جاده بلوک- فاریاب؛ مرگ پشت مرگ| معاون راه و شهرسازی جنوب: مردم سازش کنند، اعتبار نداریم

۸ روز پیش  نام طاهای ۸ ساله در لیست قربانیان  بلندبالای محور بلوک فاریاب نشست. جاد‌ه‌ای که از زمان انقلاب تغییری نکرده و از دهه ۹۰ قرار بوده تا سرو سامان بگیرد‌.

دیگر خانواده ای نیست که داغدار نشده باشد.

برخی ۲ نفر، برخی سه نفر و عده ای تا ۴ نفر از اعضای خانواده شان را در این مسیر از دست داده‌اند.

نه جاده عریض شد و نه جاده دوبانده احداث شد.

مسئولین راهداری و راه و شهرسازی می گویند تا اعتبار بیاید مردم باید سازش کنند، سازش اما برای این مردم رنگ و بوی خون می دهد.

رفت و برگشت در عرض مسیر4و نیم متری

6 متر فضا برای تردد رفت و برگشت ۳۳۶۵ وسیله نقلیه سبک و سنگین. این آمار ترددهای روزانه محور جیرفت-بلوک و فاریاب است.

جاده‌ای که آمار رفت و آمدش به اندازه جاده اصلی است، اما استانداردهای یک جاده فرعی را هم ندارد.

نه روشنایی‌اش مناسب است و نه شانه خاکی و کندرو دارد.

ازعرض همین مسیر 6متری که در برخی نقاط به 4 و نیم متر هم می‌رسد موتورسیکلت و افراد پیاده  هم عبور می‌کنند.

سال پیش این جاده تنها 10 قربانی از روستای حیدرآباد گرفت و سال جدید سه نفر دیگر که یکی از ان ها تنها ۸ سال سن داشت.

جاده را با قربانیانش می شناسیم

اهالی روستا نام هر پیچ را به نام قربانیانش می‌شناسند.

سعید سالار گنجی، از ساکنین منطقه است که تاکنون این جاده جان 4 نفر از نزدیکانش را گرفته است. پدر، مادر، پسر برادر و دایی.
او به «کرمان نو» می گوید: « در سال ۷۵ پدرم،سال 80 مادرم ، سال 93 پسر جوان برادرم ، سال ۹۲ پسر دایی‌ام و سال 94 هم دایی‌ام را در این مسیر از دست داده ‌ام.»
پنج شنبه گذشته سبحان نرماشیری  جوان ۲۶ساله روستای کوگوییه جانش را در این مسیر از دست داد و شب قبلش هم علی جوهری.

عید دیدنی که به مرگ کودک 8 ساله ختم شد

عباس خواجه حیدری، عموی محمد طاها، کودک۸  ساله‌ای که هفته پیش مراسم خاکسپاری‌اش بود به «کرمان نو» می‌گوید: «طاها برای عید دیدنی به خانه پدربزرگش آمده بود. درست در شب میلاد امام زمان ما داغدار شدیم.»

طاها همراه دوستش برای خرید از این جاده عبور می‌کنند که یک ماشین بار سرعت 130 کیلومتر بر ساعت به او می‌زند و فرار می‌کند.

از روستای حیدرآباد بیش از 17 جوان و نوجوان جانشان را در این جاده از دست داده‌اند.

رتبه دوم محور بلوک-فاریاب در حوادث جاده ای

آمار قرارگاه پلیس راه جنوب کرمان نشان می‌دهد که این محور بعد از رودبار_ایرانشهر از لحاظ حوادث جاده‌ای در رتبه دوم قرار دارد.

تنها در سال گذشته 87 فقره تصادف جرحی و 11 فقره تصادف منجر به فوت در این محور اتفاق افتاده.

نتیجه‌اش 13خانواده‌ای است که اکنون داغدارند.
جانشین قرارگاه پلیس راه جنوب کرمان علت بیشترین حوادث ترافیکی جاده جیرفت -فاریاب را کم عرضی  این محور می‌داند.

محمدجواد بهرامی به «کرمان نو» می‌گوید:«این محور جاده اصلی دو شهرستان جیرفت و فاریاب است اما استانداردهای جاده اصلی را ندارد.»
اشاره مستقیم بهرامی به عبور و مرور مکرر پیاده و موتورسیکلت از عرض این جاده، نبود روشنایی، اختلاف سطح آسفالت با شانه راه اصلی و نداشتن کندرو است.

جاده‌ای که در مقطع کوتاه برداشت محصول، بیش از ۴ میلیون تن محصول کشاورزی از طریق  آن حمل می‌شود.

وعده های بی سرانجام راهداری و راه و شهرسازی

وعده بهبود این جاده از سال 94 داده شد. 6 سال پیش راهداری عملیات زیرسازی را آغاز کرد تا عرض این جاده را پهن تر کند.

تا به امروز قریب به 30 کیلومتر از این مسیر 70 کیلومتری زیر سازی شده. عریض سازی که بعد از گذشت 6 سال هنوز که هنوز است آسفالت نشده.

مسعود جمیلی زاده، مدیر کل راهداری جنوب کرمان مدعی است که اعتباری برای این امر ندارد.

بودجه نیست، مردم مراعات کنند

دو سال پیش اما وعده احداث باند دوم را دادند.

مسیری که به گفته عباس ثمره، معاون مهندسی راه و شهرسازی جنوب کرمان تنها 14 کیلومتر از آن پیش رفته است.

این اداره البته امیدش به ملی شدن این پروژه است.

ثمره در این باره به «کرمان نو» می‌گوید:«راه و شهرسازی پیگیر این مسئله است که این پروژه جز طرح‌های ملی رود تا اعتبار بگیرد ولی علی ای حال چاره‌ای نیست و مردم باید مراعات کنند.»

مفهوم مراعات اما برای این مردم قابل درک نیست.چه طور می‌شود که کودک همسر و یا مادرت را از دست بدهی و مراعات کنی؟

جاده اصلاحی تاییدیه نگرفت

سالارگنجی با اشاره به وعده چندین و چند ساله اصلاح این جاده می‌گوید: «43 سال است که وضع این جاده این چنین است حتی اگر سالی یک کیلومترش را هم اصلاح کرده بودند تا الان تمام شده بود.»

هر چند که جاده اصلاح شده راهداری نیز تاییده‌ای از تهران نگرفته است.

تنها اهالی روستاهای اطراف نیستند که کاسه صبرشان لبریز شده.

سیاست‌های اجرا شده از سمت دو اداره راه و شهرسازی و اداره راهداری صدای کارشناسان عمران را هم درآورده است.

مهندس راه و ترابری:تا ده سال دیگر هم این جاده درست نمی شود

محمد سیدی مرغکی، فوق لیسانس مهندسی عمران-راه و ترابری در این باره به «کرمان نو» می‌گوید: «راهداری از سال 94بحث تعریض را پیش گرفت اما جاده را تیکه تیکه به مناقصه گذاشت و به پیمانکاران مختلف داد. حالا 30 کیلومتر جاده زیرسازی شده و حتی یک متر هم آسفالت نشده.»

او معتقد است که اگر به جای این تیکه کردن تمرکزشان را بر روی یک مسیر گذاشته بودند و 10 کیلومتر را زیرسازی و آسفالت کرده بودند وضعیت جاده بهتر بود.

از نگاه مرغکی با بودجه و رویه پیش گرفته شده حتی تا ده سال دیگر هم این جاده درست نمی‌شود.

عریض کردن جاده چاره این مسیر نیست

هر چند که این کارشناس راه و ترابری معتقد است که عریض کردن و جاده دو بانده چندان هم برای این مسیر راهگشا نیست.

او در این باره توضیح می‌دهد:‌»مطالعات نشان می‌دهد که الزاما دو بانده کردن جاده منجر به کاهش تصادفات نمی‌شود.گاها بعد از دوبانده شدن تعداد تصادفات افزایش پیدا کرده است.»

از دید او تعریض کردن جاده هم تنها عبور و مرور را افزایش می‌دهد: «وقتی جاده تعریض می‌شود ظرفیت شبکه افزایش پیدا نمیکند بلکه احساس امنیت بیشتر می‌شود و در پی آن رفت و آمد هم بیشتر می‌شود.»

جای تعریض مسیر را اصلاح کنند

این کارشناس معتقد است در شرایطی که اعتبارات کفاف دوبانده کردن این مسیر را نمی‌دهد راه حل عاقلانه تمرکز بر کاهش تصادفات از طریق اصلاح مسیر است.

او در این رابطه توضیح می‌دهد: «خط تراز جاده نسبت به زمین مجاور زیاد و حتی به دو متر اختلاف هم می‌رسه، اختلاف ارتفاعی که عملا منجر به واژگون شدن ماشین میشه.»

از نگاه او ساماندهی این اختلاف ارتفاع و حذف برخی از دست اندازهای مسیر باید جز اولیت‌‌های اول باشه.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68036
1 نظر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.