گفت‌وگو با محمود معناصری شهردار جیرفت:


شهر جیرفت عقب‌ افتادگی تاریخی دارد

معناصری شهردار جیرفت در این گفت‌وگو به اداره شهر با ۱۰۰ میلیارد تومان در سال تا شایعه رفتنش به فرمانداری پاسخ داده است

آقای معناصری همانطور که می‌دانید شهر جیرفت دچار یک عقب افتادگی تاریخی است، دلیل این عقب افتادگی را در چه می‌بینید؟

بله با شما موافقم، متاسفانه علی‌رغم تمام ظرفیت‌های شهر جیرفت آن‌طور که باید رشد نکرده است. دلایل زیادی می‌تواند سبب این اتفاق شده باشد اما باید بدانیم که جیرفت یک شهر کشاورزی است و قدرت اقتصادی مردم به کشاورزی وابسته است. من سال‌هاست می‌بینم هر سالی که کشاورزی جنوب رونق داشته، شهر جیرفت هم به رونق ساخت و ساز و هم ظاهر شهر بهتر بوده است. اما اقتصاد ما یک اقتصاد بیمار و پیش‌بینی ناپذیر است و نمی‌توان با قطعیت گفت سال آینده به کجا می‌رسیم. چون با یک سرمای یک شبه یا یک آفت همه چیز نابود می‌شود. یک دلیل دیگر هم می‌تواند این باشد که منابع مالی قابل برنامه‌ریزی نداریم یعنی بودجه صرفا پیشنهادی است و یک بودجه برنامه‌ریزی شده و دقیق نیست.

با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ هستیم و اینکه شما از نیمه امسال شهردار جیرفت شدید، چند درصد از بودجه شهرداری در سال جاری محقق شده است و بودجه سال آینده چند درصد رشد داشته است؟

بودجه شهرداری جیرفت در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که مقداری از این بودجه بیشتر درآمد داشتیم و بودجه را در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۰۰ درصدی افزایش دادیم که ریسک بزرگی است.

یعنی شهر جیرفت با ۱۰۰ میلیارد تومان اداره می‌شود؟

بله. می‌بینید که از بیشتر شهرهای در حد اندازه خودش بودجه کمتری دارد.

چه مقدار از این ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های جاری شهر است؟

حدود ۶۰ درصد هزینه‌های جاری و ۴۰ درصد هزینه‌های عمرانی هستند.

در بودجه ۱۴۰۰ از محل ارزش افزوده چه مقدار به شهرداری جیرفت داده شد؟

عددش را باید محاسبه کنیم. اما کمک حایز اهمیتی بود، مثلا در ۵ ماه ابتدایی سال حدود ۶۰ میلیارد فقط از محل ارزش افزوده بوده است.

به نسبت سایر شهرستان‌ها مانند شهر سیرجان که بودجه هزار میلیارد تومانی دارد، بودجه شهرداری جیرفت خیلی کم است، با توجه به این اختلاف بودجه طبیعی است که شهر جیرفت عقب افتاده باشد، آیا راهی برای ایجاد درآمدهای پایدار و افزایش بودجه دارید؟

من هم اشاره کردم که درآمد پایدار در شهر جیرفت دچار مشکل است. همانطور که گفتید مثلا در شهر سیرجان که بودجه هزار میلیاردی دارد، درآمد خود شهرداری این مبالغ نیست اما شهرداری درآمد بیرونی دارد، شهر سیرجان معادن زیادی دارد که منابع درآمد زیادی را برای شهرداری ایجاد می‌کند. شهر جیرفت اصلا در مقایسه با سیرجان صنعتی نیست. علیرغم همه خدماتی که بعد از پیروزی انقلاب در کل کشور و همینطور جیرفت شد، اما چه اتفاقی افتاد که شهرهایی که پیش از انقلاب هم‌سطح جیرفت یا کمی عقب‌تر بودند از جیرفت جلو زدند و جیرفت عقب ماند. یکی از دلایلی که می‌توانم به آن اشاره کنم اختلافات سیاسی در این شهرستان است، تا زمانی که به اختلافات پایان داده نشود مدیران نمی‌توانند با آرامش به رفع مشکلات برسد و البته ما در شهرستان جیرفت منابع مالی آنچنانی نداریم که بخواهیم منابع پایدار ایجاد کنیم.

شما شهر را چطور تحویل گرفتید؟

اخلاقا نمی‌تونم درمورد گذشته صحبت کنم و اهل مذمت هم نیستم، در این مدتی هم که شهردار جیرفت شدم اجازه ندادم کسی در دفتر شهردار جیرفت پشت سر شهرداران سابق صحبت کند. باید بدانیم عقب افتادگی در شهر و اینکه کارها آنطور که باید پیش نرفته است، مقصر یک نفر نیست، مجموعه شهرداری، دستگاه‌های نظارتی و غیره همگی در پیشرفت و عقب افتادگی دخیل هستند.

معمولا شهردارانی می‌توانند کارهای بزرگی بکنند که فکری برای اصلاح بودجه دارند، مانند شهرداری کرمان که در زمان عالم‌زاده درآمد شهرداری افزایش چشمگیری داشت، مثلا از طریق افزایش هزینه پروانه و … . آیا شما برنامه‌ای برای جهش بودجه در سال ۱۴۰۱ دارید؟

در شرایط اقتصادی شهر کرمان این کار جواب می‌دهد اما در جیرفت شرایط اقتصادی عموم مردم اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. مثلا هزینه آسفالت یک خیابان ۳ میلیارد تومان است، چقدر قرار است عوارض را افزایش دهیم تا بتوانیم آسفالت شهر را تکمیل کنیم. جیرفت یک شهر با کوچه‌های خاکی است. من دو دوره شهردار و عضو شورای شهر بودم اما کوچه خانه خودم هنوز خاکی است.

آیا طرح جامع شهر جیرفت تدوین شده است؟

بله طرح تفصیلی شهر جیرفت تهیه شده که جدید هم هست اما اشکالات زیادی دارد و اجرای خود طرح تفصیلی معضلاتی را ایجاد کرده است. بنده در جلسه‌ای که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتم تاکید کردم که مجبور شدم به معاون معماری و شهرسازی بگویم طرح تفصیلی را اجرا نکند. بهرحال من در قبال مردم پاسخگو هستم. طرحی که مشاور برای جیرفت پیشنهاد داده است برای مردم گرفتاری درست کرده است.

برای ارتقا مشارکت شهروندان در امور شهری و تقویت ارتباط بین مردم و مدیریت شهری چه برنامه‌ای دارید؟

با تشکیل معاونت فرهنگی در این دوره، آقای حسینی یکی از قوی‌ترین نیروهای فرهنگی شهرستان را به عنوان معاون فرهنگی شهردار آوردیم و دستش را هم باز گذاشتیم تا هر کاری که نیاز است انجام دهند. در همین چند ماه هم می‌توانم بگویم که خیلی خوب کار کردند و یک پل ارتباطی بین مردم و شهرداری شده است. نگاه هم نگاه رو به جلویی است و می‌خواهیم این ارتباط را تقویم کنیم.

به عنوان سوال پایانی می‌خواهم از شما بپرسم آیا می‌خواهید فرماندار جیرفت شوید؟

من به این شهر و مردم علاقه دارم و ریشه و خانواده من در این شهر بوده است. من یک دوره شهردار و یک دوره معاون عمرانی فرماندار بودم و دو دوره با رای مردم و در دولت اصلاحات به شورای شهر وارد شدم. این‌ها را که کنار هم بگذاریم می‌بینیم که زمانی که در دولت ما را می‌خواستند به ما مسئولیت دادند و زمانی که به لحاظ سیاسی ما را نخواستند مردم ما را خواستند. انسان همیشه دوست دارد که در جایگاه پرسشگر قرار بگیرد چون راحت‌تر است اما اگر کسی خودش را در جایگاه پاسخگو قرار می‌دهد نشان می‌دهد که به خدمت کردن فکر می‌کند. من اگر شهردار هم نمی‌شدم بهرحال در مقامی قرار می‌گرفتم که پایین‌تر نبود . اطمینان دارم که شهر در حال تغییر است و می‌توانیم مشکلات شهر را تا حد زیادی برطرف کنیم. من عاشق این شهرم و هرجایی که می‌توانستم کاری انجام دهم بدون توجه به جایگاه کار کردم.

بحث فرمانداری هم موضوع تازه‌ای نیست و هر زمان که احساس کنم می‌توانم کار بهتری انجام دهم حضور پیدا می‌کنم. فعلا شهرداری جیرفت را دوست دارم و می‌خواهم با جان و دل اینجا کار کنم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86120
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.