در آستانه بهار طبیعت و ایام نوروز رخ داد


نورپردازی مجموعه بزرگ و تاریخی ارگ قدیم بم افتتاح شد 

کرمان‌نو-استاندار کرمان از تکمیل فاز اول نورپردازی ارگ تاریخی بم خبر داد و افزود: بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم برای اولین بار با افتتاح نورپردازی این بنای تاریخی ایجاد شده است .

به گزارش شامگاه چهارشنبه کرمان‌نو محمدمهدی فداکار در مراسم افتتاح و بهره برداری از نورپردازی ارگ تاریخی بم در جمع خبرنگاران گفت: با افتتاح نورپردازی این بنای تاریخی ضمن اضافه شدن یک شیفت بازدید ظرفیتی برای بازدید شبانه گردشگران به وجود آمده است .

او اظهارداشت:بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم برای اولین بار با افتتاح نورپردازی این بنای تاریخی ایجاد شده است .

او ادامه‌داد: بخش عمده ای از مجموعه تاریخی ارگ قدیم بم که در زلزله سال ۸۲ آسیب جدی دیده بود نیز بازسازی آن انجام شده است .

استاندار کرمان افزود: از تمام شهروندان ایران زمین می‌خواهیم که به شهر جهانی بم سفر کرده و از این بنای ارزشمند تاریخی بازدید به عمل آورند تا تفاوت را به خوبی احساس نمایند .

فداکار تاکید کرد: در استان کرمان زیرساخت های لازم برای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی آماده است .

IMG 20230316 065031

ارگ تاریخی بم در شب زنده شد

در ادامه مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد : ارگ تاریخی بم برای اولین بار بعد از زلزله دلخراش دی ماه ۸۲ در شب زنده شد .

فریدون فعالی با اعلام این خبر که ارگ تاریخی بم احیا و زنده شد گفت: فاز اول نورپردازی ارگ تاریخی بم با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شرایط را برای بازدید بیشتر و امکان استقرار مسافران در شب را در این ارگ زیبا مهیا کرده است .

او توضیح‌داد: امشب از ۹ پروژه در ارگ تاریخی بم که فضاهایی برای بازدید از این بنای تاریخی را ایجاد کرده رونمایی و پرده برداری شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اضافه کرد: در طول یکسال حدود ۲۰میلیارد تومان اعتبار برای این بنای تاریخی پیش بینی و هزینه شد و فضاهای بیشتری برای بازدید مهیاتر کردیم.

او می گوید موزه باستان شناسی در محل اصطبل ارگ تاریخی طراحی و اجرا شد و همچنین اصطبل مرمت و باززنده سازی و کاربری به آن داده شد .

به گفته او هر مکانی که مرمت شود در ابتدا کاربری برای آن تعریف می شود سپس مرمت می گردد.

ارگ تاریخی بم متفاوت‌تر از سال‌ها قبل

فعالی افزود: گردشگرانی که به استان کرمان به خصوص شهرستان بم برای بازدید جاذبه‌های تاریخی ،فرهنگی و طبیعی سفر می کنند امسال ارگ بم را متفاوت‌تر از سال‌های قبل خواهند دید و برای آن‌ها جذاب‌تر خواهد شد .

مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهارداشت: برای اولین بار امکان بازدید از ارگ قدیم بم در شب فراهم شده است و همچنین اجرای برنامه‌های دیگری از جمله نور و صدا هم در این بنای تاریخی در دستور کار قرار دارد.

او تصریح‌کرد: با پیش بینی منابع، بحث نور و صدا و اسکان و اقامت در ارگ تاریخی بم را در برنامه داریم و برخی از خونه‌هایی که در این بنای تاریخی مرمت و احیا می‌شوند امکان اسکان در آن‌ مکان فراهم می‌شود .

نورپردازی ارگ قدیم بم در فاز دوم تکمیل می‌شود

فعالی عنوان‌کرد: نورپردازی ارگ قدیم در فاز دوم تکمیل خواهد شد و برای این کار اعتبار سه میلیارد تومانی پیش بینی شده است.

او می گوید کار مرمت این بنای تاریخی با رعایت تمام اصول فنی و معماری انجام شده است

فعالی بیان‌کرد: نوروز ۱۴۰۳ امکاناتی در ارگ تاریخی بم مهیا می شود که باز بتوان شرایط جدیدتری برای بازدید گردشگران فراهم کرد .

۹۰ درصد ارگ بم تکمیل شد

او درخصوص تکمیل ارگ تاریخی بم گفت: تاکنون ۹۰ درصد از ارگ تاریخی بم که در زلزله ۸۲ تخریب شده بود با اصول فنی و رعایت ضوابط و استحکام بخشی که انجام شده بود احیا شده است.

به گفته او قبل از زلزله ۸۲ فضاهایی در ارگ تاریخی بم وجود داشت که کاربری نداشت و مرمتی روی آن‌ها صورت نگرفته بود .

مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: توسط تیم کارشناسی برای فضاهایی که قبل از زلزله کاربری نداشته‌اند هم برنامه داریم تا آن‌ها را هم به چرخه حیات برگردانیم.

فعالی افزود: در یکسال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی و مرمت این بنای تاریخی اعتبار در نظر گرفته شده که هر ساله مبلغی توسط وزارت میراث فرهنگی برای مرمت اختصاص داده می شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=102430
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.