با وجود توقف کامیون های حمل کود‌حیوانی در برخی از مناطق جیرفت


زنگ بحران بهداشتی در جیرفت به صدا در آمد

دادستان جیرفت گفت: دستور مؤکد جهت جمع آوری هر چه سریع‌تر کامیون‌های حمل کود حیوانی از برخی مناطق شهرستان جیرفت داده شده است.

با آغاز سال زراعی و نیاز کشاورزان به کودهای حیوانی، محل توقف کامیون‌های حمل کود حیوانی در شهرستان جیرفت در مجاورت مناطق مسکونی و معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و دو دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است.

مریم سالاری یکی از اهالی شهرک فجر شهرستان جیرفت گفت: اگر چه بهداشت عمومی و سلامت مردم از اولویت‌های اصلی نهادهای ذی‌ربط بشمار می‌آید، اما متأسفانه شاهد یک بحران چند ساله بهداشتی در این منطقه هستیم که حتی بعضاً صدای مسافران و خودروهای عبوری را را درآورده است.

وی افزود: کمربندی موقت شهر جیرفت نیز از این منطقه عبور می‌کند و از نظر بهداشتی نسبت به وضعیت موجود چه قضاوتی می‌شود.

یکی از دانشجویان دانشکده پرستاری که از بیان نامش خودداری کرد و گفت: شهروندان ساکن محله‌ها و شهرک‌های هم‌جوار با محل توقف کامیون‌های حمل کود حیوانی نسبت به بی توجهی مسئولان به ساماندهی این مشکل به شدت انتقاد دارند.

وی افزود: اگر چه بوی ناشی از توقف این کامیون ها مناطقی از جمله، شهرک فجر، کمپ ترک اعتیاد و بخشی از میدان تره بار را تحت تأثیر قرار داده و متأسفانه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با دو دانشکده نیز از بوی ناشی از کودهای حیوانی و حشرات از جمله مگس و پشه، متأثر هستند.

دانشجوی دیگری با تأیید مسائل مطرح شده، گفت: مگر مسئولان این وضعیت را ندیده‌اند و یا باید مسافتی طولانی را برای بررسی طی کنند که این‌گونه نیست و دقیقاً روبروی معاونت آموزشی و  ایاب وذهاب دانشجویان کامیون‌ها توقف کرده‌اند.

وی از فضای موجود انتقاد کرد و بیان داشت: انتظار است مسئولان امر هر چه سریع‌تر این وضع را ساماندهی کنند زیر با وزش باد، تحمل بوی ایجاد شده سخت است.

یکی از رانندگان کامیون‌های حمل کود حیوانی در این باره گفت: ما هم چاره‌ای نداریم و اگر مسئولان محل دیگری را در نظر بگیرند استقبال می‌کنیم. حتی شرایط به شکلی است که برای خود رانندگان هم سخت شده چون بو و حشرات بیشتر از همه خودمان را آزار می‌دهند.

بحران بهداشتی ایجاد شده است

در همین راستا “رضا محمودی” رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: متأسفانه وضعیت حمل و نگهداری کودهای حیوانی در جیرفت به یک معضل بهداشتی ۲۰ ساله تبدیل شده است که از آن باید به عنوان یک بحران نام برد.

وی افزود: تاکنون چهار شورای بهداشتی در همین راستا تشکیل شده است و مناطق مسکونی هم‌جوار با محل توقف کامیون‌های حمل کود حیوانی از نظر روحی و روانی نیز کلافه شده‌اند.

محمودی از جانمایی محلی دائمی برای توقف کامیون‌های حمل کود حیوانی خبر داد و بیان کرد: ورودی شهر از جیرفت از طرف پلیس راه به فاصله تقریبی ۱ و نیم کیلومتری بعد از پل رودخانه شور محلی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با ابراز نگرانی از گلایه‌مندی‌های مردم و شهروندان تصریح کرد: مردم و شهروندان از این وضعیت موجود بسیار گلایه دارند و باید نسبت به تعیین تکلیف وضعیت بهداشتی و زیست محیطی اقدام سریع صورت بگیرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت افزود: مرکز بهداشت نسبت به ساماندهی توقف کامیون‌های حمل کود حیوانی در مقابل درب معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهتمام ویژه‌ای دارد.

وی از ادارات ذی‌ربط برای ساماندهی هر چه سریع‌تر بحران بهداشتی ناشی از بوی آزار دهنده کودهای حیوانی خواست تا همکاری لازم را انجام بدهند و گفت: اگر نهادهای ذی‌ربط محل در نظر گرفته شده را تأیید نمایند امسال بساط این معضل ۲۰ ساله جمع خواهد شد.

محمودی از محل توقف کامیون‌ها و خرید و فروش کود حیوانی به عنوان یک تهدید و بحران بهداشتی یاد کرد و افزود: با توجه به مشکلات ایجاد شده به عنوان متولی بهداشت عمومی با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم و انتظار است همه همکاری نمایند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت افزود: علاوه بر اینکه محل توقف کامیون‌های حمل کود حیوانی روبروی درب معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی است بخشی از شهرک‌های مسکونی این منطقه نیز در گیر هستند و در همین راستا از طریق دادستانی نیز وارد عمل شده‌ایم که قرار است نسبت به جمع آوری موقت کامیون‌های حمل کود حیوانی اقدام شود.

بازداشت و توقیف دو اهرم برای تهدیدکنندگان بهداشت عمومی

حسین سلامی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت نیز در همین رابطه از اهتمام ویژه مدعی‌العموم در برخورد قانونی با تهدیدکنندگان بهداشت عمومی خبر داد و افزود: محل توقف کامیون‌های حمل کود حیوانی به دلیل مجاورت با مناطق مسکونی، نوعی تهدید بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت از دستور مؤکد برای جمع آوری کامیون‌های ذکر شده خبر داد و افزود: دستور مؤکد برای جمع آوری داده شده است و اگر از سوی رانندگان شاهد ممانعت باشیم، راننده بازداشت و کامیون نیز توقیف و به پارکینگ منتقل شود.

وی در پاسخ به این سؤال که علی رغم دستور قضایی هنوز مشکل وجود دارد و چرا حکم قضایی اجرا نمی‌شود گفت: بنده به عنوان مدعی‌العموم اقدام قضایی را انجام داده‌ام و باید از فرمانده نیروی انتظامی این موضوع را پیگیر باشید که چرا، حکم قضایی اجرا نشده است.

دادستان جیرفت راه اندازی «تیرپارک» را به عنوان محل دائمی توقف کامیون‌های محل کود حیوانی و فروش جهت جلوگیری از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر عنوان کرد و افزود: با همکاری نهادهای ذی‌ربط و شهرداری قرار است نسبت به احداث «تیرپارک» اقدام شود و شهرداری ضمن رعایت ضوابط و با همکاری بخش خصوصی باید اقدام به این کار کند.

سلامی انتقال کامیون‌های حمل کود حیوانی را به محلی موقت که از نظر بهداشت و زیست محیطی مورد تأیید باشد ضروری دانست و گفت: به علت اینکه احداث «تیرپارک» زمان می‌برد لذا باید نسبت به ساماندهی موقت اقدام شود

منتظر نظر کارشناسی جهاد کشاورزی هستیم

وی همچنین به وضعیت بهداشتی گلخانه‌های هم‌جوار با شهرک‌های مسکونی حاشیه شهر جیرفت اشاره کرد و افزود: موضوع گلخانه‌های حاشیه شهر جیرفت را در شورای تأمین بحث کردیم که منتظر توضیحات کارشناسی جهاد کشاورزی برای تعیین تکلیف نهایی هستیم.

سلامی از هم‌جواری گلخانه‌ها با مناطق مسکونی بدون در نظر گرفتن مسائل بهداشتی و زیست محیطی به شدت انتقاد کرد و افزود: مدیر جهاد کشاورزی باید در نوع کاربری اراضی جوابگو باشد.

بهداشت اعلام کند پای کار هستیم

به گزارش ایسنا، سرهنگ “رضا محمد رضایی” فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت نیز از اعلام آمادگی برای برخورد با کامیون‌های حمل کود حیوانی خبر داد و به ایسنا گفت: در صورت اعلام نیاز مرکز بهداشت برای اجرای این طرح، آماده هر گونه همکاری و پشتیبانی هستیم.

رضایی اظهار کرد: تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر اعلام نیاز برای جمع آوری کامیون‌ها از طرف مرکز بهداشت شهرستان جیرفت دریافت نکردیم و نیروی انتظامی نیز به خودی خود نمی‌تواند دستور قضایی را اجرا کند لذا همچنان منتظر درخواست مرکز بهداشت هستیم و به محض اینکه تقاضای همکاری بکنند در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر حاضر خواهیم شد.

فرمانده ناحیه انتظامی جیرفت افزود: هیچ گونه تعللی از طرف نیروی انتظامی برای اجرای حکم دادستانی صورت نگرفته است و ما پای کار هستیم

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=35694
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.