خانه صنایع دستی بم راه اندازی نشد/مدیرکل میراث کرمان: بابت تاخیر عذرخواهم

کرمان نو-شهریور امسال قول راه‌اندازی خانه صنایع دستی در بم توسط مدیران میراث فرهنگی کرمان داده و گفته شده بود باوجود ظرفیت‌های غنی و پیشینه قوی، احداث چنین خانه‌ای می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

به گزارش کرمان نو این وعده در حالی بود که سرپرست میراث فرهنگی بم درباره دلایل اجرایی نشدن آن به این پاسخ بسنده می‌کندکه «این طرح در گیرودار نبود بودجه قرار گرفته است» و مدیرکل میراث استان هم ضمن اینکه اظهارات مدیرش در شهرستان را نفی می‌کند، قبول ندارد که توپ مشکلات بابت تاخیر در راه اندازی آن در زمین میراث باشد و «عمل نکردن مسئولان شهرستان به تعهداتشان را دلیل تاخیر در راه‌اندازی این مکان» بر می‌شمارد؛ هرچند وی همزمان بابت تاخیر در این زمینه عذرخواهی می کند.

این درحالی است که این پرسش مهم مطرح می شود چرا مدیران هنگام دادن وعده به بار مالی یا دیگر الزامات مرتبط با تحقق وعده‌هایشان توجهی نمی کنند تا بر بی‌اعتمادی شهروندان و کاهش سرمایه های اجتماعی نیز دامن نزنند.

خانه‌های صنایع دستی مکان هایی با کارکرد آموزش رشته های مختلف صنایع دستی و مشاوره با هدف بازاریابی و بازارشناسی فروش و عرضه تولیدات صنعتگران هستند که سبب رونق بخشی به این هنر-صنعت می شود و ضمن ایجاد اشتغال می تواند به رونق گردشگری هم بینجامد؛ آن هم در شهری که مجموعه ای از آثار ثبت جهانی را شامل ارگ و منظر جهانی شهر بم، سه قنات و بخشی از کویر در خود دارد که رونق صنایع دستی در آن بسیار نیاز است.

آنطور که فعالان صنایع دستی می گویند در خانه های صنایع دستی تلاش می شود با استفاده از توان و تخصص استادان دانشگاه و دانش آموختگان رشته های مختلف، صنعتگران و فعالان صنایع دستی هر چه بیشتر با نیازها و بازار روز در عرصه های داخلی و خارجی آشنا شوند.

عقبه موضوع

سال ۸۲ نخستین نمایندگی صنایع دستی استان کرمان در شهرستان بم (شرق استان کرمان) به عنوان اداره صنایع دستی بم راه‌اندازی شد سپس بعد از ادغام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به عنوان اداره میراث فرهنگی ادامه فعالیت داد.

در سفر کاظم حسین‌زاده معاون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در شهریورماه به بم قرار بود خانه صنایع‌دستی شهرستان بم در ساختمانی با زیربنای معادل ۵۰۰ مترمربع راه اندازی شود و همچنین ۶ رشته صنایع دستی مانند تراش سنگ قیمتی و نیمه قیمتی، هنرهای چوبی، قلمزنی روی مس، پته دوزی، سفال، سرامیک و زیورآلات سنتی نیز در این محل آموزش داده شود. خبر مربوط به آن را در اینجا بخوانید. اما این مهم تاکنون که سال به انتها رسیده محقق نشده است.

بودجه در نظر گرفته نشده بود

در این باره سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نبود بودجه را دلیل راه اندازی نشدن این خانه برشمرد و اظهارداشت:کمبود بودجه دلیل عقب افتادن این برنامه است زیرا در سیستم دولتی تا بخواهد بودجه ای برای یک طرحی داده شود زمان طولانی نیاز است.

فکر می کردیم می توانیم

مهشید جعفری اظهارداشت: در آن زمان بودجه این طرح برآورد نشده بود و فکر می کردیم با همین داشته هایمان می توانیم این مکان را راه اندازی کنیم اما خریدن وسایل مربوط به یکسری رشته ها مانند آموزش سنگ قیمتی و خراطی نیازمند هزینه های سنگینی است که اینک قادر به راه اندازی این خانه صنایع دستی نیستیم.

به گفته او مکانی که برای این کارگاه آموزشی در نظر گرفته شده بود به صورت کانکس است و نبود سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد و نیز برق سه فاز از دیگر مشکلات این مکان است زیرا بودجه لازم نیز برای اجرای این کارها وجود ندارد.

او تاکید کرد: متاسفانه مسائل لازم در حد استاندارد یک کارگاه آموزشی در نظر گرفته نشده است.

ساختمان مشکلی ندارد، محوطه سازی تعهد شهرستان بود

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز درباره دلایل راه اندازی نشدن این خانه صنایع دستی گفت: این گلایه که چرا تاکنون خانه صنایع دستی راه اندازی نشده را بنده در ستاد تسهیلات نوروزی بم نیز عنوان کردم زیرا باید افتتاح می شد، در صورتی که مکان و تجهیزات این خانه صنایع دستی توسط اداره کل میراث فرهنگی در نظر گرفته شده و آماده بود.

فریدون فعالی کمبود بودجه که از طرف خانم جعفری سرپرست میراث بم برای تاخیر در راه اندازی این خانه عنوان شده بود را رد کرد و اظهارداشت: اداره میراث فرهنگی بم قبلا در این ساختمان مستقر بوده و کاملا مناسب راه اندازی خانه صنایع دستی نیز است.

او ادامه داد: تمامی تجهیزات این مکان از جمله دستگاه تراش سنگ و دارهای گلیم در اداره کل میراث کرمان قرار دارد و آماده انتقال هستند.

به گفته فعالی تنها محوطه سازی این مکان باید ساماندهی می شد که جزو تعهدات شهرستان بود و متاسفانه انجام نشده است.

مدیرکل میراث: عذرخواهم

او معتقد است: این ضعف در ساختار میراث قرار دارد احتمالا این پیگیری ها توسط مسئولان اداره میراث فرهنگی و پایگاه جهانی بم با مسئولان شهرستان صورت نگرفته و بابت تاخیر در راه اندازی خانه صنایع دستی بم از مردم و اصحاب رسانه عذرخواهی می کنم.

به گزارش کرمان نو صنایع دستی با تمامی ویژگی های فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی جامعه دارد و توجه نکردن به صنایع دستی به عنوان یک صنعت ارزآور در کشور مشکلی است که وجود دارد در حالی که تجارت صنایع دستی سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی و افزایش درآمد های ارزی می تواند داشته باشد.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان از انواع صنایع دستی برخوردار است و هنرمندان زیادی نیز در این زمینه ها فعال هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان پیشتر گفته بود حدود ۳۰۰ رشته صنایع دستی در ایران شناخته شده که از این تعداد حدود یکصد رشته در استان کرمان فعال است و متنوع ترین صنایع دستی کشور را دارد.

به گفته او شهرستان بم با پیشینه ارزشمندی که دارد متاسفانه در بحث حصیربافی نیز شرایط خوبی ندارد

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86603
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.