واکنش شهردار کرمان به قطع حقوق مشاورانش توسط سازمان بازرسی:


رویه‌ی غیرمتعارفی از سوی نهاد نظارتی طی شده است

چند روز پیش رسانه جوان‌نو خبری مبنی بر قطع حقوق مشاوران شهردار کرمان توسط سازمان بازرسی منتشر کرد.

چند روز پیش رسانه جوان‌نو خبری مبنی بر قطع حقوق مشاوران شهردار کرمان توسط سازمان بازرسی منتشر کرد.
پس از آن محمد جبارپور یکی از مشاوران شهردار کرمان که چند بار حقوقش را نیز منتشر کرده بود و در فضای مجازی فعالیت دارد هم این خبر را تایید کرد.
جبارپور نوشت که سازمان بازرسی حقوق مشاوران شهردار کرمان را از ۲۴ اردیبهشت قطع کرده است و آن را خلاف قانون دانسته است.
سعید شعرباف‌تبریزی شهردار کرمان نیز در یک رشته استوری در صفحه اینستاگرامش ماجرای مشاورانش را توضیح داد و ادعا کرد در این زمینه شهرداری کرمان تخلفی انجام نداده است.
شعرباف در این استوری‌ها توضیح داده است که فقط ۶ نفر از مشاوران به دلیل حضور تمام وقت در شهرداری حقوق می‌گرفتند که این ۶ نفر با معرفی به سازمان همیاری تحت عنوان نیروی شرکتی حقوق دریافت می‌کردند. اما بر اساس قانون این نیروها نمی‌بایست تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و حقوقشان توسط سازمان بازرسی قطع شده است.
شهردار کرمان در این خصوص می‌نویسد : « به کارگیری نیروهای دارای مدرک دانشگاهی توسط سازمان همیاری موضوع مشترکی در بین شهرداری‌های کشور است و هیچ کلانشهری را پیدا نمی‌کنید که تعداد قابل توجهی از این نیروها در آن وجود نداشته باشد.»
او همچنین ادامه داد:« اگرچه معتقدیم از سوی نهاد نظارتی روند غیرمتعارفی طی شده است اما شهرداری خودش را موظف به عمل کردن به قانون می‌داند.»
ماجرای مشاوران شهردار کرمان مدت‌هاست که مورد انتقاد است. انتقاد اول این بود که چرا شهردار جدید کرمان باید این تعداد مشاور داشته باشد و چه اصراری به حضور این تعداد نیروی خارج از شهرداری بوده است؟ شهردار کرمان بر اساس اعلام خودش برای ۱۷ نفر حکم مشاور شهردار و ناظر ویژه شهردار زده است.
این در حالی است که سقف تعداد مشاوران و دستیاران مجاز استاندار که حوزه عملکردی بزرگتری دارد تنها پنج نفر است.
انتقاد دوم اما این بود که این افراد چطور انتخاب شدند؟ حتی اگر بخواهیم این تعداد نیرو به عنوان مشاور به بدنه‌ی بزرگ شهرداری کرمان الحاق کنیم آیا فرد لایق‌تری برای مشاوره دادن به شهردار کرمان وجود نداشته است؟
از روز اول این احتمال که مشاوران صرفا به دلیل نزدیکی سیاسی با اعضای شورای شهر به عنوان مشاور انتخاب شدند، احتمال پررنگی بود که مطرح می‌شد.
نحوه انتخاب مشاوران شعرباف با رویکرد او در شهرداری که به شفافیت اعتقاد دارد هم در تناقض است.
انتقاد آخر که از همه مهمتر است هم دستمزد این افراد بود. شهردار کرمان قبلا در یک مصاحبه گفته بود بیشتر این مشاوران افتخاری هستند و پولی نمی‌گیرند و به صورت پاره وقت در شهرداری حضور دارند که البته این هم شائبه‌ی جدیدی ایجاد می‌کرد، مثل اینکه اگر فردی برای سیستمی کار کند و دستمزدی نگیرد، بلاخره سیستم برای جبران زحمتش بایستی به نوعی جبران کند. شعرباف گفته بود افرادی که دستمزد می‌گیرند هم از کمترین دریافت کارمندی بیشتر دریافت نمی‌کنند.
این انتقادات که کم کم صدای بدنه کارمندی شهرداری را درآورده بود سازمان بازرسی را به عملکرد شهرداری کرمان در موضوع مشاوران، خصوصا پرسش سوم حساس کرد.
در نهایت بررسی‌های سازمان بازرسی نشان داده که دریافت حقوق توسط این افراد تخلف بوده است. توضیحات شهردار کرمان هم که در صفحه اجتماعی‌ اینستاگرامش قرار داده است پاسخ دقیقی به پرسش سوم نداده است و فقط شرح ماجراست. پرسش‌های اول و دوم هم هیچگاه از سمت شهرداری کرمان و شورای شهر پاسخ داده نشده است.
در دوره‌های قبل شهرداری مانند دوره‌ی مهران عالم‌زاده هم امکان پرداخت به مشاوران وجود نداشت و حتی مهران عالم‌زاده افرادی که به‌عنوان معاون از نهادهای دیگر آورده بود را نتوانست در شهرداری نگه‌ دارد.
در مورد مشاوران دوران شهردار سابق می‌توان به سید شورش دلپسند اشاره کرد که او هم در صفحه اینستاگرامش نوشت در مدت مشاوره هیچ دریافتی نداشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89473
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.