افزایش 46 درصدی جرایم سایبری در 9 ماهه سال‌جاری

سرهنگ امین یادگارنژاد امروز در نشست خبری به جرایم نوظهور در کشور و استان کرمان اشاره کرد و گفت: سالیانه میلیون‌ها کاربر به فضای مجازی اضافه می شوند که به طبع آن جرایم زیادی در این فضا نیز به‌وقوع خواهد پیوست
وی با بیان این مطلب که پلیس فتا در سال 90 در ایران تاسیس شد، اظهار کرد: از سال 90 تاکنون شاهد افزایش وقوع جرایم فضای مجازی هستیم.
به گزارش ایسنا، رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان به مقایسه جرایم رخ داده در فضای مجازی طی 9 ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان اشاره و عنوان کرد: در 9 ماهه گذشته سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل جرایم فضای در استان کرمان 46 درصد افزایش یافته ضمن آنکه کشفیات جرایم در این مدت زمانی نیز 47 درصد افزایش یافته است.
وی با اعلام این خبر که در مجموع 95 درصد جرایم سایبری در سال‌جاری در استان کرمان کشف شده است، تصریح کرد: در 9 ماهه سال گذشته 26 درصد جرایم فضای مجازی مربوط به برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی بوده که این مهم در سال‌جاری به 30 درصد رسیده است.
یادگارنژاد، کلاهبرداری‌های اینترنتی را دومین جرم سایبری به لحاظ درصد وقوع در استان کرمان دانست و بیان کرد: در 9 ماهه گذشته سال 96، درصد وقوع کلاهبرداری‌های اینترنتی 18 درصده بوده که این موضوع در سال‌جاری با رشد 7 درصدی به 25 درصد رسیده است که این مهم بیشتر به دلیل حضور کاربران در سایت‌های غیرمجاز می‌باشد.
وی با اعلام این مطلب که درصد بیشتر کلاهبرداری‌ها مربوط به سایت‌های تبلیغ فروش کالای دست دوم است، اظهار کرد: مزاحمت‌های اینترنتی در 9 ماهه اول سال گذشته 18 درصد بوده که امسال در همین مدت زمانی به 15 درصد رسیده است که این کاهش 3 درصد به دلیل اطلاع‌رسانی‌های بوده که در این مدت داده شده است.
رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان با بیان این مطلب که جرایم هتک حیثیت در 9 ماهه اول سال گذشته، 19.5 درصد بوده که در این بازه زمانی در سال جاری این جرایم به 8 درصد رسیده است، عنوان کرد: سایر جرایم در 9 ماهه اول سال گذشته 18.5 درصد بوده است که امسال در این بازه زمانی به 22 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: بسیاری از کلاهبرداران برای جعل هویت و سایر کلاهبرداری‌ها معمولا کافی نت‌ها محل مناسبی برای آنهاست، لذا ساماندهی کافی نت‌های استان کرمان در سال گذشته در سه مرحله انجام شد.
یادگارنژاد هرگونه عرضه دارو در فضای مجازی را غیرمجاز دانست و اضافه کرد: پلیس اینترپل یک طرح عملیاتی هر ساله توسط 150 کشور برای این مهم انجام می‌دهد که در استان کرمان و قالب در این طرح 15 نفر متهم که به عرضه و فروش داروهای غیرمجاز می‌پرداختند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.
وی بیان کرد: همچنین در فضای مجازی شخصی تبلیغ ارایه وام 900 میلیون تومانی را ارایه داده بود که در این راستا فردی برای دریافت این وام 230 میلیون تومان به کلاهبردار پرداخت می‌کند و مجرم پس از دریافت این مبلغ دیگر ارتباط خود را با این مالباخته قطع می‌کند که فرد پس از شکایت و پیگیری های پلیس فتا مجرم در کوتاه ترین زمان ممن دستگیر شد
رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان به برخی از کلاهبرداری‌ها از طریق دستگاه کارت‌خوان اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد هستیم برخی کلاهبرداران دستگاه اسکیمر روی دستگاه کارت‌خوان نصب می‌کنند و از این طریق اطلاعات کارت افراد را کپی می‌کنند و معمولا کلاهبرداران در مسیرهای که به عابر بانک وجود ندارد، حضور می‌یابند تا از این طریق به مقاصد شوم خود دست پیدا کنند، لذا مردم باید توجه کنند که غیر از دستکاه P.O.S هیچ دستگاهی دیگر به کارت خوان متصل نباشد.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22728
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.