هزینه یلدای یک خانواده کرمانی ۵۴۶ هزار تومان است

گرانی داستان بی‌پایانی است که پا به پای تورم افسار گسیخته مردم را دور هم جمع می‌کند، نرخ دلار و سکه و طلا را اگر کنار بگذاریم کرمانی‌ها از افزایش قیمت شیر، نان و مرغ و تخم مرغشان دل نگرانند.

فرض کنیم یک خانواده پنج نفره در کرمان قصد برگزاری شب یلدا داشته باشد و در این شب پذیرای مهمان هم نباشد در این صورت هزینه‌های برگزاری این شب چقدر خواهد بود؟

به گزارش مهر، یک کیلو مرغ در حال حاضر در کرمان ۱۲۶۰۰ تومان است و از این قرار قیمت یک مرغ دو کیلویی ۲۵۲۰۰ تومان می شود و قیمت هر کیلو گوشت ۸۰۰۰۰ تومان است، قیمت هر کیلو برنج ایرانی نیز ۱۸۰۰۰۰ هزار تومان است که با این احتساب حدود ۲۰۰۰۰ تومان نیز قیمت یه وعده برنج می شود.

سایر تنقلات شام شب یلدا نیز به ۳۰ هزار تومان می رسد و اینگونه پرونده شام بدون مهمان بسته می شود اما نوبت به شیرینی می رسد، شیرینی مردم کرمان کماچ و کلمپه است که هر دو متاثر از قیمت پسته و خرما افزایش یافته اند، قیمت یک کیلو کلمپه مرغوب به ۳۰۰۰۰ تومان و یک کیلو کماچ نیز ۲۸۰۰۰ تومان است از سوی دیگر یک کرمانی بدون «قوتو» یا همان قاووت نمی تواند شب یلدا را صبح کند و هر کیلو قاووت هم ۳۸۰۰۰ تومان است.

آجیل اما داستانش با بقیه فرق فراوان دارد، هر کیلو پسته تا ۲۰۰ هزار تومان در کرمان خرید و فروش می شود و هر کیلو آجیل درجه یک هم حداقل ۸۰۰۰۰ تومان قیمت دارد.

حالا باید سری به به بازار میوه فروشان بزنیم مهمترین میوه شب یلدای مردم کرمان هندوانه و انار است هر کیلو هندوانه هم اکنون نرخی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان دارد و یک هندوانه ۵ کیلویی تا ۱۰۰۰۰ تومان قیمت دارد اما انار حساب جداگانه ای دارد هر کیلو انار مرغوب دانه سیاه سیرچ تا ۱۵ هزار تومان هم توسط دلالان به فروش می رسد و دو کیلو انار نرخش ۳۰۰۰۰ تومان می شود.

داستان یلدا با این ارقام تمام نمی شود، نیازهای ریز و درشت فراوانی هنوز به جا مانده اما با یک حساب سر انگشتی برگزاری شب یلدا برای یک کرمانی در خانواده چهار نفره که مهمان هم ندارد ۵۴۶ هزار تومان می شود.

در سال های اخیر رسم دیگری که در کرمان رونق گرفته است برگزاری شب یلدا به صورت دسته جمعی در یکی از باغ‌های کرمان است. در باغ های معروف کرمان نرخ ورود برای هر نفر از ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان بستگی به جای میز و باغ های ارزان ۷۷ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

جیب مردم برای شب یلدا دوخته نشده است

حالا اگر نگاهی به جیب مردم شهر کرمان بکنیم کمتر کسی می تواند هزینه سنگین شب یلدا را پرداخت کند، سفره ها کوچک شده و میهمانیهای هم کمتر شده است. مردم سعی می کنند قناعت کنند و هزینه کمتری را در شبی بپردازند که تنها کمی از شبهای دیگر طولانی تر است با این وجود چراغ خانه مردم کرمان روشن است و سعی می کنند با خریدهای کمتر و حذف برخی اقلام از جمله پسته هزینه کمتری را متحمل شوند اما خاطره ای خوش در ذهن اعضای خانوادشان ایجاد کنند.

اگر سری به بازار کرمان بزنید و سراغ حجره های عطاری ها و شیرینی فروشی ها بزنید خرید مردم بسیار کمتر از سالهای قبل شده است، اکثر اجناس درب مغازه ها مانده است و مردم تنوع آجیلشان را کم کرده اند. برای خرید انار، دانه ای میوه می خورند و در زمان خرید دخل و خرجشان را می سنجند. خرید مردم از بازار مظفری که قیمت های منصفانه تری دارند بیشتر شده و اگر سری به پسته فروشی ها بزنید کمتر مشتری در این مغازه ها می بینید.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان از کنترل بازار و نطارت شدید بر قیمتها سخن می گوید و از مردم کرمان می خواهد که گرانی ها را به شماره ۱۲۴ گزارش اعلام کنند اما قیمتها این صحبتها را نمی شناسد و هر روز که به یلدا نزدیک تر می شویم قیمتها روند صعودی طی می کنند.

یکی از مردم کرمان می گوید: در زمان دولت دهم شاهد تورم بودیم اما دلتمردان حداقل کاری که کردند افزایش دستمزدها متناسب با تورم بود به همین دلیل قدرت خریدمان کمتر متزلزل شد اما در ماههای اخیر قیمتها چندین برابر شده اما دستمزد ما هیچ فرقی نکرده است آخر چرا کسی برای رفع مشکلات اقتصادی و کاهش فشار بر روی مردم چاره اندیشی نمی کند.

این نمونه ای از داستانهایی است که احتمالا در شب یلدا بارها نقل می شود و بچه ها این روزها به جای شنیدن داستان پیرزن موسفید و پیرمرد مهربان جلوی چشمشان نرخ قیمتهای کالاهایی که والدینشان نقل می کنند رژه می رود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22210
1 نظر
  1. محمد می گوید

    لااقل یک تبریکی به این مناسبت می گفتید! نیاز نیست اینقدر با آداب و تفصیل شرح بدبختی مان را بدهید! کمک کنید شاد باشیم و امید به آینده هم داشته باشیم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.