در شورای ترافیک شهرستان اعلام شد


موتورسواران، عامل ۶۵ درصد سوانح رانندگی رفسنجان

در شورای ترافیک رفسنجان با ابراز نگرانی از آمار بالای تلفات موتورسواران در سوانح رانندگی، مطرح شد که موتورسواران ۶۵ درصد ازحوادث ترافیکی درون شهر رفسنجان با شدت بالا را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، حسین رضایی فرماندار رفسنجان امروز ۳۰ فروردین‌ماه در جلسه شورای ترافیک شهرستان اظهار کرد: براساس آمارهای مرکز اورژنس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ۴۸ درصد از حوادث ترافیکی درون شهری موتورسواران سهم دارند. لذا کاهش تلفات درون شهری موتورسیکلت باید در اولویت دستگاه‌های مربوطه باشد.

وی نصب دوربین‌های چندمنظوره، خط‌کشی خیابان‌ها و نصب علائم راهنمایی و رانندگی و دیگر موارد را در کاهش تلفات درون شهری موثر دانست و گفت: یکی از محورهای خطرآفرین، جاده راویز و نوق است که باید شانه‌های خاکی در این مسیر تعریض شود؛ خانواده‌ها نیز باید بیش از پیش نوجوانان خود را مراقبت کنند تا از حوادث و آسیب‌های ترافیکی در امان باشند.

رضایی افزود: یکی از عوامل ایجاد حوادث ترافیکی در محور نوق وجود دو نقطه حادثه خیز است که به هنگام وزش تندباد ماسه بادی به داخل محور جاده ریزش می‌کند که نیاز است با اطلاع‌رسانی‌ها، کسانی که برای مصارف ساخت و ساز به ماسه نیاز دارند از این قسمت ماسه تأمین کنند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: موتورسواران ۶۵ درصد از حوادث ترافیکی درون شهری با شدت بالا و با احتمال مرگ و میر ۷۴ درصد را در رفسنجان به خود اختصاص داده اند.

دکتر محمدرضا حسینی‌زینلی افزود: امروزه شاخص اصلی ارزیابی ارائه خدمات درمانی به مصدومان در دنیا صرفا آمار تلفات نیست، بلکه شرایطی است که مصدوم در صحنه و بیمارستان از خود بروز می‌دهد و بوسیله شاخص‌هایی اندازه‌گیری می شود که تعیین‌کننده پیش‌آگهی مصدومان است.

وی بیان کرد: یکی از این شاخص‌ها GAP است که با توجه به سطح هوشیاری، سن و فشار خون محاسبه شده و در تعیین پیش‌آگهی مصدوم به کار می‌رود؛ بر اساس شاخص GAP  در سال ۱۴۰۱ در ۶۰ درصد از مصدومان که در بیمارستان جان باخته‌اند شدت آسیب در صحنه حادثه بالا بوده و احتمال مرگ و میر آنها ۷۴ درصد بوده است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان سن ۹۰ درصد از عابرین پیاده که جان خود را از دست داده‌اند، بالای ۷۰ سال عنوان کرد و افزود: افراد سالمند باید جهت عبور از معابر از محل های ایمن و دارای خط‌کشی استفاده نمایند و رانندگان نیز در زمان عبور عابرین بویژه افراد سالمند از عرض معابر رعایت نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند.

وی افزود: در طرح سلامت نوروزی امسال سه مورد فوتی در اثر حوادث ترافیکی درون شهری و برون شهری شهرستان رفسنجان به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته یک مورد کاهش تلفات داشتیم.

لزوم ترویج فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی در رفسنجان

معاون عمرانی فرمانداری رفسنجان نیز در این جلسه گفت: فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی باید در رفسنجان ترویج شود تا میزان شدت حوادث رو به کاهشی برود.

علی آرمان افزود: از آنجا که بیش از ۸۰ درصد تلفات درون شهری در حوادث ترافیکی متوجه موتورسواران است، لذا برنامه فرهنگی توسط شهرداری اجرا شود. در این زمینه تابلوها و بنرهایی در سطح شهر حاوی پیام های موثر و مفید در این حوزه نصب شود تا موتورسواران نهایت دقت را در رانندگی داشته باشند.

آرمان ادامه داد: افزایش دوربین های سطح شهر می‌تواند در کاهش مخاطرات موتورسواران کمک کننده باشد و البته در این زمینه باید با متخلفان، توسط پلیس برخورد جدی صورت بگیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=103362
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.