تزریق دُز سوم(بوستر) واکسن کرونا در شرق استان کرمان

کرمان نو- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: دُز سوم( بوستر) در شرق استان کرمان با اولویت کادر درمان درحال تزریق است و تاکنون ۲۷۲ نفر دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

به گزارش کرمان نو دکتر مازیار اویسی روز سه شنبه در یکصدمین جلسه ستاد کرونای شهرستان بم افزود: اولویت واکسیناسیون برای شرق استان کرمان تزریق دز اول و دوم به همه مردم و همچنین تزریق دز سوم به کادر درمان است .

سیر نزولی بیماران در شرق استان کرمان ثابت مانده است

او بیان کرد:درحال حاضر از نیمه دوم شهریور سیر نزولی بستری بیماران کرونا اتفاق افتاده اما متاسفانه در ۱۵ روز اخیر این سیر ثابت مانده است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم اظهارداشت: از ابتدای مهرماه تاکنون ۳۸۸ بیمار بیمارستان پاستور بم بستری شده و در حال حاضر ۴۹ بیمار بستری است که از این تعداد۲۶ نفر بیمار دائم و ۱۵ نفر موقت هستند.

او ضمن اشاره به کاهش استفاده از ماسک و رعایت موارد بهداشتی در سطح کشور توضیح داد: متاسفانه آمار ۹۵ درصدی شهرستان بم که موارد بهداشتی را رعایت می کردند ریزش قابل توجهی داشته و هم اکنون ۵۰ درصد شهروندان از ماسک استفاده می کنند.

به گفته او واکسیناسیون مغایر با ماسک نیست و اگر واکسن هم دریافت کردیم باید از ماسک استفاده کنیم.

دکتر اویسی با اشاره به آمار واکسیناسیون گفت: ۶۸.۷ دهم درصد افراد بالای دوازده سال دز اول و ۳۵.۳ دهم درصد نیز دز دوم را دریافت کرده اند .

او ملاک واکسیناسیون را سامانه سیب دانست و افزود: لیست افرادی که خدمات بهداشتی و درمانی مانند کنترل فشارخون ، واکسیناسیون ، تولد ، فوت و بستری و…دریافت می کنند در این سامانه ثبت می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم ادامه داد: در حال حاضر از نظر تعداد و تنوع نزدیک به ۱۲۰ هزار دز واکسن داریم از جمله واکسن اسپوتینک ،آسترازنکا ،سینوفارم ،برکت و به تازگی هم واکسن پاستور اضافه شده که در انبار دانشگاه موجود هستند.

او می گوید روزانه ۵ هزار دز اول و دوم در شرق استان کرمان واکسن تزریق می شود .

اویسی تاکید کرد: قبلا دریافت کننده های دز اول واکسن بیشتر بودند اما در حال حاضر دز دومی ها در حال پیشی گرفتن هستند.

۶۸ درصد افراد بالای ۱۲ سال شرق استان کرمان واکسن دریافت کرده اند

به گفته او گروه سنی بالای ۱۲ سال شهرستان بم ۸۰ درصد، شهرستان ریگان ۶۰ درصد، نرماشیر ۷۱ درصد، فهرج ۷۰ درصد و مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بم ۶۸ درصد واکسن دریافت کرده و ثبت سامانه شده اند.

اویسی درباره امار واکسن در شهر و روستا تصریح کرد: در شهر بم ۹۲درصد و در روستا ۵۸ درصد دز اول واکسن را دریافت کرده اند و شهر ریگان به واسطه مهاجرت هایی که از شهرها و استان های اطراف صورت می گرفت بالای ۱۰۰ درصد هم تزریق انجام شده اما در جمعیت روستایی ریگان ۳۹ درصد واکسن تزریق شده است.

او می گوید دز اول واکسن در جمعیت روستای فهرج ۵۶ درصد و شهری بالای۱۰۰ درصد بوده و در شهرستان نرماشیر هم ۸۸ درصد جمعیت شهری و ۳۷ درصد جمعیت روستایی دز اول واکسن را دریافت کرده اند.

مشکل ما جامعه روستایی هستند

اویسی با اشاره به اینکه باید به روی جامعه روستایی تمرکز بیشتری داشته باشیم عنوان کرد: در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بم جمعیت شهری بالای ۱۸ سال با توجه به آمار سامانه سیب ۹۸ درصد و در جمعیت روستایی ۴۷ درصد دز اول را دریافت کرده اند .

به گفته دکتر اویسی مشکل هم اکنون جامعه روستایی ما است که کمترین میزان دریافت واکسن را داشته اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم اظهارداشت: جمعیت بالای ۱۸ سال در شهر بم ۸۲ درصد و جمعیت بالای ۴۳ سال ۹۱ درصد و جمعیت بالای ۶۰ سال ۹۶ درصد واکسن دریافت کرده اند.

او گفت: برای تشویق و ترغیب مردم به دریافت واکسن دانشگاه علوم پزشکی بنرها و پیامک و کلیپ تبلیغاتی منتشر کرده و با توجه به اینکه مراکز واکسیناسیون ما فعال هستند می توانیم از مراکز سیار هم استفاده کنیم.

به گفته او افرادی که نمی توانند برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند از مراکز سیار استفاده خواهیم کرد .

در این جلسه مدیر کل بازرسی و مدیرکل حراست استانداری کرمان حضور داشتند

دانشگاه علوم پزشکی بم به شهرستان های( بم، نرماشیر، فهرج و ریگان )خدمات ارایه می دهد

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78520
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.