رئیس قوه قضائیه:


رعایت اخلاق و بردباری در برخورد با مردم ضروری است

رئیس قوه قضائیه از همکاران دستگاه‌ قضا در دادگستری‌ها و دادسراها خواست در برخورد با مردم و رسیدگی به پرونده‌ها، صبر و بردباری را سرلوحه کارشان قرار دهند.

به‌ گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان کرمان با تکریم جایگاه و منزلت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: تردید ندارم توجه قلب‌ها به شهید سلیمانی عنایت حضرت ولی عصر (عج) بود.

رئیس قوه قضائیه افزود: یقیناً کسی جز دست خدا و ولی او نمی‌تواند قلب‌ها را متوجه یک فرد کند و این نتیجه اخلاص و مجاهدت و رشادت آن شهید بود که قطعاً آثار و برکات فراوانی دارد‌.

آیت‌الله رئیسی بر همین اساس بر لزوم آغاز عملیات اجرایی راه‌اندازی مجتمع قضایی شهید سلیمانی در کرمان تا پایان سال جاری تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنانش لزوم تعیین دقیق شهرها و مناطق محروم استان کرمان برای پرداخت مزایای خدمت به کارکنان قضایی شاغل در این مناطق را مورد تاکید قرار داد.

آیت‌الله رئیسی همچنین بر لزوم تسریع در حل مسئله ثبت اسناد شهرستان عنبرآباد و راه‌اندازی پزشکی قانونی ۶ شهر استان کرمان با همکاری استانداری تاکید کرد.

رئیس دستگاه قضا همچنین از مسئولان قضایی استان کرمان خواست به‌منظور جلوگیری از اطاله دادرسی و بروز مشکل برای مردم این استان، تدبیری بیندیشند تا پرونده‌های قضایی به استان‌های دیگر ارجاع نشود.

آیت‌الله رئیسی همچنین از مسئولان قضایی و اجرایی استان خواست با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی که برای جذب نیرو، نظارت درون سازمانی و برون سازمانی و رسیدگی به تخلفات کانون وکلا و کانون مشاوران دارند، در جهت ساماندهی نظام کارشناسی و وکالت گام بردارند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته در رسیدگی مطلوب به پرونده‌های قضایی در کرمان، در عین حال به نارضایتی برخی مراجعان به دادگستری‌ها اشاره کرد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق و بردباری در برخورد با مردم و رسیدگی به پرونده‌های آنها، گفت:

مقام معظم رهبری در خصوص نیروی انتظامی هم به کلانتری‌ها که در خط مقدم قرار دارند تذکر دادند و دادگستری و خصوصاً دادسراها هم که در خط مقدم دستگاه قضایی هستند، باید این نکته را مورد توجه قرار دهند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت و جایگاه شوراهای حل اختلاف در صلح و سازش و کاهش پرونده‌های قضایی تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف در کل کشور منشاء آثار و برکات خوبی بوده‌اند.

آیت‌الله رئیسی با تقدیر از عملکرد این شوراهای حل اختلاف در استان کرمان گفت: مصالحه ۷۰ درصدی در امور کیفری و بیش از ۵۰ درصد مصالحه در امور حقوقی و تلاش‌های صورت گرفته برای عفو و گذشت از قصاص، اقدامات پسندیده‌ای است که آنها را ارج می‌نهیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که شوراهای حل اختلاف امری ماندگار و قانونی هستند، گفت: فعالیت شوراها نیازمند قانون جدیدی نیست و آنچه در دولت و مجلس در حال بررسی است، بحث ساماندهی نیروی انسانی‌ و تجهیزات و امکانات این شوراهاست که از استاندار محترم می‌خواهیم آنها را در رفع نیازهایشان یاری دهد.

آیت‌الله رئیسی همچنین با تاکید بر سیاست حبس‌زدایی و ساماندهی احکام و قرارها برای کاهش جمعیت زندانیان کشور، لزوم پیگیری جدی این سیاست از سوی قضات را مورد تاکید قرار داد.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به کاهش ناامنی و ناهنجاری در استان کرمان و تقدیر از اقدامات صورت گرفته در این زمینه، در عین حال گفت: آمار اندک جرم هم در استان شهیدپرور کرمان زیاد است.

آیت‌الله رئیسی بر همین اساس به مسئولان قضایی و شورای تامین تذکر داد که تدابیر لازم را در خصوص افزایش ضریب امنیت در استان کرمان اتخاذ نمایند و ایجاد راهبردی برای ساماندهی اتباع خارجی را خواستار شد.

رئیس قوه قضائیه در پایان با بیان اینکه باید گام‌های بلندی در جهت اجرای عدالت در دسترسِ مردم در همه ابعاد برداریم، بر لزوم پیگیری مسائل سفر استانی مسئولان عالی قضایی به کرمان و حل مشکلات این استان تاکید و خاطرنشان کرد:

دستاوردهای سفرهای استانی با اجرای مصوبات برای ارتقاء دستگاه قضایی ملموس خواهد بود.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42594
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.