اقدامات فرهنگی مانع از مهاجرت نخبگان می شود

علیرضا سعیدی  اظهار کرد: براساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبه فردی است که در یکی از موضوعات علمی، فناوری، فرهنگی، ادبی و هنری دارای سه ویژگی اساسی «توانمندی های ذاتی»، «توانمندی های اکتسابی» و «اثرگذاری بارز» باشد.

وی توانمندی های ذاتی و خدادادی را شامل هوش، انگیزه و استعداد دانست و افزود: ویژگی توانمندی های اکتسابی هم شامل تجربه، تخصص و مهارت است.

سعیدی با اشاره به اهمیت ویژگی اثرگذاری بارز بیان کرد: در کنار تعریف نخبه، تعریفی دیگر به عنوان «مستعد برتر یا صاحب استعداد برتر» وجود دارد که به فرد دارای ویژگی های نخبه گفته می شود. این فرد به صورت بالقوه می تواند نخبه باشد اما هنوز زمینه بروز اثرگذاری او شکوفا نشده است.

وی با اشاره به اینکه اثرگذاری می تواند در محیط های کوچک تا بزرگ بروز کند، افزود: به عنوان مثال نفرات برتر کنکور دارای دو ویژگی توانمندی ذاتی و اکتسابی هستند اما هنوز جزو نخبگان نیستند؛ چرا که این افراد ابتدا باید در دانشگاه تجربه و تخصص لازم را کسب کنند.

آن طور که مهر نوشته سعیدی ادامه داد: حتی بعد از فارغ التحصیلی این افراد از دانشگاه، همچنان نمی توان اصطلاح نخبه را برای آنها بکار برد و تنها زمانی این امر میسر می شود که تاثیرگذاری مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و … آنها مشخص باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19033
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.