سفیر ژاپن در بم:


بم در قلب مردم ژاپن چایگاه ویژه دارد 

کرمان‌نو- سفیر ژاپن در بم گفت: شهر بم جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم ژاپن دارد و زلزله تلخ بم در سال ۲۰۰۳ میلادی قلب هر انسان را به درد آورد و کشور ژاپن نیز به عنوان نوع دوستی به مردم این شهر کمک کرد.

به گزارش کرمان‌نو، کازوتوشی ایکاوا روز دوشنبه در حاشیه سفر به شهرستان بم گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل‌های گردشگری هدف از سفر به شهر بم تبادل گردشگری بین بم و ژاپن است.

او بیان کرد: به دلیل تجربه تلخ زلزله در شهر بم و ژاپن و تجربه ها و چالش های بسیار زیادی که در بازسازی کسب کرده‌اند می توان این تجربه ها را در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

سفیر ژاپن در بم اظهارداشت:در زلزله بم دولت و مردم ژاپن برای احداث یک مدرسه و بازسازی ارگ تاریخی بم کمک کردند و همچنین در آن زمان امدادگران بسیاری از کشور ژاپن برای کمک و نجات مردم به شهر بم آمدند.

به گفته او در سال 2006 آژانس همکاری بین المللی ژاپن( جایکا) به ایران آمد تا به مردم ایران در بازسازی مکان های دیدنی و تاریخی این شهر زیبا کمک کند.

سفیر ژاپن گفت: بسیار خوشحالیم که شهر بم و به‌خصوص ارگ تاریخی آن بازسازی شده و پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است .

به واسطه کمک های ژاپن بم ثبت جهانی شد

در ادامه رییس پایگاه جهانی بم گفت:به واسطه کمک های ژاپن در زمان زلزله به ارگ تاریخی بم در بحث مطالعات و هزینه ایاب و ذهاب و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی که در آن زمان انجام داده بودند، بم ثبت جهانی شد

دکتر محسن قاسمی افزود: دولت ژاپن در آن زمان مبلغ ۵۰۰ هزار دلار برای ثبت جهانی بم هزینه کرده بودند و همچنین تجهیزات و ماشین آلاتی را در اختیار ارگ بم گذاشتند.

او می‌گوید این تجهیزات بعد از گذشت ۲۰ سال همچنان به خوبی کار می‌کنند و در ارگ تاریخی از آن ها استفاده می شود.

او بیان‌کرد: دولت ژاپن نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار تجهیزات از طریق صندوق امانی ژاپن نزد یونسکو برای ارگ تاریخی بم در نظر گرفت.

خواهرخواندگی بین بم و کوبه ژاپن فعال شود

در ادامه رییس شورای اسلامی شهر بم نیز اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که بم به تمام جهان و تک تک شما بزرگواران تعلق دارد زیرا در آن زمان که بم از صحنه روزگار از لحاظ فیزیکی حذف شده بود با کمک های خود بم را ساختید .

منصور عزیزآبادی ادامه‌داد: تشابهات فرهنگی بین بم و ژاپن زیاد است به همین دلیل در سال ۱۳۸۵ خورشیدی بین بم و شهر کوبه ژاپن تفاهم نامه خواهرخواندگی ایجاد شده بود.

او تاکیدکرد: در آن زمان بم در شرایط بسیار حاد و نابسامانی قرار داشت و این خواهرخواندگی و تفاهم نامه تنها روی برگه مکتوب شده بود و متاسفانه به مرحله اجرا نرسید.

رییس شورای اسلامی شهر بم خاطرنشان‌کرد: بنده به عنوان نماینده مردم و رییس شورای اسلامی شهر بم درخواست دارم تا این خواهرخواندگی را در قالب عمل به مرحله ظهور برسانید و خواهرخواندگی بین بم و کوبه ژاپن را فعال کنید .

در پایان منصور عزیزآبادی رییس شورای اسلامی شهر بم با اهدای لوحی به سفیر ژاپن کازوتوشی ایکاوا و خانم لاینی ویراسامی رییس سازمان بین المللی مهاجرت هر دو را به عنوان شهروند افتخاری بم معرفی کرد.

به گزارش کرمان نو سفیر ژاپن در بم از مدرسه میراث جهانی ارگ بم که توسط دولت ژاپن احداث گردیده بود و همچنین ارگ تاریخی بم بازدید به عمل آورد .

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=103278
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.