ژاله تهران در مسجد جامع کرمان جمع شده بودند، مورد هجوم  کولی های تحت حمایت رژیم واقع شدند. مسجد کرمان به آتش کشیده شد و مردم تحت ضرب و جرح کولی ها و گاز اشک آور رژیم واقع شدند. حجت الاسلام « محمد ربانی» در آن روز در مسجد حضور داشت و در گفتگویی با خبرنگار سایت «کرمان نو» به بیان وقایع آنروز پرداخت.

 وی می گوید که فاجعه آتش زدن مسجد کرمان در پیروزی انقلاب تاثیر بسزایی داشت زیرا یک بسیج عمومی در سطح کشور علیه رژیم شاهنشاهی ایجاد کرد و تبدیل به شعار انقلاب شد. در سراسر کشور مردم شعار میدادند: ژاله تهران را رکس آبادان را مسجد کرمان را شاه به آتش کشید.

 به گفته ربانی موضوع از این قرار بود که در چهلم شهدای میدان ژاله و اولین سالگرد شهادت حاج آقا مصطفی  مردم کرمان به دعوت روحانیت در مسجد جامع حاضر شدند، مراسم از ساعت نه و نیم با تلاوت  آیات کلام اله مجید  و سر دادن  شعارهای رایج انقلابیون آغاز شد. در حالیکه مرحوم حاج آقای صمدانی مشغول سخنرانی بودند، ما که برنامه های انقلاب در کرمان را برگزار می کردیم، باخبر شدیم که اطراف خیابان مشتاق و خیابان ناصریه  تعدادی از کولی ها جمع شده و  شعارهای نامربوطی سر داده اند. هنوز در حال رصد اوضاع بودیم که  یک دفعه از در شرقی مسجد روبروی میدان مشتاق حدود ۴۰۰ – ۳۰۰ نفر به سمت مسجد جامع سرازیر شدند.

 او می گوید کولی ها موتور و دو چرخه های مردم درجلوی مسجد را به آتش کشیدند. در این لحظه انقلابیون درهای مسجد را بستند تا مهاجمان وارد نشوند، ولی آنها با میله چوبی و آهنی قاب های در را شکسته و وارد شدند. سپس از راه پله به پشت بام رفتند و شروع به پرتاب  سنگ و آجر به سمت مردم کردند.

 ربانی افزود که نظامی ها گاز اشک آور پرت کردند. فضایی از رعب و وحشت و اضطراب در درون مسجد ایجاد شد. هیچ راهی برای فرار وجود نداشت. برای اینکه امکان  حادثه ای بدتر از حادثه رکس آبادان برای مردم بود با تصمیم نیروهای انقلاب درهای مسجد باز شد.

وی اظهار داشت که  حین خروج کولی ها با سنگ و چوب به جان مردم افتادند. افراد بی سلاح مورد ضرب و جرح شدید واقع شدند. جمع زیادی از مردم مجروح و دو نفر هم از جمله «محمد باقدرت جوپاری» به فیض شهادت رسیدند. کولی ها بعد از به آتش کشیدن مسجد خود را پیروز معرکه دانسته، شعار جاوید شاه سر داده و راهی خیابان شدند، سپس دوباره به مسجد آمده و  قرآن ها را به آتش کشیدند.

در مسیر خیابان شریعتی و بازار نیز مغازه های متدینین را غارت کردند. مغازه های این افراد که از حامیان انقلاب بودند، توسط ساواک شناسایی شده و به کولی ها معرفی شده بودند، از جمله مغازه دوچرخه فروشی عقابیان.

سخنگوی شورای شهر می گوید که این حادثه از حوادث بزرگ تاریخ کشور و یکی ازمقاطع افتخارآمیز مردم کرمان  است. از مردم کرمان می خواهم نسبت به زنده نگه داشتن این روز  تلاش کنند.  از مسئولین استان، استاندار و نماینده های محترم می خواهم جهت ثبت  این واقعه درتقویم کشور تلاش نمایند. از رسانه ها می خواهم به مدد ما بیایند، مردم تبریز هر سال در سالگرد قیام خونین مردم تبریز به محضر مقام معظم رهبری شرف یاب می شوند، مردم قم به مناسبت قیام ۱۹ دی  به محضر مقام معظم رهبری می رسند. بنده از طرف مردم کرمان و هم به عنوان عضو و سخنگوی شورای شهر کرمان از مقام معظم رهبری و دفتر ایشان درخواست می کنم که به این تقاضای مردم کرمان پاسخ مثبت داده شود. اجازه دهند مردم کرمان مانند مردم تبریز و قم به این مناسبت خدمت معظم له مشرف شوند.

او افزود کرمان شهر شهید باهنر و شهر سردار بزرگ مقاومت سردار سلیمانی است. مقام معظم رهبری کرمان را وطن دوم خود می دانند، لذا از معظم له تقاضا دارم موافقت بفرمایند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=4635
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.