هفته آینده سیل می‌آید؟| پیش‌بینی بارش 100 میلی‌متری در برخی نقاط استان کرمان

مدیرکل هواشناسی استان کرمان از احتمال بارش 100 میلی‌متر در استان کرمان خبر داد.

صبح امروز جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان در حالی تشکیل شد که سیل در ابتدای هفته جاری خسارت‌های زیادی را در جنوب و شرق استان کرمان به بار آورده. با این حال آنطور که هواشناسی کرمان پیش‌بینی کرده، احتمال وقوع مجدد سیل در هفته آینده وجود دارد.

تورج جدیدی، مدیرکل هواشناسی استان کرمان در این جلسه خبر داد که پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد از شنبه تا دوشنبه یک سامانه بارشی در استان فعال باشد که در برخی نقاط احتمال بارش 100 میلی‌متری داریم.

این اظهارنظر در حالی است که ابتدای هفته بارش 142 میلی‌متری در کهنوج و 100 میلی‌متری در رودبار جنوب باعث وقوع سیل شد. بدین ترتیب اگر این پیش‌بینی درست از آب دربیاید، احتمال وقوع مجدد سیل کم نیست.

البته او گفته این 100 میلی‌متر، پیش‌بینی بارش تجمعی در یک نقطه است و ممکن است اتفاق بیفتد. به گفته جدیدی میزان بارش در برخی نقاط استان کرمان در ابتدای هفته آینده به این شرح است:

  • بم 10 تا 20 میلی‌متر
  • بردسیر 10 تا 20 میلی‌متر
  • سیرجان 20 تا 25 میلی‌متر
  • زرند 20 تا 30 میلی‌متر
  • کهنوج 40 تا 50 میلی‌متر
  • جیرفت 45 تا 55 میلی‌متر
  • فاریاب 20 تا 30 میلی‌متر
  • راین 40 تا 50 میلی‌متر
  • قلعه گنج حدود 25 میلی‌متر
  • بافت و شهربابک 20 تا 35 میلی‌متر
  • کوهبنان و شمال استان 25 تا 30 میلی‌متر

این پیش‌بینی‌ها در حالی صورت گرفته که مجید سعیدی، مدیرکل بحران استانداری کرمان در جلسه امروز با اشاره به سیل ابتدای هفته گفت که هواشناسی پیش‌بینی بارش ۷۰ میلیمتری را برای جنوب استان کرمان کرده بود اما در برخی نقاط استان از جمله در شهرستان کهنوج میزان بارندگی‌ها به ۱۴۰ ‌میلیمتر نیز رسید.

مدیرکل هواشناسی کرمان هم پاسخ داد که پیش‌بینی بر اساس آمار و احتمال است. ضمنا در جنوب کرمان ایستگاه و رادار به میزان کافی نداریم.

اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور

روز گذشته هم سازمان هواشناسی کشور اطلاعیه‌ای در خصوص احتمال وقوع سیل در برخی نقاط ایران منتشر کرد.

 توصیف: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: پنجشنبه مورخ 99/1/7
 نوع مخاطره: بارش شدید باران، همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف
 منطقه اثر:
پنجشنبه مورخ 99/1/7:
بارش باران و رعدوبرق: کردستان، کرمانشاه (حداکثر 30 تا 40 میلی‌متر)، نیمه شمالی فارس و جنوب غرب و مرکز کرمان (حداکثر 20 تا 30 میلی‌متر به‌صورت محلی احتمال بارش بیش از 30 میلی‌متر)
جمعه مورخ 99/1/8:
بارش باران و رعدوبرق: جنوب آذربایجان غربی، شمال کردستان (حداکثر 30 تا 40 میلی‌متر)، غرب اصفهان، جنوب استان مرکزی و لرستان (حداکثر 20 تا 30 میلی‌متر)
شنبه مورخ 99/1/9:
بارش باران و رعدوبرق: آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، زنجان، فارس، غرب کردستان، کهکیلویه و بویر احمد (حداکثر 20 تا 40 میلی‌متر)، چهارمحال و بختیاری نیمه شرقی خوزستان، جنوب و شرق لرستان (حداکثر 40 تا 80 میلی‌متر)
یکشنبه مورخ 99/1/10:
فارس، شرق خوزستان، کرمان و کهکیلویه بویر احمد (حداکثر 30 تا 40 میلی‌متر به‌صورت محلی احتمال بارش بیش از 40 میلی‌متر)، شرق خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی شرق یزد و غرب کرمانشاه (حداکثر 20 تا 30 میلی‌متر)
زمان پایان: در هشدارهای بعدی صادره اعلام می‌شود.
اثر مخاطره: احتمال سیلاب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر شهری و اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی، لغزندگی جاده‌های کوهستانی، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد
 توصیه: مدیریت سدها، اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی، فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای و اجتناب از سفرهای غیرضروری
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=45766
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.