راهداری جنوب درگیر بحرانی به نام بی‌پولی

الهام پی پر _ کرمان نو

گاردریل ها حفاظ های فلزی هستند که در کنار جاده‌ها و میان جاده‌ها و ‌پل‌ها نصب می‌شوند و یکی از مهم‌ترین تجهیزات ترافیکی به شمار می‌روند که جهت ایمنی جاده‌ها نصب می‌شوند. گاردریل ( حفاظ فلزی ) در ایمن ساختن راه ها جهت عبور و مرور وسایل نقلیه، جلوگیری از خارج شدن و یا سقوط ماشین‌ها به پرتگاه، تفکیک دو طرفه جاده‌ها همچنین جدا کردن ترافیک‌های جهت‌های مختلف یک بزرگراه به کار برده می‌شود، گاردریل‌ها معمولاً از جنس فلز بوده و تا کیلومترها امتداد پیدا می کند و به انواع دو موج و سه موج و حفاظ های بتنی یا همان نیوجرسی تقسیم می‌شوند.مردم بخش مرکزی کهنوج از نداشتن حفاظ و گاردریل در اطراف پل سررگ گلایه دارند و می‌گویند تاکنون چندین نفر در این پل جان خود را از دست داده‌اند، این مساله یک سال پیش نیز درشورای ترافیک شهرستان بررسی و مصوب شده بود ظرف یک ماه مشکل حل شود اما همچنان مشکل پابرجاست.

یکی از اهالی کهنوج گفت:«متاسفانه تاکنون شاهد تصادفات زیادی در منطقه سرریگ هستیم.»

نارویی افزود:«سال گذشته در جلسه شورای ترافیک شهرستان کهنوج اداره راهداری موظف شده بود تا حفاظ و گاردریل پل سرریگ در بخش مرکزی کهنوج را تامین کند زیرا ظرف مدت یک ماه دو جوان جان خود را در این منطقه از دست دادند.»

وی اضافه کرد:«مردم هرچندوقت یک بار شاهد تصافات زیادی در این منطقه هستند.»

ایزدی معاون سیاسی فرماندار کهنوج گفت:«چیزی از این مصوبه را بخاطر ندارم و روز گذشته فصوبات ماه قبل را بررسی کردیم که حضور ذهن ندارم چه مسائلی بودند و باید بررسی کنم.»

قانعی‌فرد معاون سیاسی فرماندار کهنوج نیز عنوان کرد:« روز گذشته برای بازدید از بخش مرکزی رفته بودم که این پل نیز در از مشکلاتی بود که بررسی و به دلیل حادبودن مشکل یادداشت کردم تا آن را بررسی و گزارش را نیز ارسال کنم.»

وی افزود:«این پل در بخش مرکزی قرار دارد که در دولت قبل ساخته شده و باید گاردریل را نصب می‌کردند اما متاسفانه نکردند ولی حق مردم این نیست والبته پل کوچکی است که هزینه زیادی را نیاز ندارد و از این مسیر اگر خودرو و یا موتورسیکلتی منحرف شود قطعا جان خود را از دست می‌دهد زیرا دست کم چهارمتر عمق دارد.»

قول می‌دهم مشکل را حل کنم

مظفرپور رییس اداره راهداری شهرستان کهنوج گفت:«متاسفانه از حدود دوسه سال قبل شاهد تصادفاتی در این منطقه بودیم و پیشقدم شدیم و یک سری از مصالح لازم را آماده کردیم تا این مشکل را رفع کنیم ولی هنوز تغییر و تحولات در ادارات راه و شهرسازی و راهداری شکل نگرفته بودو یکی از تصادفاتی که رخ داد ه بود حتی حدود شش ماه خانواده‌ای که در این پل تصادف کرده بودند معطل بودند پاسخ خود را بگیرند و به پلیس تحویل بدهند و هیچکدام از دو اداره کل زیربار نمی‌رفتند چون هنوز وظایف مشخص نبود و در نهایت پلیس پرونده را به اسم مسکن وشهرسازی بست و روز گذشته هم مجددا این بحث در شورای ترافیک بررسی شد و حدود یک ماه قبل هم حتی اقدام کردیم تا مشکل را برطرف کنیم و از جوشکاری که آوردیم گفت در ستون سنگی کار شده و نمی‌توانیم کاری کنیم و اجرای پل مانند پل‌های بتنی نیست به شکل طاقی انجام شده ودر شورای ترافیک به این نتیجه رسیدیم که مصالح را خالی کنیم و به صورت دیوار سنگی حایل حفاظ را ایجاد کنیم واگر با نرده حفاظ را درست کنیم جلوی ضربه را نمی‌گیرد. قول می‌دهیم در همین هفته مصالح را آماده و مشکل را حل کنیم.تاکنون هم من خودم زیاد نگران این مساله بودم ولی چه کنیم که مساله بین دو اداره پاس‌کاری می‌شد و مشخص نبود وظیفه کیست و جدیدا تحولات شکل گرفته و وظایف تفکیک شده است.»

مردم حق دارند اما راهداری بودجه ندارد

جمیلی مدیرکل راهداری جنوب گفت:«حرف مردم را قبول دارم ولی بحث این است که ورودی و خروجی هزینه‌ها در اداره ما با هم همخوانی ندارد این کارها همه هزینه بر است و البته این پل در محور فرعی قرار دارد در حالی که ما شاهد مشکلات زیادی در محورهای اصلی جنوب هستیم.»

وی افزود:«محورهای اصلی ما اینقدر مشکلات زیادی دارند که قابل تصور نیست اما اعتباری که به ما تخصیص داده شده کفاف حقوق کارکنان اداره را نیز نمی‌دهد.پل‌های اصلی بزرگ ما نیز دارای مشکلات زیادی هستند از جمله پلی که در اسفندقه داریم هنوز یک خطه است و در حال تخریب است. واژگونی در محورهای اصلی ما به خصوص جیرفت و کهنوج بیداد می‌کند و با اینکه ما تلاش خودمان را می کنیم باز مشکلات زیاد است.»

جمیلی ادامه داد:«شاید مجبور شوم در هفته آینده حدود 15 نفر از نیروهای اداره را ترخیص کنیم و مجبور به تعدیل نیرو شویم زیرا پول نداریم تا حقوق این افراد را پرداخت کنیم در این شرایط اقتصادی حتی حقوق اولیه را نداریم چه برسد به اینکه هزینه راه‌های اصلی و فرعی و روستایی و …را تامین کنیم، کسی مقصر نیست و ماهم تمام سعی خودمان را می‌کنیم.»

وی تاکید کرد:«برخی از نیروها بیشتر از 12سال برای ما کار کرده‌اند و زن و فرزند دارند.این پل درمحور فرعی قرار دارد و اگر مردم سعی کنند با سرعت 60کیلومتر و رعایت تمامی نکات رانندگی کنند مشکلی برایشان پیش نمی‌آید البته مردم درست می‌گویند و ما باید جاده ایمنی را در اختیارشان بگذاریم تا هر کسی با هر شیوه رانندگی جانش در خطر نیفتد اما واقعیت این است شرایط مالی راهداری اصلا خوب نیست.»

مدیرکل راهدای و حمل و نقل جاده‌ای جنوب اضافه کرد:«کاری به این ندارم پل مال دوران کدام دولت است ما موظق هستیم در این شرایط محورهایی را در اولویت قرار دهیم که بیشترین تردد از آنها انجام می شود.»

جمیلی گفت:«من دست عاجرانه به سوی دهیاری‌ها،بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و..دراز کردیه‌ایم و کمک کسی را رد نخواهیم کرد.تصاویر موثق داریم که در برخی از محورها علائمبه سرقت رفته و در جایی انبار شده‌اند ما برای ایمنیبیشتر به کمک خود مردم هم نیاز داریم. قول می‌دهم مشکل این پل را حل کنیم و خواهش می کنم از مردم تا زمانی که اعتباری به دست ما برسد و گشایشی حاصل شود حواس خودشان را جمع کنند و با رانندگی محتاطانه جانشان را حفظ کنند.»

وی تصریح کرد:«بسیاری از مشکلاتی را که داریم شاید بازگو کردن‌شان جالب نباشد و دوستان از ما دلخور شوند الان در حال ایجاد باند پرواز برای مبارزه با ملخ هستیم، زمان سیل باید سیل‌بند ایجاد کنیم ، زمان نصب فیبر نوری باید دستگاه‌هایمان را در اختیار دیگران قرار دهیم زمان نصب دکل برق باید دستگاه‌های ما به مناطق مورد نظر بروند و از وظایف اصلی‌مان باز شدیم و از طرفی هر کدام از این بحث ها در مقاطعی خاص در اولویت هستند مثلا اگر ملخ حمله کند دیگر اقتصادی باقی نخواد ماند.حرف‌های مردم به حق است و حتما پیگیری می‌کنیم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28675
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.