عمده جرائم حوزه دادسرای شهرستان بم مربوط به مواد مخدراست

مصطفی عارف کیا با عنایت به فرهنگ غنی مردم شهرستان بم و همت مسوولین، جرائم خشن در این شهرستان بسیارکم است و پرونده های حقوقی پرونده های مربوط به خانواده ها {طلاق، نفقه، مطالبه مهریه} و مطالبه دیون و چک بدلیل وضعیت بد اقتصادی مردم بیشترین پرونده ها را تشکیل می دهند.

وی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: علت نامگذاری این هفته جهت ارج نهادن مقام والای قضایی و قضاوت و تکریم مقام شامخ شهید مظلوم آیت ا.. دکتربهشتی اولین معمار دستگاه قضایی که درتاریخ 7 تیر سال 1360 به همراه 72 تن از یارانشان در دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین خلق به درجه رفیع شهادت نایل گردیدند است.

عارف کیا افزود: ازجمله برنامه های این هفته برگزاری جشن گلریزان زندانیان جرائم غیرعمد بود که مورد استقبال خوب مردم و خیرین قرار گرفت و توانستیم مبلغی بیش از دو میلیارد ریال جمع آوری کنیم که امیدواریم با این مبلغ تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد به آغوش خانواده برگردند. همچنین دیدار با نماینده ولی فقیه، عطرافشانی قبور شهدا، سخنرانی همکاران در مساجد و سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه در 9 تیرماه و دیدار با خانواده شهدای قوه قضائیه از دیگر برنامه های هفته قوه قضاییه بودند.

رییس دادگستری بم در خصوص نقش دادگستری در تحقق امنیت پایدار اظهارداشت: اصل 156 وظایف دستگاه قضایی را مشخص کرده است قوه قضائیه قوه ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی، اجتماعی و مسوول تحقق بخشیدن عدالت و عهده دار وظایفی ازجمله: رسیدگی و صدورحکم درمورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و … است.

وی گفت: با راه اندازی دادگاه بروات 20 درصد پرونده هایی که به دادگستری بم ارجاع داده می شد کمتر شده و از ابتدای سال جاری اثر آن نمایان است کما اینکه از لحاظ امنیتی راه اندازی این دادگاه برای شهر بروات بهتر است و به جرائم سریعتر رسیدگی می شود.

دادستان بم: مجازات شرب خمر هشتاد ضربه شلاق حدی و در صورت تکرار مرتبه چهارم حکم اعدام

درادامه نشست دادستان عمومی و انقلاب بم درخصوص تاثیر آگاه سازی خانواده ها در کمتر شدن جرائم گفت: اصحاب رسانه در ایجاد امنیت نقش بسزایی دارند و به عنوان امین در جامعه تلقی می شوند و سعی می کنند رویدادهای سطح شهرستان را بدون حب و بغض اعلام کنند تا بتوانیم آمار و عملکرد واقعی حوزه قضایی شهرستان بم را عنوان کنیم همانطور که رئیس دادگستری هم گفت عمده جرائم حوزه دادسرای شهرستان بم مربوط به مواد مخدر می باشد این امربدلیل موقعیت جغرافیایی شهرستان است کمااینکه عمده زندانیان ما غیربومی هستندو این عاملی است که باعث شده جرائم موادمخدربم بالا باشد.

محمد ضیاءالدینی گفت اگر بخواهیم بحث جرائم را رتبه بندی کنیم بحث سرقت، ضرب و جرح، مشروبات الکی که در سطح شهرستان وجود دارد در صدر جرائم قرار دارند.در سال گذشته با کمک مهندس اشک فرماندار و شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان با جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهرستان و اعزام به کمپ های ترک اعتیاد باعث شد بیشتر جرائم خرد ما که توسط این افراد صورت می گرفت کمتر شود.

وی افزود: متاسفانه وقتی خودرویی از زاهدان به سمت بم حرکت می کند هیچ ایست بازرسی مستقری وجود ندارد با توجه به وضعیت جغرافیایی می طلبد مسوولین استان و استان های مجاور ایست بازرسی هایی مصوب قبل از ورودی به استان کرمان گذاشته شود تا حمل مواد مخدر کاهش یابد.

دادستان عمومی و انقلاب بم گفت: عامل اصلی طلاق در شهرستان بم بحث اعتیاد به مواد مخدر است و متاسفانه اکثر پرونده های دادگاه خانواده و یا جرائم خردی که درسطح شهرستان اتفاق می افتد منشاء آن اعتیاد است. رسانه ها مهمترین عاملی اند که می توانند به دستگاه قضایی کمک کنند و اطلاعات حقوقی و پیامدهای حقوقی که از وقوع جرم پیشگیری می کند را به شهروندان بدهند.

دادستان شهرستان بم در پایان درخصوص شرب خمرگفت: علی رغم اینکه همکاران قضائی ما شدیدترین مجازات ها را در نظر می گیرند اما این موضوع وجود دارد و می طلبد سایر دستگاه های ذی ربط که در شهرستان دخیل اند مخصوصا شورای فرهنگ عمومی به این موضوع ورود کنند. امسال با تدبیر ریاست محترم دادگستری قرارشده است پیشنهاد شود افرادی که شرب خمر می کنند در ملاء عام شلاق بخورند شاید اثر بازنگری آن بیشتر شود شهروندان باید بدانند مجازات این افراد 80 ضربه شلاق حدی است و درصورت تکرار مرتبه چهارم حکم اعدام صادر می شود کما اینکه در شهرستان بم فردی به بدلیل چهارمرتبه تکرار در شرب خمر حکم اعدام آن صادر و در دیوان عالی کشور مراحل انتهای آن طی می شود.

سوها خدیش- خبرنگار پیام ما

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11714
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.