اختلالات ژنتیکی عامل ۵۰ درصد از معلولیت ها در جیرفت

محمد رضا نژاد گفت که اجباری شدن آزمایشات ژنتیک از رویکردهای مثبتی بوده است که توسط سازمان بهزیستی اجرا و تاثیر زیادی هم در کاهش جمعیت معلولان داشته است.
وی افزود که سه هزار و ۲۸۸ معلول در جیرفت وجود دارد، اگر آزمایشات از سال های قبل اجباری شده بود امروز شاهد کاهش نیمی از جمعیت معلولان در این شهرستان بودیم.
وی ادامه داد که ۱۲۰ خانوار چندمعلولی در جیرفت وجود دارد که ریشه معلولیت معلولان این خانواده ها ژنتیکی بوده است.
رضانژاد با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی در جیرفت گفت که در سال گذشته ۱۱۳ تماس تلفنی و ۲۴۰ مراجعه حضوری داشتیم. بیش از ۹۰ درصد این مراجعات در زمینه کودک آزاری بوده، که رسیدگی شده اند.
رضا نژاد گفته اختلافات خانوادگی، کودک آزاری، فرار دختران و خودکشی از موارد کاری مرکز اورژانس اجتماعی است که همشهریان می توانند در صورت بروز هرگونه از این موارد، مساله را به شماره ۱۲۳ گزارش دهند تا رسیدگی شود.
وی افزود که در حال حاضر مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان جیرفت در مرتبه سطح ۲ فعالیت می کند که پیگیر ارتقای این واحد به مرتبه درجه یک می باشیم.
وی در مورد پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مشارکت خیرین هم بیان کرد که در سال گذشته شاهد رشد ۴۰۰ درصدی بسته های حمایتی در ماه مبارک رمضان، رشد ۱۲۰ درصدی فطریه بودیم و امسال هم ۷۰۰میلیون ریال جهزیه در بخش بلوک این شهرستان توسط خیرین توزیع شد.
رئیس اداره بهزیستی جیرفت به فعالیت های ورزشی این اداره هم اشاره کرد و گفت که در زمینه والیبال نشسته، دو میدانی و تیراندازی با کمان فعالیت ورزشی داریم و از معلولان در این رشته ها حمایت می کنیم.
رضا نژاد به طرح غذای گرم در مهدهای روستایی و حاشیه شهر اشاره کرد و افزود که در طی سال گذشته یک هزار و ۲۷۰ غذای گرم در مناطقی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند توزیع شده است.
وی پیشگیری را مهمترین عامل برای کاهش آسیب های اجتماعی خواند و بیان کرد که در این راستا ۱۲هزار نفر در این شهرستان توسط سازمان های مردم نهاد آموزش های لازم را برای آشنایی با عوامل مقابله با آسیب فرا گرفته اند.
رضا نژاد ادامه داد که راه اندازی مراکز ترک اعتیاد از اولویت این سازمان است و در این راستا در سال جاری ۲ مرکز جدید ترک اعتیاد شامل یک واحد آقایان و یک واحد برای خانم ها افتتاح می شود.
وی اظهار کرد که طرح غربالگری بینایی و شنوایی کودکان هم همواره توسط حوزه پیشگیری اداره بهزیستی این شهرستان در سطح شهر و روستا در حال اجرا است.
وی گفته بر اساس این طرح در سال گذشته ۸۰ درصد کودکان متولد شده در این شهرستان زیر پوشش تست غربالگری شنوایی و ۷۰ درصد هم تست غربالگری چشم قرار گرفتند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12358
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.