خشکسالی یک میلیون شغل را تهدید می‌کند

به گزارش کرمان نو، شهباز حسن‌پور عصر دیروز 24 آذرماه در نشست خبری با اشاره به اینکه رسانه‌ها چشمان بیدار جامعه هستند، به حمل و نقل شهرستان سیرجان اشاره کرد و افزود: بیش از 50 درصد حمل و نقل جاده‌ای استان در محورهای شهرستان‌های سیرجان و بردسیر اتفاق می‌افتد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمل و نقل هنوز به عنوان شغل سخت و زیان آور شناخته نشده است اظهار کرد: این موضوع در مجلس شورای اسلامی رای نیاورده اما 14.5 درصد حق بیمه حمل و نقل که در لایحه های بودجه سال 97 حذف شده به بودجه سال آینده باز خواهد گشت.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان از وحدت منسجمی برخوردار است، تصریح کرد: براساس سامانه رصد شهرستان سیرجان با 196 درصد رشد رتبه اول اشتغال در کشور و در استان را کسب کرده است و همچنین شهرستان بردسیر با 125 رشد درصد دومین مقام را در این خصوص به خود اختصاص داده است.

حسن پور در ادامه با اشاره به اینکه استان کرمان 4.90 متر سهمیه دانش آموزان از فضای آموزشی است که این سرانه در شهرستان سیرجان بیش از 7.5 متر است افزود: میزان مدارس غیرانتفاعی در سیرجان 36 درصد و از لحاظ سرانه آموزشی با شهرستان یزد در حال رقابت است تا بتوانیم با این الگو که همه ساله رتبه اول پذیرش در کنکور را به خود اختصاص می‌دهد، کمبودها را جبران کنیم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی کشور اظهار کرد: 51 درصد جمعیت کشور، 45 درصد جمعیت استان و 67 درصد جمعیت شهرستان سیرجان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می‌باشند که در این زمینه سیرجان رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی به پیامدهای خشکسالی‌های پی‌در‌پی در استان کرمان اشاره و بیان کرد: سالانه حدود 320 هزار مهاجر خارجی و 150 هزار مهاجر داخلی در باغات پسته و کشاورزی به استان وارد می شوند که در پی این خشکسالی ها حدود یک میلیون شغل از دست می رود که هزینه‌‌های زیادی در بخش‌های مختلف برای استان در بر خواهد داشت و متاسفانه شاهد هستیم دولت نسبت به کنترل این موضوع نه تنها هیچ اقدامی نکرده حتی ابهاماتی نیز در خصوص دستور المعل بانک کشاورزی در مورد استمهال وام های کشاورزی که سه ساله بوده اند نیز واکنشی نشان نداده است.

حسن‌پور از میزان حمل و نقل بار در سیرجان سخن به میان آورد و عنوان کرد: میزان بار موجود در سیرجان بیش از ظرفیت محورهای این شهرستان است به‌طوری‌که حدود 4 میلیون تن بار روی زمین مانده است، با توجه به اینکه احداث خطوط ریلی وظیفه دولت است اما بخش خصوصی در این شهرستان سیرجان به این مقوله ورود پیدا کرده‌اند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی توسعه سیرجان را مرهون حمل و نقل دانست و مطرح کرد: سیرجان همواره مسیر ترانزیت می‌باشد و مسیر جاده ابریشم از این شهرستان عبور می‌کرده است که در حال احیای این مسیر هستیم به‌گونه‌ای که مذاکراتی با 6 کشوری که در مسیر این جاده بوده‌اند، داشته‌ایم ضمن آنکه  کاندیداتوری سیرجان برای میزبانی گردهمایی شهرداران شهرهای مسیر جاده ابریشم را نیز مطرح کرده ایم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت های راه های خروجی شهرستان سیرجان نیز گفت: جاده ای از گل گهر به بندرعباس در حال احداث است که با راه اندازی آن دیگر هیچ کامیونی وارد شهر سیرجان نخواهد شد ضمن آنکه آزاد راه سیرجان به بندرعباس یا نطنز به بندرعباس نیز در حال مطالعه است که قطعه دوم آن شروع شده و 180 ماشین آلات با 70 درصد توان توسط جهادنصر در این پروژه مشغول به فعالیت هستند.

حسن‌پور افزود: سیرجان سی و نهمین جمعیت کشور را به خود اختصاص داده ولی در بحث هوایی سیرجان  بیست و سومین فرودگاه فعال کشور است، همچنین 10 هزار کامیون مختص شهرستان سیرجان و بردسیر می‌باشد به‌طوری‌که 60 درصد بارنامه‌های استان مربوط به این دو شهرستان است که این پایانه‌ها با هزینه‌های بخش خصوصی در حال تکمیل می‌باشد.

وی با انتقاد از بروکراسی اداری عنوان کرد: حدود 2 سال تفاهمنامه خط ریلی «سیرجان – کرمان» امضا شده اما متاسفانه در پیچ و خم بروکراسی اداری معطل مانده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی رفع فقر از جامعه را مهمترین فاکتور بودجه 98 دانست و اظهار کرد: مبالغ خوبی برای کمیته امداد و بهزیستی پیش‌بینی شده است اما در سال‌های گذشته 2 دهک مورد حمایت ویژه قرار می‌گرفتند که امسال با توجه به شرایط کشور، این موضوع به 5 دهک افزایش یافته است.

حسن پور از بیمه شدن 95 درصد مردم کشور بعد از انقلاب خبر داد و اظهار کرد: اگر کسی در کشور بیمه نشده است، در واقع به خودش ظلم کرده است و هرکس اگر اندک هنری دارد می‌توانند با پرداخت ماهانه 50 هزار تومان بیمه شوند، علاوه بر این نیز بیمه‌های روستایی نیز با پرداخت ماهانه 20 هزار تومان می‌توانند از مزایا و خدمات بازنشستگی و کارافتادگی استفاده کنند.

وی به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: تعداد بانوان معتاد استان کرمان اندک هستند گفتنی است که 3 مرکز ماده 16 به استان اضافه خواهد شد که یکی از آنها در سیرجان راه‌اندازی خواهد شد، ضمن آنکه هیچ خانواده بی‌سرپرست یا بدسرپرستی در سیرجان وجود ندارد که تحت پوشش ارگان‌های حمایتی نباشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21971
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.