حفاظت از محیط‌زیست 122 شهید و 300 مجروح داده است

تیم شهید احمدی نیک شامگاه 5مرداد در منطقه حفاظت شده سرخ قلعه با شکارچی غیر مجاز روبه رو شد و شروع به عملیات تعقیب و گریز کرد که در این عملیات ماشین محیط بانان دچار سانحه شد. خودروی اداره محیط بانی قلعه گنج در این عملیات با یک تپه شنی برخورد کرد و راننده خودرو به شهادت رسید.
عیسی کلانتری در بزرگداشت دو شهید محیط بان گفت که 3 هزار محیط بان در کشور داریم. 4 درصد آن ها شهید شده اند و 10 درصدشان مجروح شدند این برابر با 122شهید و بیش از 300 مجروح می‌شود.
معاون رییس جمهوری در جمع مدیران کرمان اعلام کرد که این استان ۱۲۳ درصد از آب های تجدیدپذیر را مصرف می‌کند در حالی که طبق نُرم بین الملل باید ۴۰ درصد استفاده شود. عیسی کلانتری ضمن بیان این که کرمان دومین استان کشور از نظر تنش آبی است گفت که امروز مساله زیست محیطی، استانی و کشوری نیست بلکه کره زمین با توجه به این که گرمایش جهانی سرعت پیدا کرده، گرفتار مسایل زیست محیطی است و تحمل این همه مصرف و فشار را ندارد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت که سرانه روزانه تولید زباله در ایران 800 کیلوگرم است که بعد از قطب شمال، ایران بیشترین آسیب را از تغییر اقلیم می‌بیند. این طور که او می‌گوید در حوزه زیست محیطی سرمایه‌گذاری حتی در حد ۱۰ درصد هم انجام نشده است.
با توجه به این که معادل 320 میلیون بشکه نفت امروز در دنیا انرژی مصرف می شود کلانتری می گوید اثرات این موضوع در گازهای گلخانه‌ای و گرمایش جهانی دیده می‌شود و این یعنی کره زمین از پس آلودگی بر نمی آید. به گفته او یک زمانی رود کارون آلایندگی خوزستان را پالایش می کرد اما امروز خودش در حصر آلودگی است.
از آنجایی که توسعه پایدار چهار اصل با موضوعیت اقتصاد، نفع عمومی، حفظ محیط زیست و حفظ حق آیندگان دارد، معاون رییس جمهوری در این جلسه گفت که ما دو مورد آخر را فراموش کردیم، این یعنی حقوق نسل‌های آینده در کشور ما قربانی شده است، پس اگر سخت گیری می کنیم، در چارچوب توسعه پایدار است. معاون رییس جمهور درباره مجوز زیست محیطی پروژه ها گفت که تکلیف همه طرح ها را برنامه ششم مشخص کرده و تا دو ماه سازمان محیط زیست باید درباره طرح ها نظر دهد. او ادامه داد که تنها 45روز باید صدور مجوزها صورت گیرد و اگر در مدت مشخص شده محیط زیست پاسخی نداد، طرح خودبخود اجرا می شود.
کلانتری با اعلام این که مصرف انرژی از بزرگ ترین چالش های محیط زیست است. گفت که براساس پژوهش دانشگاه صنعتی شریف، برای تولید یک میلیارد دلار ناخالص داخلی، در ایران معادل 850 هزار بشکه نفت مصرف می شود و در آلمان 100 هزار بشکه. یعنی 8.5 برابر اما تولید ناخالص داخلی ما 180 میلیارد دلار است که برای این میزان، 100 میلیارد دلار انرژی مصرف می کنیم‌.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه آمایش و مسایل محیط زیست رعایت نشده چون به‌صورت بخشی نگاه کردیم و اکنون نیز به‌همین شکل تصمیم می‌گیریم اظهار کرد: از ابتدای سال جاری به هیچ پروژه آهن اسفنجی در درون سرزمین مجوز نمی‌دهیم. وی افزود: مشهدی ها ۱۳۳ درصد آب تجدیدپذیر را مصرف می کنند و کرمان ۱۲۳ درصد در حالی که طبق نُرم بین الملل باید ۴۰ درصد استفاده شود.
او می گوید سالانه حداقل 12 تن فرسایش خاک داریم. در مناطق خشک 400 سال طول می کشد یک سانتی متر خاک تشکیل شود، با این وضعیت 400 سال دیگر اصلا خاکی در ایران باقی نمی‌ماند به گفته کلانتری برآورد شده‌بود 500 میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی داریم برابر با 200 میلیارد آب شیرین و 300 میلیارد اب شور اما ما امروز از 170 میلیارد هم بیشتر مصرف کردیم و به جایی رسیده ایم که حالا به آب‌های ژرف نظر داریم.
وی با اشاره به اینکه دو محیط بان استان کرمان طی یک ماه گذشته به علت زیاده خواهی عده ای شهید شدند، افزود: محیط زیست نباید مانع توسعه باشد و البته توسعه باید تعریف شده باشد. مثلا جای کارخانه آهن اسفنجی کنار دریاست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19211
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.