تاثیر کرونا بر نظام آموزشی(3)| سناریوهای پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای بازگشایی مدارس

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاداتی را برای سه سناریو بازگشایی مدارس ارائه کرده است.

این مرکز پیش از این در دو گزارش دیگر به بررسی تاثیر کرونا بر نظام آموزشی کشور پرداخته بود.

در گزارش اول که نیمه اول اسفند منتشر شد، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داده بودند که مدارس دست‌کم تا پایان سال 98 تعطیل باشند، که در نهایت همینطور هم شد.

در گزارش دوم که 10 روز پیش منتشر شد، پیشنهاد شده بود حتما پس از بازگشایی مدارس، مدت زمان تعطیلی جبران شود، حتی به قیمت کاهش تعطیلات تابستانه.

در گزارش سوم که اخیرا منتشر شده، این مرکز پژوهشی سه سناریو برای زمان بازگشایی مدارس در نظر گرفته و براساس آن پیشنهاداتی داده است.

سناریوی اول: تعطیلی تا پایان فروردین

اگر مدارس از اواخر فروردین و یا اول اردیبهشت بازگشایی شوند: با توجه به اينكه بنابر اظهارنظرهای مسوولان وزارت آموزش و پرورش تاكنون تدريس حدود 70 درصد محتوی آموزشی كتاب‌های درسی تحقق يافته است و تنها حدود 30 درصد حجم كتاب‌های درسی مانده، اگر مدارس در پايان فروردين امكان بازگشايی يابند می‌توان بدون تغيير تقويم آموزشی يعنی تا پايان ارديبهشت‌ماه و با احتساب داير بودن كلاس‌های درس در روزهای پنجشنبه و ساعات اضافه آموزشی ديگر روزهای هفته، حجم باقي‌مانده كتاب‌های درسی را به پايان برد و امتحانات را نيز در خردادماه برگزار کرد.

آزمون سراسری كنكور نيز حداقل دو هفته بعد در تيرماه برگزار می‌شود.

سناریوی دوم: تعطیلی تا نیمه یا پایان اردیبهشت

اگر مدارس از نیمه اردیبهشت یا اوایل خرداد بازگشایی شوند: در صورتی كه مدارس تا نيمه يا پايان ارديبهشت‌ماه تعطيل باشند با توجه به حجم باقی‌مانده از محتوی كتاب‌های درسی، نمی‌توان سال تحصيلی را پايان‌يافته تلقی كرد و نياز به ادامه آموزش حضوری حداقل به مدت يك ماه در خردادماه با احتساب برگزاری كلاس‌های درس در روزهای پنجشنبه است.

ازسوی ديگر، از آنجايي كه براساس قانون بازگشايی مدارس در آغاز مهرماه هر سال مصوب 1376، سال تحصيلی تا پايان ارديبهشت‌ماه پايان می‌يابد و امتحانات در خردادماه برگزار می‌شوند، بنابراين وزارت آموزش و پرورش در اين سناريو بايد اجازه برگزاری كلاس‌های درسی در خردادماه را از مجلس شورای اسلامی اخذ کند. در این صورت كلاس‌های درسی در خردادماه و امتحانات پايانی در اين حالت در تيرماه برگزار می‌شود.

با توجه به تاريخ آخرين امتحان نهايی پايه دوازدهم، آزمون كنكور سراسری در نيمه اول مردادماه برگزار می‌شود.

سناریوی سوم: تعطیلی مدارس تا پایان خردادماه

اگر مدارس از پایان خرداد و یا اوایل تیرماه بازگشایی شوند: در صورتی كه كلاس‌های درس تا نيمه يا پايان خردادماه تعطيل باشند، از يكسو نظام آموزشی تا اين تاريخ بيش از سه ماه تعطيل شده و از سوی ديگر آموزش‌های از راه دور وزارت آموزش و پرورش طی اين مدت بخشی از افت تحصيلی و عقب‌ماندگی دانش‌آموزان را جبران كرده، بنابراين به مدت يك ماه با احتساب روزهای پنج‌شنبه كلاس‌های جبرانی، رفع اشكال و پرسش و پاسخ برگزار شود و امتحانات نيز بلافاصله در مردادماه يا شهريورماه برگزار شوند.

در اين صورت به مدت دو هفته بعد از آخرين امتحان نهايي پايه دوازدهم، حدود دهم شهريورماه، آزمون كنكور سراسری برگزار می‌شود. با توجه به برگزاری ديرهنگام كنكور سراسری، می‌توان پذيرش دانشجويان جديدالورود را به آبان‌ماه يا نيمسال تحصيلی دوم منتقل كرد.

سناریوهای آموزش و پرورش

این پیشنهادات از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در حالی مطرح شده که حدود 10 روز پیش عبدالرسول عمادی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی از سه سناریوی این وزارت‌خانه برای سال تحصیلی جاری خبر داده بود:

  1.  تشکیل کلاس‌ها بعد از ۱۵ فروردین: به این ترتیب یک ماه وقفه اسفند ماه را داریم که با آموزش در فضای مجازی، ارتباط معلمان با دانش‌آموزان و آموزش تلویزیونی تا حدی جبران شده و پیش‌بینی شده که پنج‌شنبه‌ها هم در صورت بازگشایی مدارس به روزهای آموزش افزوده شوند در این صورت تغییر چندانی در برنامه امتحان نخواهیم داشت.
  2. مدارس از اول اردیبهشت باز شوند: به همین نسبت آزمون‌ها با تأخیر برنامه‌ریزی و پیشنهاد می‌شود. کنکور هم یک تا دو هفته به تعویق بیفتد و نیمه خرداد تا اواخر خرداد را برای آن پیش‌بینی کردیم.
  3.  اگر تا آخر خرداد کلاس‌ها تشکیل نشوند: باید به برگزاری آزمون‌ها در مرداد و شهریور فکر کنیم و آزمون سراسری هم در مرداد یا شهریور برگزار شود البته باید حواسمان باشد به سال تحصیلی بعد آسیب نرساند.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=45353
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.