دانشیار بخش زمین شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان تشریح کرد


معرفی مناطق مستعد زلزله‌های ۷ ریشتری در کرمان| مهاجرت زلزله‌ها از زرند به چترود

دانشیار بخش زمین شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان معتقد است: مردم منطقه خانوک و مناطق نزدیک به آن تا زمانی که وضعیت منطقه مشخص می شود، مسایل ایمنی را رعایت کرده و در خانه های ایمن بخوابند زیرا ممکن است گسل آرام شود و احتمال این نیز وجود دارد که تعداد زلزله ها رو به افزایش برود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، دکتر احمد عباس نژاد در رابطه با دو زلزله اخیری که حوالی شهر خانوک رخ داد و اینکه آیا این می تواند پیش لرزه های زلزله ای عظیم باشند، گفت: با اطمینان نمی توان این موضوع را تایید یا رد کرد و باید بدانید که کارکرد طبیعت بسیار پیچیده است و رفتار آن در هر منطقه معمولا متفاوت تر از منطقه دیگر است.

این دانشیار بخش زمین شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با توصیف مشخصه های این گسل اظهار کرد: محدوده خانوک به سمت چترود و تا نزدیکی منطقه کوهپایه، مستعد زلزله است بنابراین مردم این مناطق باید به سمت مقاوم سازی خانه های خود گام بردارند.

وی پیش نشانگرهای زلزله را متنوع اعلام کرد و گفت: هیچ پیش نشانگر زلزله ای ایده آل نیست و همچنین اندازه پیش نشانگر با اندازه بلا متناسب نیست و بیشتر پیش نشانگرها تنها در برخی زلزله ها رویت شده است.

عباس نژاد تصریح کرد: وقتی انرژی در مقیاس زیاد در پوسته زمین جمع می شود، افزایش لرزه خیزی معمولا دیده می شود اما پیش لرزه ها افت و خیز دارند به گونه ای که ممکن است زلزله های خفیف بارها رخ دهد و متوقف شوند تا نهایتا زلزله اصلی رخ دهد و پیش نشانگرها ممکن است چند سال برای زلزله های خیلی قوی دوام داشته باشند به عبارتی طبق آمار، هر چه زلزله قویتر، دوام پیش نشانگرهای آن بیشتر است و بالطبع دوام پس لرزه هایش نیز بیشتر خواهد بود در عین حال بسیاری از زلزله های مخرب فاقد پیش لرزه هستند.

وی تاکید کرد: حتی اگر مطمئن باشیم که این زلزله ها پیش لرزه هستند اما نمی توانیم زمان وقوع زلزله اصلی را مشخص کنیم.

مهاجرت زلزله ها از زرند به سمت چترود

این دانشیار بخش زمین شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به مهاجرت زلزله ها به سمت بخش چترود از توابع شهرستان کرمان اظهار کرد: طبق زمین لرزه های رخ داده در گذشته احتمال مهاجرت زلزله ها از سمت خانوک به سمت بخش چترود می دهیم و با این مهاجرت این مناطق نیز مستعد زلزله هستند اما اینکه کی این زلزله ها رخ دهند، نمی دانیم.

وی با بیان اینکه هنوز بشر به علم پیش بینی زلزله دست نیافته است، ادامه داد: فعلا فقط می توانیم بگوییم که منطقه مستعد زلزله شده است اما اینکه زلزله اصلی کی و با چه اندازه ای رخ می دهد، نمی دانیم.

عباس نژاد درباره اینکه آیا گسل خطرناک در شهر کرمان وجود دارد؟ به ایسنا گفت: گسل در سنگ های سخت ایجاد می شود و در سنگ های سخت زیر شهر کرمان گسل وجود دارد اما ۹۹ درصد این گسل ها خطرناک نیستند و براثر شواهد گسل فعال در زیر شهر کرمان وجود ندارد و به ندرت ممکن است یک گسل غیرفعال، فعال شود.

وی تاکید کرد: گسل در سنگ های سخت شهر کرمان وجود دارد و دو گسل آن را ما شناسایی کردیم ولی تاکنون فعالیتی از خود نشان نداده اند بنابراین جای نگرانی از این بابت وجود ندارد اما نمی توان گفت که صد درصد این گسل ها بی خطر هستند اما به احتمال زیاد بی خطر هستند.

این دانشیار بخش زمین شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: شهر کرمان را گسل های فراوانی که در محور خانوک – کوه بازرگان( ۱۵ کیلومتری شهر کرمان) و به سمت کوهپایه امتداد دارند و در نهایت به گسل سیرچ و گلباف متصل می شوند، تهدید می کنند.

کدام گسل های استان مستعد زلزله های بیش از ۷ ریشتر هستند؟

وی ادامه داد: در محدوده شمال شهر چند قطعه گسل فعال وجود دارد که تهدید کننده برای کرمان هستند ولی براساس فاصله و مشخصاتشان نمی توانند تخریب شدیدی ایجاد کنند و در بدترین حالت ساختمان های قدیمی و کم ایمن را تخریب می کنند.

عباس نژاد درباره گسل های خطرناک استان کرمان به ایسنا گفت: آبادی های اطراف گسل سربیژن کم هستند و همچنین گسل دیگر نزدیک این گسل وجود دارد به نام گسل سروستان (از ابارق به سمت دهبکری) اما خوشبختانه این نیز نزدیک شهر پرجمعیتی نیستند.

وی در مورد گسل های که مستعد زلزله بیش از ۷ ریشتر هستند نیز گفت: گسلی که از حوالی چهارفرسخ شهداد به سمت طبس می رود پتانسیل زلزله بالای ۷ ریشتر دارد حتی قطعه ای از آن که از استان کرمان فاصله می گیرد و نزدیک طبس است برخی از متخصصین احتمال زلزله ۸ ریشتر برای آن نیز برآورد کرده اند ولی خوشبختانه این قطعه گسل در منطقه بیابانی و کم جمعیتی است.

عباس نژاد ادامه داد: یک قطعه گسل درست زیر شهر جیرفت است که از جیرفت به سمت جنوب دشت جیرفت(تقریبا شهرستان منوجان) امتداد دارد نیز براساس طول گسل و مشخصات گسل زلزله بالای ۷ ریشتر استعداد دارد و بزرگترین نگرانی ما برای ویران کردن یک شهر، شهر جیرفت است.

وی تاکید کرد: زمان تکرار زلزله ممکن است در یک منطقه صدها سال و در برخی از گسل های مناطق استان کرمان دوره برگشت هزار ساله دارند، بنابراین حتی در مورد گسل های مستعد هم با دقت نمی توان زمان وقوع زلزله را مشخص کرد.

گسل گلباف مرکز بیش از ۱۳ زلزله تاریخی، دومین گسل فعال استان کرمان، گسل نایبند، گسل لکرکوه، گسل کوهبنان، گسل داوران، گسل رفسنجان، گسل انار، گسل ده شیر، گسل شهربابک، گسل بلورد و گسل بافت، گسل لاله زار، گسل ساردوئیه(سربیژن) و گسل جیرفت(سبزواران)، گسل‌های جنوب جازموریان، گسل راین و گسل بم و گسل ماهان به عنوان ۱۸ گسل فعال استان شناخته می شوند و کرمان به عنوان لرزه خیزترین استان کشور شناخته می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81387
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.