معلولیت در جنوب بالاتر از میانگین استان

میزان معلولیت در جنوب استان کرمان از میانگین استانی بالاتر است. این را مدیر کل بهزیستی استان کرمان هم تایید می کند. عباس‌صادق‌زاده در گذشته هم اعلام کرده بود که حتی این میزان از میانگین کشوری هم بالاتر است.
چند روز پیش با حضور نماینده مردم پنج شهر جنوبی نشست تخصصی مدیرکل و اعضای شورای معاونان بهزیستی استان کرمان با مدیران شرکت گهرزمین (معین اقتصادی شهرستان منوجان) برگزار و تفاهم‌نامه همکاری و تعامل در جهت توسعه اجتماعی شهرستان امضا شد. در این جلسه تیمور منصوری معاون توسعه و فنی سنگ آهن گهرزمین در منوجان اعلام کرد: با ابراز تأسف ناتوانی‌های جسمی از جمله نابینایی در این مناطق زیاد است که ما باید ریشه این معضلات که علاوه بر شرایط اقتصادی خانواده‌ها مشکلات عدیده‌ای نیز برای آنها به‌وجود آورده را پیدا کنیم.
حمزه آمار بالای نابینای منوجان را تایید می کند
«کاغذوطن»صحت ماجرای آمار بالای نابینایی در منوجان را از نماینده این مردم در مجلس جویا شد، احمد حمزه این موضوع را تایید کرد و گفت با توجه به ازدواج های فامیلی که احتمال وجود ژن معیوب هست، معلولیت‌های ژنتیکی هم بیشتر دیده می شود، نابینایی در منوجان و رودبار در یک فامیل خاص نسبت به نرم جامعه بالاتر است. حمزه تنها عامل این اتفاق را ژنتیک اعلام می کند و می گوید ناشنوایی مادرزادی، معلولیت جسمی و ذهنی ژنتیکی از دیگر بیماری‌های این منطقه هستند،
مردم در دوام نابینایی
سهم دارند
به دلیل این که مردم جامعه جنوب معتقد بوده اند که اتفاقی مثل نابینایی و ناشنوایی از تقدیر انتخابی خداوند است پس بسیاری از افراد برای درمان مراجعه نکرده‌اند اما این طور که عضو کمیسیون بهداشت در مجلس می گوید تازگی ها مردم متوجه شده اند که می‌توانند با کاشت حلزون ناشنوایی را درمان کنند، ولی برای نابینایی اقدام خاصی نکرده اند.
نرم معلولیت زایی جنوب
کرمان بالاست
این موضوع را از مدیرکل بهزیستی استان کرمان هم پیگیر شدیم، گرچه عباس صادق زاده برخلاف احمد‌حمزه آمار بالای نابینایی در منوجان را رد می کند اما می‌گوید نرم معلولیت زایی جنوب کرمان در سطح استان بالاتر است و دلایل آن‌را این مقام مسوول ازدواج های فامیلی، عدم دسترسی به مراکز بهداشتی، عدم آموزش بهداشتی به خانواده ها و یا عدم تمایل خانواده ها به دریافت آموزش های بهداشتی معرفی می‌کند.
کرمان پیشگام الزام
آزمایشات ژنتیک بوده
صادق زاده ادامه می دهد کل اقداماتی که در حوزه پیشگیری از معلولیت در کشور انجام شده از کرمان نشات گرفته و منجر به قانونی تحت عنوان الزام و انجام مشاوره های غربالگری و ژنتیک شده و دلیل آن وجود معلولیت‌های بالاتر از نرم در جنوب استان کرمان بود.
مرکز ژنتیک در جنوب
بهترین راه برای پیشگیری
از معلولیت است
به گفته او در حال حاضر هم برای پیشگیری از معلولیت در سطح استان مخصوصا در جنوب کرمان،مراکز مشاوره ژنتیک دوتا در جیرفت و یکی هم در قلعه گنج ( قرار است دومی آن هم فعال شود) را راه اندازی کردیم، در منوجان هم معین اقتصادی به کمک دانشگاه علوم پزشکی قرار است مرکز ژنتیک را راه اندازی کند به گفته او این بهترین راه پیشگیری از معلولیت است. این مقام مسوول می گوید تفاهم‌نامه‌ای با معین اقتصادی منوجان با محوریت پیشگیری از معلولیت ها امضا کردیم که مقرر شد که از اول مهرماه در همه شهرهای این منطقه طرح آمبلیوپی(پیشگیری از نابینایی در کودکان 3تا6سال و بعد از 6سال) اجرا شود. به گفته او این طرح که هرساله تا 70 درصد انجام میگرفته در حال حاضر می تواند همه مناطق جنوبی به‌خصوص روستاها را به کمک بهداری‌های دانشگاه علوم پزشکی به صورت 100 درصدی پوشش دهد. او همچنین می گویدجلوگیری ناشنوایی هم در این تفاهم نامه برای نوزادان در دستور کار قرار دارد تا بتوان از بدو تولد مشکل نوزاد را تشخیص داد و نسبت به کاشت حلزون اقدام کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19207
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.