عنبرآباد طرح تفصیلی مصوب شده دارد

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: شهرستان عنبرآباد طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب شده دارد و شهرداری می‌تواند بر اساس طرح‌های مصوب قبلی، کار را انجام دهد.

خبرنگار: نجمه سعیدی

در هفته ای که گذشت معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری عنبرآباد در جلسه شورای زمین و مسکن این شهر از فرآیند طولانی شدن تهیه و تصویب طرح های جامع و تفصیلی شهرها از جمله عنبرآباد انتقاد کرد و بیان داشت.

این چرخه طولانی باعث می شود ،در زمان ابلاغ طرح برای اجرا ،آمار و ارقام وضع موجود و توسعه مطلوب تغییر کرده و طرح اجرا نشده، باید وارد چرخه بازنگری شود .

امید سمندری با مخاطب قرار دادن راه و شهرسازی گفت: هنوز شهرداران ما برای اجرا، طرح جامع مصوب را در اختیار ندارند و شهر عنبرآباد از بازآفرینی شهری یک عنوان خالی را یدک می‌کشد و هیچ تغییر کالبدی در شهر عنبرآباد ایجاد نشده است.

طرح تفصیلی چیست؟

طرح تفصیلی شهرها مهمترین ابزار ساماندهی شهرها محسوب می‌شود، در حقیقت انجام اقدامات جزئی در مناطق، محلات شهری و طراحی آنها بر اساس این طرح صورت می گیرد .

در این طرح خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزئیات قابل اجرا، تعیین می شود . براساس تعاریف راه و شهرسازی، طرح تفصيلي عبارت از طرحي كه بر اساس معيارها و ضوابط كلي طرح جامع شهر تهیه شود.

نحوه استفاده از زمين‌هاي شهري در سطح محلات ، موقعيت و مساحت دقيق زمين براي هر يك از آنها ، وضع دقيق و تفصيلي شبكه عبور و مرور، ميزان تراكم جمعيت ،تراكم ساختماني در واحدهاي شهري و اولويت‌هاي مربوط به مناطق بهسازي و نوسازي ، توسعه و حل مشكلات شهري و موقعيت كليه عوامل مختلف شهري بر اساس آن تعيين مي‌شود.

البته نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالكيت بر اساس مدارك ثبتي تهيه و تنظيم مي‌گردد.

طرح تفصیلی نیاز به نقشه پایه شهر دارد

رضا آزادی، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان در خصوص صحبت های اخیر معاون فرمانداری عنبرآباد به کرمان نو گفت : طرح تفصیلی عنبرآباد در اوایل مهر ماه سال۹۷ با انعقاد قرارداد آغاز به کار کرد، در حین کار متوجه شدند که نقشه پایه وجود ندارد و برای بروز رسانی طرح تفصیلی، نقشه پایه ضروری است .

آزادی ادامه داد: برای بروزرسانی طرح ، تهیه نقشه پایه شهر عنبرآباد لازم بود، که سرانجام در بهمن ماه ۹۸با مشورت ،شورای اسلامی شهر عنبرآباد و انعقاد قرارداد با مشاور برای تهیه نقشه پایه به توافق رسیدیم .

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان اظهار داشت: انعقاد قرارداد، تهیه نقشه ی پایه شهر عنبرآباد با شیوع کرونا هم زمان شد که سرانجام در پایان خرداد ماه سال جاری نقشه پایه تهیه و در اختیار شهرداری قرار گرفت .

شهرداری عنبرآباد برای اجرا طرح مصوب دارد

رییس اداره طرح های توسعه شهری اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان هم در رابطه با اظهارات معاون فرمانداری عنبرآباد گفت : تهیه و بررسی تمام طرح های توسعه شهری در ایران به دلیل ماهیت آنها روند طولانی دارد .

اسما درینی با اشاره به گلایه سمندری از طولانی شدن روند تصویب طرح جامع شهری و تفصیلی اظهار داشت :این روند شامل نقشه برداری، عکسبرداری هوایی از همه ی منازل و خانه ها است و چندین نقشه مختلف از جزئیاتی مانند جنس مصالح، سازه و ….تهیه می شود و در تهیه این نوع نقشه مسایل مختلفی بررسی می شود و زمان بر بودن تهیه این نقشه ها، ایراد کشوری است و فقط مربوط به جنوب کرمان نبوده است.

درینی افزود: شهرستان عنبرآباد طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب شده دارد و شهرداری می تواند براساس طرح های مصوب قبلی، کار را انجام دهد و طرحی که در حال انجام است طرح جامع بازنگری شدۀ همان طرح قبلی هست .

رییس اداره طرح های توسعه شهری اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان ادامه داد: تا زمانی که طرح بازنگری به سرانجام برسد و مصوب شود شهرداری باید طرح مصوب قبلی را اجرا کند.

وی در خصوص طولانی شدن زمان تهیه طرح بازنگری به کرمان نو گفت : نبود نقشۀ پایه از شهر عنبرآباد دلیل طولانی شدن زمان تهیه این طرح بود ،سال‌های قبل سازمان نقشه برداری کشوری این نقشه را در اختیار راه و شهرسازی قرار می داد اما به دلیل کمبود اعتبارات و مسایل مالی، این کار انجام نشد و اداره راه و شهرسازی در این خصوص با انعقاد تفاهم نامه با شهرداری کار را به مشاور سپرده شد که به وسیله پهباد و عکس برداری هوایی این نقشه تهیه و در اختیار شهرداری قرار گرفت.

درینی خاطر نشان کرد: این نقشه به دلیل شیوع کرونا با تاخیر حدود یک ماهه تهیه شد و برای تایید در اختیار شهرداری قرار گرفت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54373
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.