اورژانس هستیم، نه آژانس

به گفته رییس اورژانس پیش بیمارستانی جیرفت در حال حاضر در جنوب استان 36 پایگاه اورژانس فعال و 10 پایگاه غیرفعال هستند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

آمبولانس پایگاه در راه بازگشت از ماموریتی که آنچنان فوریتی نداشت با سرعت به سمت صحنه تصادف می رفت و نگرانی پایگاه را، مامورین اورژانس را، همراهان حادثه دیده را می ترساند از اینکه شاید خیلی زود، دیر شود. اورژانس پیش بیمارستانی یکی از مراکز مهم در بحث حفظ جان و سلامت مردم است و با توجه به حوادث زیاد جاده ای در جنوب استان نقش بسیار مهمی را در جنوب استان بر عهده دارد.

ابراهیم محمدی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درباره مرکز فوریت های پزشکی جیرفت و پوشش جاده ای که این مرکز دارد، به کرمان نو می گوید: این مرکز هر هفت شهرستان جنوبی را تحت پوشش دارد، جاده های اصلی و بزرگراه های ما به صورت استاندارد تحت پوشش هستند، ولی ادعا نداریم که همه ی جاده های روستایی و فرعی تحت پوشش هستند، اکنون حدود 70 تا 80 درصد جاده های روستایی و بیشتر از 95 درصد جاده های اصلی جنوب استان تحت پوشش اورژانس پیش بیمارستانی جیرفت هستند.

محمدی با اشاره به این نکته که تا اکنون موردی نبوده است که مثلا به خاطر نرسیدن آمبولانس و نیروهای اورژانس مشکلی پیش آمده باشد، گفت: مردم باید بدانند که ما برای هر پایگاهمان یک آمبولانس با 2 سر نشین و 2 تکنسین بیشتر نداریم اگر این آمبولانس به هر دلیلی درگیر ماموریتی شود مورد مشابه را نمی تواند، تحت پوشش قرار دهد مثلا بعضی ها زنگ می زنند بیمار من، فشار خون دارد، بیمار من سردرد یا گلو درد است و اصرار هم دارند که با آمبولانس جا به جا شوند وحاضر نیستند با وسیله شخصی این کار را انجام دهند.

وی افزود: وقتی آمبولانس به هر دلیلی استفاده شود در حادثه خطرناک دیگری امکان دارد که آمبولانسی برای اعزام نباشد، مثلا یک آمبولانس از مردهک به جیرفت برود، برای بیماری که می تواند با وسیله نقلیه خودش به پزشک یا بیمارستان منتقل شود، حداقل رفت و برگشت سه ساعت زمان می برد یعنی سه ساعت مردهک دیگر آمبولانس ندارد حالا اگر در این مدت یک تصادف اتفاق بیافتد که وظیفه اصلی ما کمک رسانی به این موارد است به مشکل برمی خوریم.

به گفته محمدی وظایف اورژانس پیش بیمارستانی جابه جا کردن مصدومین ناشی از تصادف و مادران باردار، سکته های قلبی و مغزی، غرق شدگی ها، برق گرفتگی ها و گزیدگی ها است و مردم باید شرح وظایف اورژانس را بدانند.

هزینه نگهداری هر پایگاه در ماه بین 50 تا 70 میلیون تومان است

به گفته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی در حال حاضر در جنوب استان 36 پایگاه اورژانس فعال و 10 پایگاه مصوب داریم که غیرفعال هستند که دلیل عمده آن ها نبودن فضای فیزیکی مناسب و آمبولانس است .

محمدی در ادامه یاد آور شد: برای ساخت هر پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی نزدیک به 400 میلیون تومان نیاز است ، حدود 60 تا 100 میلیون تومان هم نیاز است که پایگاه تجهیز شود و حداقل یک آمبولانس نو می خواهد که نزدیک یک میلیارد و200 میلیون تومان هزینه آن است.2 نیرو هم باید مستقر کنیم و هر نیرویی هم در ماه نزدیک 3ونیم تا 4 میلیون حقوق می گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حوزه ی اورژانس و پیش بیمارستانی این است که تمام خدمات ما از صفر تا صد رایگان بوده و عملا ما بدون درآمد هزینه می کنیم و فقط خرج می کنیم الان هزینه نگهداری هر پایگاه در ماه برای ما بین 50 تا 70 میلیون تومان است با یک حساب سر انگشتی متوجه می شویم برای 36 پایگاه، چقدر زیاد می شود .

وی افزود: البته این آمار کشوری است، در مناطق صعب العبور، هزینه بیشتر است و البته این رقم مال قبل از گرانی بنزین است قبلا سوخت آمبولانس های پایگاه های ما در ماه حدود 18 تا 20 میلیون تومان بود، الان 60 میلیون شده 60 میلیون تومان را ضربدر 12 ماه سال کنید چیزی حدود 720 میلیون تومان فقط در سال پول سوخت می دهیم.

ابراهیم محمدی با تا کید بر اینکه باید مردم وظایف اورژانس را دانسته و از تماس غیر ضروری خودداری کنند، گفت: تاکید می کنم که از خدمات اورژانس به جا استفاده کنند و انتظار نداشته باشن که ما به جای اورژانس ، آژانس باشیم ،درست است که آژانس ها قیمت هایشان بالا رفته و اورژانس خدماتش رایگان است. به طور مثال موردی داشتیم که یک نفر در منطقه سردسیر به ما زنگ زده که مادر من را از آنجا، سر جاده برسانید ، آمبولانس ها متعلق به مردم و بیت المال اند، امیدواریم بحث عدالت در سلامت برای همه رعایت شود و از اورژانس استفاده مناسب و به جا شود.

اورژانس هوایی در راه جنوب کرمان

به رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی جنوب کرمان، مانور طرح امداد زمستانی با حضور دستگاه‌های امدادی و انتظامی در جنوب کلید خورد.

محمدی گفت: ۵۰ آمبولانس در ناوگان اورژانس وجود دارد علی رغم اینکه بعضی از آن‌ها طول عمرشان از ۱۲ سال هم گذشته، اما باز هم نگذاشته ایم که به مرحله اسقاط برسند و آن‌ها را سر پا نگه داشته‌ایم تا در صورت ضرورت از آن‌ها استفاده کنیم، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس داریم و در 2ماه گذشته سه دستگاه آمبولانس کمک دار برای مناطق برف گیر گرفته شده است که در طرح امداد زمستانه از آن‌ها برای پایگاه‌های سربیژن، دلفارد و جبالبارز استفاده می کنیم.

محمدی افزود: یکی از کار‌های خوبی که در حوزه پیش بیمارستانی کلید خورد طرح اتوماسیون عملیاتی و نصب GPSهای خودرو‌های عملیاتی بود که باعث کاهش تخلفات و همچنین رسد ۲۴ ساعته آمبولانس‌ها که باعث پایین آمدن تایم ماموریت به صورت چشم گیری شده است.

او اضافه کرد: در هر روز حدود به ۸۰۰ تماس ورودی داریم که حدود به ۱۰۰ تماس منجر به ماموریت می شود که چیزی حدود به ۳۳ درصد آن‌ها ماموریت‌های ترافیکی می‌باشد و در هر روز تعداد ۶۰ مزاحم تلفنی را داریم.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی گفت: آمار ۸ ماهه سال ۹۸ در حوزه پیش بیمارستانی ما در سطح شهر حوادث ترافیکی ۳۴۴۲ مورد و ۴۸۰۳ مورد حوادث ترافیکی جاده‌ای بوده‌اند که جمع کل آن‌ها ۸۲۴۵ مورد است از این تعداد حوادث ۶۸۱۸ مورد منجر به ماموریت شده است و مابقی آن‌ها یا با وسیله نقلیه شخصی یا سایر دستگاه‌های امدادی منتقل شده‌اند در این ۸ ماهه متأسفانه ۹۳ فوتی داشته‌ایم.

محمدی گفت: طول کل راه‌هایی که اورژانس پیش بیمارستانی پوشش می‌دهد ۵۴۹۹ کیلومتر است تصادفاتی که در حوزه جنوب استان رخ می‌دهد ۵۷درصد وسیله نقلیه با نقلیه، ۳۳درصد واژگونی و ۱۰درصد وسیله نقلیه با عابر پیاده می‌باشد ۷۷درصد تصادفات در بیرون و درون شهر اتفاق می‌افتد و حدود ۳۳درصد هم در حوزه روستایی و راه‌های فرعی اتفاق می‌افتد.

محمدی خبر از افتتاح اورژانس هوایی برای جنوب استان کرمان تا پایان سال جاری یا شش ماهه اول سال آینده را داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38793
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.