وضعیت نگران کننده ذخایر خونی در استان

میرزایی مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: کاهش ذخایر خونی استان درهمۀ گروه‌های خونی نگران کننده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی | شیوع کرونا در کشور تاثیرات متفاوتی را برجا گذاشت، یکی از این تاثیرات کاهش اهدا خون بود، هنوز در ماه‌های ابتدای شیوع کرونا بودیم که بانک‌های خونی زنگ‌های خطرشان را به صدا در آورده که ذخایر رو به اتمام است.

اطلاع رسانی و توجیه اهدا کنندگان برای این موضوع که همه ی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می شود و از طرفی با اهدا خون کسی به کرونا مبتلا نمی شود، مدتی طول کشید.

در این گذار 9 ماهه ، ذخایر خونی هیچ زمانی به وضعیت نرمال باز نگشتند و همیشه نگرانی از اتمام این ذخایر وجود داشت.

اکنون هم استان با کاهش این ذخایر روبرو است و با توجه به اینکه شمار بیماران تالاسمی محتاج به دریافت خون، در استان زیاد است، وضعیت نگران کننده تر هم می شود.

میرزایی مدیرکل انتقال خون استان کرمان در مورد وضعیت اهدا خون در استان به کرمان نو گفت: شیوع کرونا و به خصوص موج سوم آن، به شدت بر میزان مراجعه کنندگان برای اهدا خون تاثیر گذاشته است و کاهش چشم‌گیری در اهدا خون داریم ،البته تا کنون توانسته ایم، این کاهش را مدیریت کنیم و هیچ درخواستی از مراکز درمانی بی پاسخ نمانده است.

حضور 8 درصدی بیماران تالاسمی کشور در کرمان

وی در مورد فرضیه کاهش ایمنی بدن با اهدا خون گفت: این یک باور اشتباه است و 100 درصد رد می شود، تزریق خون باعث کاهش ایمنی نمی شود و در نتیجه احتمال ابتلا بیماران را بیشتر نمی کند، تاکنون 8 ماه از بحران کرونا می گذرد و این موضوع کاهش ایمنی به هیچ عنوان تایید نشده است.

میرزایی تاکید کرد: بعد از اهدا خون، خیلی سریع سلول‌های خونی جایگزین می‌شوند و بدن واحدهای اهدا شده را جبران می کند به همین دلیل به هیچ عنوان نباید نگران این موضوع باشیم که اگر خون اهدا کنیم، سیستم ایمنی ضعیف می شود.

وی ادامه داد: ما سعی می کنیم بیماران و مخصوصا بیماران تالاسمی را نگران نکنیم اما این کاهش اهدا خون، نگران کننده است و امکان دارد این کاهش ذخایر خونی، مشکل ساز شود. ذخایر خونی در همه ی گروه های خونی کاهش یافته است و به همه ی گروه های خونی نیازمندیم و این کمبود مختص به گروه خونی خاصی نیست.

به گفته میرزایی، 8 درصد بیماران تالاسمی وابسته به تزریق خون کشور در استان کرمان حضور دارند.

میرزایی گفت: بیماری تالاسمی چند نوع است که دو گروه آن وابسته به تزریق خون است و تنها بیماران تالاسمی مینور نیازمند تزریق خون نیستند. بیماران تالاسمی نیازمند به تزریق ماهیانه یک تا دو واحد خون هستند که برایشان حیاتی است.

200 مورد اهدا پلاسمای بیماران بهبود یافته کرونا

میرزایی در مورد میزان اهدا پلاسما بیماران بهبود یافته کرونایی در استان گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 250 نفر بیمار کرونایی بهبود یافته برای اهدا پلاسما به مراکز اهدا خون استان مراجعه کرده‌اند،که از این تعداد حدود 200 نفر موفق به اهدا پلاسما شدند.

میرزایی تاکید کرد: با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا زیاد شده است و از طرفی فصل سرد را هم در پیش داریم و احتمال درگیری های شدید کرونایی برای بیماران وجود دارد، نیاز پلاسمای بیماران کرونایی هم افزایش پیدا می کند، به همین دلیل از بهبود یافتگان کوئید 19 درخواست داریم 28 روز بعد از بهبود بیماری برای اهدا پالاسما به پایگاه‌های اهدا خون مراجعه کنند.

وی گفت: البته همه ی بیماران بهبود یافته کرونا نمی توانند پلاسما اهدا کنند، به طور مثال زنانی که سابقه بارداری داشته باشند یا کسانی که سن قانونی اهدا خون را نداشته و زیر 18 سال هستند یا داروی خاصی مصرف می کنند نمی توانند پلاسما اهدا کنند.

میرزایی گفت: البته در معاینه ای که در مرکز انتقال خون انجام می شود هم ممکن است با توجه به شرایط متقاضی، اهدا رد شود ، به طور مثال نبود رگ مناسب یکی از شرایطی است که در مرکز انتقال خون کنترل می شود.اما به طور کلی شرایط اهدا خون و اهدا پلاسما تقریبا یکی است.

حضور 220 بیمار نیازمند تزریق خون تالاسمی در جیرفت

در استان کرمان، شهرستان های کرمان،جیرفت، بم ، رفسنجان و سیرجان مرکز انتقال خون دارند.

در جنوب استان تنها مرکز انتقال خون در شهرستان جیرفت واقع شده است برای دانستن شرایط ذخایر خونی این منطقه با بهزادی رئیس پایگاه انتقال خون جیرفت، گفتگو کردیم.

بهزادی در مورد شرایط ذخایر خونی جنوب گفت: کاهش اهدا خون در سراسر کشور وجود دارد که به طبع آن جنوب استان کرمان هم درگیر آن است، که مهم ترین دلیل آن هم بحث کرونا و ترس مردم است.اما فعلا ذخایر خونی در جنوب در مرحله بحران نیست.

وی با تاکید بر اینکه یکی از گروه های مصرف کننده اصلی خون در جنوب کرمان بیماران تالاسمی هستند گفت:540 بیمار تالاسمی وابسته به تزریق خون در جنوب استان حضور دارند که از این جمع 220 بیمار تالاسمی وابسته به تزریق خون در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد زندگی می کنند که ماهانه باید بین یک تا دو واحد خونی دریافت می کنند .

وی افزود: البته این میزان نیاز بیماران تالاسمی به خون به شرایط بیمار هم بستگی دارد و بعضی از بیماران براساس سن و جنس و وزن تا 4 واحد هم نیاز دارند، که برای این تعداد بیمار حدود هزار واحد خونی نیاز است.

بهزادی ادامه داد: مراجعه بیماران بهبود یافته کرونا برای اهدا پلاسما در جنوب استان هم در سطح قابل قبولی است و حتی یک ذخیره پلاسما از بهبود یافتگان کووید 19 هم داریم و اکنون حدود 50 واحد پلاسمای بیماران بهبود یافته درگیر کووید 19 را ذخیره کرده ایم. در بیمارستان‌ها اگر بیماری شرایط دریافت پلاسما اهدا شده را داشته باشد و پزشک درخواست دهد ما پلاسمای کووید را در اختیار مرکز درمانی قرار می دهیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=58188
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.