عاقبت زیر ساخت های ضعیف ارتباطی کرمان

12 اردیبهشت ماه بود که وزیر ارتباطات در استان کرمان اعلام کرد:« باید ظرف دو هفته شهرداری کرمان همکاری لازم جهت نصب سایت‌های اپراتور تلفن‌ها همراه را فراهم کند،اگر شهرداری در این بازه زمانی همکاری لازم را انجام ندهد؛ وظیفه دارید همه سایت‌هایی که مقرر است در کرمان نصب شوند، را جمع‌آوری کنید. شبکه فیبر نوری استان کرمان هم باید اصلاح شود. بایستی هر شهر به صورت مستقل حداقل به دو فیبر نوری مجهز باشد.»
وی با بیان این مطلب که اجرای ۳۷۰ کیلومتر فیبر نوری برای کرمان ابلاغ شده است، عنوان کرد: «اتصال بین استانی وظیفه زیرساخت‌هاست و داخل استان و شهرها برعهده مخابرات است، اجرای فیبر نوری وظیفه بخش خصوصی نیست و نباید تکلیف خود را بر دوش بخش خصوصی بیندازید؛ اگر پول ندارید دلیلی نمی‌شود وظیفه خودتان را بر دوش دیگری بیندازید.»
انتقاد مسوولان از ضعف زیر ساخت ارتباطی
استاندار کرمان هم در همان روز گفته بود: «استان کرمان از لحاظ زیرساخت های ارتباطاتی ضعیف است و کمبودهای زیادی دارد و لازم است در زمانبندی قابل قبولی این کمبودها رفع شود تا بتوانیم از رسانه‌های نوین و فناوری ارتباطات استفاده کنیم.» 31 اردیبهشت هم امام جمعه استان کرمان در حضور مسوولان مربوطه ارتباطات و فناوری گفته بود: «نواقص و عقب‌افتادگی‌هایی در حوزه ارتباطات استان وجود دارد که باید با مدیریت، عقب‌ماندگی استان را در این حوزه جبران کرد.»
پایان 2 هفته و ضرر شهر
اگرچه بیشتر از 2 هفته از اولتیماتوم وزیر ارتباطات گذشته است اما از قرار معلوم شهرداری به تعهد خود عمل نکرده در همین راستا مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در نشست خبری اخیرش خبر داد: «نهادهای مربوطه از صحبت خود کوتاه نیامدند و با مواضعی که شهرداری با این مبالغ در نظر گرفته، در دراز مدت توسعه بخش آی سی تی ( زیرساخت های ارتباطی) در استان کرمان متضرر می شوند.به گفته مسعود الهامی376 کیلومتر مجوز اجرای فیبر نوری از وزیر دریافت کرده و امیدواریم طی ماه آینده عملیات اجرایی آن توسط پیمانکار که مخابرات است، آغاز شود.»
جوابیه شهرداری
با توجه به این که یک سر این کلاف ارتباطی به شهرداری می رسد، خواستیم که این نهاد به «کرمان‌نو»چرایی و علت عملکرد ضعیفش را در حوزه ارتباطات بیان کند. شهرداری جوابیه‌ای به این منظور آماده کرده که در آن قید شده: پس از سفر اخیر وزیر ارتباطات به استان کرمان، خبری مبنی بر اولتیماتوم وزیر به دستگاه ها و نهادهای بومی مانند شهرداری در خصوص نصب دکل‌های نسل جدید شبکه تلفن همراه و دیتا در سطح کشور منتشر شد که اذهان عمومی تصور کرد شهرداری قصد همراهی با پروژه توسعه شبکه ICT در شهر کرمان را ندارد. در حالی که توسعه زیرساخت های ارتباطی شهر از اولویت های فعلی شورای پنجم و شهرداری به حساب می آید که ایجاد بخش اول شبکه فیبر نوری شهری در کرمان گواه این مساله است.
مجموعه مدیریت شهری در شهر کرمان به خوبی به اهمیت نقش توسعه زیرساختهای IT در تحقق آرمان “شهر هوشمند” واقف بوده و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نخواهد کرد .به همین دلیل از متولی محترم ” توسعه زیرساخت های ICT ” یعنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز انتظار می رود بدون فرافکنی وظایف و تکالیف قانونی خود به سایر دستگاه‌ها , همه آنچه در توان دارد را انجام دهد.
در این جوابیه خطاب به مردم کرمان نوشته شده: آنچه که به عنوان اولتیماتوم وزیر ارتباطات به شهرداری از آن یاد می شود، این است که:

از شهرداری کرمان خواسته شده تا عوارض محلی نصب دکل های مخابراتی را دریافت نکند. از آنجایی که این عوارض دریافتی برای نصب دکل ها صرف می شود و هیچ سودی برای شهرداری نداشته، این خواسته از نظر شهرداری قابل پذیرش نبوده و غیرقانونی محسوب می شود، چون کرمان مثل سایر شهرها از این قانون دریافت عوارض پیروی می کند.
در ادامه نوشته شده: در راستای تسریع در توسعه شبکه، طی صورت جلسه ای با استاندار کرمان عوارض مذکور به یک سوم عدد واقعی تقلیل داده شد، تا شهرداری حسن نیت و عزم جدی خود برای توسعه زیرساختهای آی سی تی را ثابت کرده باشد. لیکن عدم پرداخت عوارضی که شرعا و قانونا میبایستی برای توسعه شهر کرمان به شهرداری داده شود قابل پذیرش نخواهد بود. درست است که کیفیت شبکه تلفن همراه و دیتا در شهر کرمان مناسب شان مردم کرمان نیست اما این نقیصه بزرگ که می تواند یکی از موانع توسعه کرمان قلمداد شود و بایستی توسط متولی قانونی آن یعنی وزارت ارتباطات مرتفع گردد، چرا که عمده عواید مادی حاصل از توسعه شبکه نیز متعلق به همان مجموعه محترم خواهد بود.
در پایان این متن آمده است: شهرداری کرمان نمی تواند از دریافت حق و حقوق قانونی شهر کرمان صرف نظر نماید چرا که در اینصورت شهرداری ناچار به تامین اعتبار این بخشودگی از محلی دیگر خواهد بود که هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی نادرست خواهد بود.
4کیلومتر فیبر نوری در کرمان
با توجه به این که در آذر ماه سال 97، در یکی از جلسات شورای شهر از آغاز به کار فاز اول فیبر نوری در شهر خبر داده شد، مدیر روابط عمومی شهرداری کرمان در این خصوص می گوید: در حال حاضر شهرداری به عنوان تنها نهاد دولتی 4کیلومتر از فیبر نوری (به اضافه 2 کیلومتر از انشعابات پیرامون) را در 8بخش مختلف شهر اجرا کرده، تعدادی از آن ها شهرداری مرکز، شهرداری منطقه یک، اداره ارتباطات و فناوری، شورای شهر هستند که به واسطه فیبرنوری بهم متصل شده اند. شهرداری به دنیال توسعه زیرساخت های آی تی است و هر آنچه تا به حال انجام شده با استفاده از منابع شهرداری بوده است.
سید رضا میرحسینی ادامه می‌دهد: بخشی از شبکه فیبر نوری که شهرداری می تواند انجام دهد 150 کیلومتر است که بین 20 تا 25میلیارد تومان هزینه دارد.
برنامه مخابرات برای فیبر نوری
سید رهام حسینی مدیر مخابرات منطقه کرمان در نشست خبری روز چهارشنبه یک خرداد هم اعلام کرد: برای رفع مشکلات ارتباطی استان کرمان نیاز به توسعه پهنای باند شهرهای اصلی به اضافه شهرهای تابعه استان وجود داشت لذا برنامه ریزی و توسعه فیبر نوری بین شهری استان در دستور کار شرکت مخابرات استان قرار گرفت و 250 کیلومتر فیبرنوری ترکیبی برای توسعه استان خریداری شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28438
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.