اعتراض کارگران معدن مس دره زار به نابرابری ساعت کار و دستمزد


کار ۱۲ ساعته با قرارداد اداره کار و حقوق پایین| اداره کار سیرجان: در صورت عدم توافق کمیسیون کارگری تشکیل می‌شود

کارگران معدن مس دره زار سیرجان امروز در اعتراض به نداشتن طرح طبقه بندی و این که قراردادهایشان بر اساس قانون اداره کار است، اما ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار می‌کنند و حقوق‌ ‌آن‌ها به این میزان نیست، تجمع کردند.

معدن مس دره زار زیر مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران بوده و در مسیر سرچشمه-پاریز به دره زار قرار دارد. این معدن خرداد ۹۸ افتتاح شد.

یکی از کارگران در گفت و گو با «کرمان‌نو» می‌گوید: ما در این معدن با ساعت کاری بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ ساعت در ماه کار می‌کنیم اما حقوقی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان دریافت می‌کنیم؛ در صورتی که اگر قرارداد بر اساس قانون کار است باید همان ۸ ساعتی که در قانون آمده کار کنیم.

او ادامه می‌دهد: این مشکل مختص نیروهای بومی معدن است و فقط با با بومی ها قرارداد اداره کار می‌بندند، کارگران تا الان به امید آینده کار می‌کردند اما حالا آینده‌ای پیش روی خود نمی بینند و می‌خواهند یا طبق قانون اداره کار باشند و یا حقوق آن‌ها افزایش داشته باشد.

این کارگر با اشاره به این که برخی نیروها ۶ تا ۷ سال سابقه کاری دارند گفت: ۴ سال است این موضوع در جلسات مختلف مطرح شده؛ حالا می‌گویند شرکت جهان پارس نمی‌تواند حق و حقوق بیشتری بدهد؛ اگر می‌توانید از شرکت مس بگیرید.

آن طور که او می‌گوید تا کنون طرح طبقه بندی مشاغل نیز در این معدن اجرا نشده است.

اداره کار سیرجان: در صورت ساعت کار بیشتر، شرکت باید اضافه کار بدهد

«محمدرضا آقاخانی» رییس اداره کار سیرجان می‌گوید: طبق صحبتی که با شرکت مربوطه داشتیم، گفته شده خواسته کارگران جذب در شرکت مس است و از طرفی این معدن هنوز ۲سال کار دارد و بعد از آن تصمیم گیری می‌شود.

او در خصوص اعتراض کارگران مبنی بر داشتن قرارداد اداره کار و ساعت کاری بیش از قانون با حقوق کم گفت: اگر ساعت کاری کارگران بیشتر باشد باید اضافه کار به آن‌ها داده شود و اگر داده نشود خلاف است.

آقاخانی ادامه می‌دهد: کارفرما مدعی است قوانین اداره کار عایت شده، هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر موضوعی باشد ما پاسخگو هستیم که این موضوع باید توسط بازرسان اداره کار بررسی شود.

او با اشاره به این که تا کنون هیچ کارگری از این معدن به اداره کار مراجعه نداشته گفت: کارفرما در شرکت اعلام کرده با کارگران مذاکره می‌کند و قرار است تا فردا نتیجه را اعلام کنند، اگر موضوع حل شد که هیچ اگر نه کمیسیون کارگری شهرستان تشکیل و تصمیم گیری می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79980
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.