خسارت 3500 میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی جنوب

راضیه زنگی آبادی_ جنوب کرمان هر روز بیشتر از روزهای گذشته متوجه محرومیتش می‌شود، یک روز این مردمان ستم دیده اسیر خشم طبیعت می شوند دگر روز از هم نوع های خود آسیب می بینند،انگار این محرومیت یک چرخه بی انتهاست عمده ترین دلیلش هم بی آبی است. باران که نیاید، خشکسالی خودش را شبیه افعی به دور جنوب کرمان می کشد و نیشش را هر زمان که بخواهد به تن نحیف اما همیشه بلا دیده این منطقه وارد می کند.
خسارت سه‌هزار و 005‌میلیاردی در کشاورزی جنوب
همین یک روز پیش بود که رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در جلسه مشترک هیات رییسه اتاق بازرگانی، شورای عالی بانک‌ها با مجمع نمایندگان از خسارات متعددی که خشکسالی به بخش کشاورزی وارد کرده سخن به میان آورد و گفت: خشکسالی‌ها، خسارت‌های پایه‌ای به این منطقه وارد کرده است.
یعقوب موسوی ادامه داد: در جنوب استان کرمان یک هزار و 250 میلیارد تومان در سال گذشته و 3 هزار و 500 میلیارد تومان در سال جاری به بخش کشاورزی خسارت وارد شده است
بانک ها هیچ اقدامی علیه کشاورزان نکنند
در همین خصوص شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر هم اعلام کرد که با توجه به خشکسالی های پی در پی و وضعیت اسف بار کشاورزی در سال جاری در این نشست توافق کردیم که ظرف یک ماه هیچ اقدامی توسط بانک‌ها برای دریافت اقساط وام‌ها از کشاورزان انجام نشود و این مهم اطلاع رسانی شود. او همچنین تاکید کرد که مجمع نمایندگان ظرف یک ماه از طریق وزیران مربوطه دستورالعمل ابلاغیه دولت را جهت اجرا به بانک های استان پیگیری نمایند.
خشکسالی با مردم چه می‌کند؟
خشکسالی شبیه سرطان است از یک نقطه شروع می شود و کم کم همه منطقه را به خود درگیر می کند، خشکسالی انواع مختلفی دارد و هربار به دلایل خاصی رخ می دهد ، خشکسالی آب و هوایی، خشکسالی کشاورزی، خشکسالی هیدوروژیکی (تاثیری که کمبود باران بر روی منابع زیرزمینی از قبیل جریان رودخانه‌ای، سطح آب دریاچه‌ها و آب‌های زیرزمینی می گذارد) و خشکسالی اقتصادی،اجتماعی(زمانی که میزان نیاز به آب از میزان عرضه آن بیشتر شود و ورشکستگی منابع آب را به ارمغان بیاورد) از انواع خشکسالی هستند.
جدا از فرسایش خاک، بارزترین و مهم‌ترین اثر خشکسالی، به یغما رفتن منابع آبی است؛ امروزه حفر چاه و تخلیه مصنوعی از منابع آب زیرزمینی مهم ترین و مطمئن ترین راه استحصال آب هستند و این در حالیست که خشکسالی‌های اخیر، منابع آب زیرزمینی را به شدت کاهش داده اند. این اتفاق نتایج اقتصادی مخرب، تاثیرات زیست محیطی و دشواری های بسیاری را به بار آورده که نمونه بارز آن تالاب جازموریان است ، ماجرا فقط به خشک شدن این تالاب بر نمی گردد بلکه به گفته مدیر کل محیط زیست کرمان 25درصد از گردو غبار استان هم از این تالاب بر می‌خیزد.
جنوب تشنه باران
کرمان در سالی که گذشت با کمبود بارش باران مواجه بود به طوری که آمار و اطلاعات موجود در سایت هواشناسی نشان می‌دهد که 7 شهرستان جنوبی بیش از 80 درصد کاهش بارندگی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌اند. این یعنی جهان جنوب تشنه‌تر از قبل شده است و نشانه های شوم خشکسالی بیشتر خود را نشان می‌دهد، برکسی پوشیده نیست که شغل بیشتر مردم جنوب کرمان کشاورزی است، کمبود بارش امسال و خشکسالی های پی در پی تیغ داس کشاورز را کند کرده است و دیگر توانی برای کاشت روی زمینی که در حال جان دادن است را ندارند و در نتیجه تولیدات مواد غذایی کاهش و قیمت مواد غذایی به سرعت بالا می رود از طرفی هم عدم دسترسی به شغل مناسب نیز باعث کاهش دسترسی مردم به غذا به ویژه در روستاها می‌شود و این تازه آغاز فاجعه است. ناامنی، فقر، افزایش جرایم و … همه و همه به دنبال همین ماجراها سر از جامعه در می آورند و نه تنها جهان جنوب بلکه ایران هم سرتاسر گرفتار این معضل می شود. / کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19833
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.