پروژه های ناتمام شهر کرمان به کجا رسیده اند؟

معاون امور عمرانی و فنی استاندار کرمان از میزان پیشرفت فیزیکی میدان آزادی را 50 درصد تا تاریخ 23 اسفند 96 خبر داد.

سید مصطفی آیت‌الهی‌موسوی پیشرفت فیزیکی میدان آزادی را 50 درصد، پیشرفت فیزیکی تقاطع ابوذر را 50 درصد، پیشرفت فیزیکی تقاطع هوانیروز 24 درصد، پیشرفت فیزیکی تقاطع راه آهن 50 درصد، پیشرفت فیزیکی چهارراه ولیعصر 100 درصد، پیشرفت فیزیکی تقاطع سربازان گمنام 26 درصد، پیشرفت فیزیکی تقاطع غیر هم سطح سیدی 82 درصد تا تاریخ 23 اسفندماه سال قبل اعلام کرد.

موسوی از پیشرفت فیزیکی 88 درصدی پروژه دسترسی به بام کرمان تا 23 اسفندماه سال گذشته خبر داد و بیان کرد: طول تقریبی این مسیر 1.8 کیلومتر با عرض 9.3 متر است که عمده کار به صورت ایجاد تراشه در سنگ بوده و پیمانکار این پروژه توس امید امین است ، مشکلات این پروژه را می‌توان مشکل عملیات در سنگ و محدودیت عملیات آتشباری و تهیه مواد ناریه برشمرد.

به گزارش ایسنا معاون امور عمرانی و فنی استاندار کرمان در خصوص پروژه تله کابین کرمان گفته است که پروژه تله کابین در 26 آبان 94 توسط استاندار کرمان کلنگ‌زنی شد. طول کلی مسیر 1.2 کیلومتر و دارای 8 پایه است که تا 23 اسفندماه سال گذشته 6 پایه آن احداث شده است، قابل ذکر است که سیستم دارای 8 کابین با گیربکس هیدرولیک دو جهته و کابل نازک است.
وی مسیر تله کابین را از گنبد جبلیه تا بام کرمان(کوه‌های صاحب‌الزمان ) اعلام و اضافه کرد: در این پروژه سرمایه‌گذار به مدت 12 سال از زمان ساخت، از تله کابین بهره‌برداری می‌کند و سپس تحویل شهرداری خواهد شد، شایان ذکر است که پیشرفت فیزیکی این پروژه تا 23 اسفندماه سال گذشته 67 درصد بوده است؛ ضمن آنکه تامین برق یکی از موانع و مشکلات این پروژه بوده است.

اجرای پروژه بدنه‌سازی میدان مشتاقیه (شهداء) که شامل اجرای 6 دروازه ورودی خیابان‌های منتهی به میدان مشتاق به اضافه 53 رواق است که تا 23 اسفندماه سال گذشته 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.به گفته موسوی مشکلات ترافیکی، سازه حجیم و غیر اقتصادی، فقدان برآورد دقیق ریالی اجرای کار و عدم ارایه اطلاعات مالی پروژه از طرف شهرداری از جمله مسایل و موانع این پروژه بودند.

موسوی در خصوص احداث و توسعه ساختمان استانداری کرمان گفته است که حجم عملیات ساختمان اداری 27 هزار و 510 مترمربع  در 11 بلوک 6 طبقه، اکنون در مرحله تکمیل نازک کاری و تکمیل تاسیسات قرار دارد و تقریبا میزان پیشرفت فیزیکی آن تا 23 اسفندماه 92 درصد بوده است.
وی کمبود اعتبار، تداخل ساختمان شورای شهر، عدم عقد قرارداد محوطه سازی، حصار و پارکینگ را از جمله مشکلات پروژه ساختمان استانداری برشمرد و اعلام کرد: اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا اسفند سال گذشته 52 میلیارد تومان بوده است.

معاون امور عمرانی و فنی استانداری کرمان درباره مجتمع تجاری صاروج پارس گفت: در این مجموعه احداث پارکینگ، سینما، فضاهای ورزشی، هتل، فضاهای تفریحی، دفاتر اداری، رستوران و فضاهای تجاری با مساحت تقریبی 130 هزار مترمربع پیش‌بینی شده است.
وی با بیان این مطلب که موقتا جمع‌آوری و هدایت آب‌های زیرسطحی از طریق لوله اصلی حاشیه جنوبی خیابان امام (ره) به سمت جنگل قائم با همکاری شهرداری در حال انجام است، تصریح کرد: این پروژه تاکنون سه قرار داد دارد که 90 درصد قرارداد تخریب، 100 درصد قرارداد خاکبرداری و تقریبا 20 درصد قرارداد ساخت و نصب اسکلت انجام شده است.
این مقام مسئول پیمانکار این پروژه را شرکت 115 دانست و عنوان کرد: تا کنون میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه 66 میلیارد تومان بوده است که 60 میلیارد تومان آن آورده شهرداری و 6 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی تامین شده است.

جمع‌آوری آب‌های زیرسطحی شهر کرمان را یکی دیگر از پروژه‌های عمران شهری کرمان است که موسوی در این خصوص  اظهار کرده که میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه 32 درصد است که در حال حاضر به دلیل عدم تخصیص متوقف است.

معاون امور عمرانی و فنی استانداری کرمان ضمن  55 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه ساختمان کنسوگری انگلیس در کرمان گفته است که این پروژه در دو فاز تعریف شده که برای فاز اول که شامل مرمت، حفاظت و رفع خطر است، 100 میلیون تومان هزینه شده و هزینه فاز دوم که شامل مرمت جامع و تکمیلی 1.4 میلیارد تومان برآورد شده است.
وی با بیان این مطلب که فاز اول این پروژه به صورت کامل انجام شده ، مطرح کرد: عملیات آوربرداری، استحکام بخشی و بازسازی قسمت‌های مخروبه، مرمت سقف‌ها، اندود کاهگل پشت بام، استحکام بخشی پی‌ها، آجرکاری شرقی لبه بام، ستون‌ها و دیوارهای تخریبی و همچنین آوربرداری و بازسازی ایوان ضلع شمالی جز فاز اول این پروژه بودند که انجام شده‌اند.
موسوی در خصوص فاز دوم ساختمان کنسوگری انگلیس در کرمان گفت : در فاز دوم ایوان‌های غیر قابل بازسازی تخریب شده و عملیات خاکبرداری کف‌ها و تراشیدن کاهگل و گچ دیوارها در حال انجام است، قابل ذکر است که فقدان طرح و برآورد از جمله موانع و مشکلات این پروژه هستند.

عمده کار مجموعه گردشگری، فرهنگی و تفریحی قلعه دختر و قلعه اردشیر به صورت تملک است، به گفته موسوی مساحت کل طرح 280 هکتار است که در کمیسیون ماده 5 به 234 هکتار کاهش یافته  و این طرح شامل 4 فاز است که فاز نخست آن شهرک جانبازان تملک شده و در حال تخریب است.

این مقام مسئول ادامه داد: تا کنون 5 قطعه زمین به شهرداری واگذار شده که شامل یک قطعه زمین جنب پارک جنگلی باهنر به مساحت 16 هکتار، قطعه بعدی انتهای بلوار رضوان به مساحت 6.5 هکتار، ضلع شمالی راهنمایی و رانندگی در بلوار جمهوری به مساحت 6 هکتار، نرسیده به میدان اول هفت باغ به مساحت 5 هکتار و زمین جنب دانشگاه آزاد به مساحت 7 هکتار که معوض زمین‌های شهرک جانبازان بوده‌اند.
وی میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه را تا 23 اسفندماه سال گذشته 40 درصد دانست و افزود: ساماندهی فضای اطراف قلعه دختر از ابتدای خیابان 17 شهریور به صورت امانی توسط شهرداری در حال اجرا هستند، ضمن آنکه تملک حدفاصل پارک پردیسان تا پارک سنگی با نام پارک پدر فاز اول و دوم به بهره‌برداری رسیده است همچنین عملیات مرمت قلاع دختر و اردشیر تعطیل می‌باشد؛ گفتنی است که عمده مشکل این پروژه تامین منابع مالی بوده است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17164
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    همه پروژه ها تعطیل هستند خجالت نکشیدن از این گزارش عملکرد

  2. امین می گوید

    ما خجالت میکشیم که بگیم این کرمان شما مرکز استانمونه
    کرمان شایسته مرکزیت این استان بااین وسعت و پهناوری نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.