کرمان نیازمند مرمت لوله های فرسوده است نه انتقال آب/ اگر پول نیست چرا پروژه انتقال آب اجرا می شود؟

رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو امروز در نشست علمی « حیات یک تمدن از هلیل تا جازموریان » در دانشگاه باهنر کرمان که به همت انجمن علمی حقوق دانشگاه باهنر و حمایت معاون فرهنگی دانشگاه برگزار شد گفت: طرح های انتقال آب و سدسازی باعث شده بر خلاف قوانین حاکم بر طبیعت مردم بیشتری را در شهر اصفهان متمرکز و صنایع آب بر را در قلب اصفهان مستقر کنیم .

محمد درویش افزود: میزان مهاجرپذیری اصفهان در چهاردهه گذشته تقریبا بین 5 تا 6 برابر با متوسط کل کشور بوده، استانی که دارای محدودیت آب است چگونه توانسته یکی از مهاجرپذیرترین استان های کشور باشد؟ آیا ما به اصفهان خدمت کردیم پل خواجو و سی و سه پل اکنون ترک برداشته اند در پل خواجو با بزرگترین شکاف ها روبرو هستیم در مورچه خور زمین دارد فرو می رود، میدان نقشه جهان و تمام ابنیه های تاریخی را در اثر فرونشست زمین داریم از دست می دهیم در حالی که اصفهان به دلیل همین کهن زادبوم های تاریخی توانسته برای کشور پول تولید کند.

وی اضافه کرد: چرا از عواقب طرح های انتقال آب که دوستی خاله خرسه است درس عبرت نمی گیریم. در یک برآورد پژوهشی در مورد نرخ هدررفت آب در 31 استان کشور مشخص شده یزدی ها که همیشه به قنات، قنوت و قناعت معروف بودند و قدر قطره قطره آب را می دانستند رتبه 26 هدررفت آب را از آن خود کرده اند. چرا رفتار مردم تغییر کرده، دچار کم تحرکی شده اند و رتبه دوم بیماری های غیرواگیر را به خود اختصاص داده اند. چه بلایی سر مردم سخت کوش یزد آوردیم. اگر لوله های آب این شهر قطع شود کل مردم یزد دچار مشکل می شوند و از نظر پدافند غیرعامل یک خطای نابخردانه است که مرتکب شده ایم.

وی با اشاره به اینکه در اصفهان، کرمان و یزد که میانگین ریزش های جوی کم است طرح انتقال آب اجرا می کنیم گفت: در پرباران ترین استان ایران یعنی گیلان که بارش ها چهار برابر نیاز مردم آن شهر است کارگاه سدسازی راه می اندازیم و رویشگاه های ارزشمند هیرکانی را به خطر می اندازیم. پدیده ای خطرناک با عنوان با خشکسالی مدیریتی را راه می اندازیم. ما قدر واقعیت های اقلیمی و ویژگی های منحصر بفرد فلات ایران را درک نکرده ایم و این یک بحران جدی در کشور است. ما بر مبنای  نیازهای کوتاه مدت خود سند چیدمان توسعه را طراحی می کنیم و کرمان هم قربانی این نوع نگاه است، اگر درس عبرت نگیرد می تواند قربانی غم انگیزتری هم باشد همین هشدار را در مورد طرح انتقال کاسپین به کویر مرکزی سمنان دادیم. سمنان کهن زادبوم های ارزشمند و جاذبه های تاریخی طبیعی و گردشگری و…دارد و اصلا نیازی نیست چنین بلایی در اثر طرح انتقال آب اتفاق بر سر این شهر بیاید و سمنان را به یک بحران جدید مثل یزد و اصفهان و تهران بدل کنیم.

درویش ادامه داد: در زمان اجرای پروژه ها به نظر جوامع محلی اهمیت نمی دهیم، سازمان ملل تایید کرده ما باید به نظر جامعه محلی کرنش کنیم و تا زمانی که جامعه محلی نتوانسته همراه شود پروژه ها و طرح ها عملکرد مناسبی ندارد و با شکست روبرو می شوند. همکاران من در سازمان جنگل ها هزاران هکتار جنگل کاری در زاگرس کرده اند اما دریغ از اینکه بیست هکتار از این جنگل کاری ها پایدار مانده باشد، چون طرح و پول می گیریم بدون اینکه برای جامعه محلی توضیح دهیم که چرا باید از این رویش ها محافظت کنند.

وی تصریح کرد: چرا باید سوالات زیادی ل در مورد طرح انتقال آب هلیل وجود داشته باشد. گزارش ارزیابی این طرح کجاست؟ چرا این گزارش بر روی سایت حفاظت محیط زیست منتشر نمی شود در حالی که طبق قانون باید منتشر شود و همه بتوانند از جزییات طرح باخبر باشند. چرا شفاف سازی نمی کنیم و فکر می کنیم مردم محرم ما نیستند. چرا فقط این مردم در یک مقاطعی شهیدپرور و اهل بصیرت می شوند؟

وی با اشاره به اینکه در مورد استانی صحبت می کنم وقتی وارد سایت جهادکشاورزی آن شوی می بینی که میزان برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی 8/5 میلیارد مترمکعب است یعنی 800 میلیون مترمکعب بیشتر از اصفهان. استانی که اداره آب منطقه ای اش می گوید میزان 9هزار و600چاه غیرمجاز دارد و کسری بیلانش 902میلیون مترمکعب در سال است، استانی که 23ونیم میلیارد مترمکعب تولید آب آن است و 18 میلیارد آن تبخیر می شود و 5ونیم میلیاردش قابل استحصال است. کل نیاز آب شرب این استان با جمعیت 3 میلیون نفر چیزی در حدود 300 میلیون متر مکعب است یک چیزی حدود 5 درصد از کل آبی که فقط توسط چاه ها دارد استخراج می شود می تواند نیاز کل مردم کرمان را تامین کند. آیا ما واقعا با بحران خشکسالی روبرو هستیم یا بحران کفران نعمت؟ چگونه در کرمان برای تصفیه آب، تعمیر و مرمت لوله های فرسوده آب برای افزایش راندمان آبیاری پول نیست اما برای طرح های انتقال آب و سدسازی همیشه پول داریم در حالی که آنها که با یک صدم این پول راه می افتند. ما با سدسازی مخالف نیستیم اما می گوییم آیا همه راه ها را رفتید و به نتیجه نرسیدید؟ اگر همه راه ها را رفتید و هیچ راهی نبود به ماندگاری مردم کمک کنید و احتمال مهاجرت مردم وجود داشت می توانید سدسازی کرده و طرح انتقال آب اجرا کنید.

درویش ادامه داد: بیش از یکی میلیارد متر مکعب آب در استان کرمان صرف کشاورزی می شود ولی تبدیل به غذا بر سر سفره مردم نمی شود چون در کرمان سردخانه و روش های بسته بندی مناسب برای نگهداری محصولات کشاورزی نداریم. روش های دپو وفروش محصولات کشاورزی مان غلط است. چرا نباید این بخش ارتقا نرم افزای پیدا کند تا از هر لیتر استفاده درست شود. می گویند پول نیست اگر پول نیست چرا سومین کشور سد ساز دنیاییم؟

وی تاکید کرد: چرا باید سازمان حفاظت محیط زیست که مسوولیت حفظ کیفیت آب و خاک این کشور را دارد وظیفه خودش را انجام ندهد تا درگیر سونامی سرطان باشیم؟ گردش مالی سرطان ده میلیارد دلار در سال است یعنی سه برابر بودجه وزارت آموزش و پرورش. بودجه حفاظت محیط زیست بودجه اش از شهرداری منطقه 5 تهران هم کمتر است، این نهاد اگر می خواست به وظایفش عمل کند مافیای دارو باید چیکار می کرد؟دنیای پر قدرتی وجود دارد که آدرس های غلط می دهد و ما نیاز به مدیران سلحشوری داریم که منابع سازمانشان را به منافع مدیران بالادستی ترجیح دهند حتی اگر این مساله منجر به لرزش میزشان شود.

وی ادامه داد: برای اینکه یک سانتی متر خاک در این کشور احیا شود هفتصد سال زمان لازم است، اگر میزان تغذیه و برداشت آب برابر شود مدت انتظار ما برای اینکه دشت رفسنجان  و سیرجان دوباره تاب آوری خود را بدست بیاورند دست کم 50 هزار سال است. همه غرور تمدن ما ایرانی ها به 2هزارو 500 سال بر می گردد ولی نسل امروز با این سرزمین کاری کرده که برای جبران عقوبت هایش به 50 هزار سال نیاز داریم.

محمد درویش اضافه کرد: جازموریان در یک خیانت نابخشودنی در شمار تالاب های ثبت شده هم قرار داده نشده تا راحت بتوانیم بخوریمش. این تالاب می توانست تفاوت دمای شب و روز را کاهش دهد و نیاز اقلام زراعی را در مناطق اطرافش برطرف کند. جمعیت بزرگی از پرندگان را به سمت خود هدایت کند و این پرندگان می توانستند حمله ملخ ها را مهار کنند فضله هایشان خاک را حاصلخیز و صنعت صیادی را در منطقه تشدید کنند اما ما همه چیز را از دست دادیم و به جایش یک چشمه ی بزرگ تولید گرد و خاک درست کردیم.

وی با بیان اینکه من تعجب می کنم برخی می گویند اصلا ما در اینجا تالابی نداشتیم گفت: در محدوده همه رودخانه های جهان یک تالاب و یک دریا داریم. کسی که این حرف را می زند از کمترین سواد محیط زیستی هم برخوردار نیست.ما در کرمان با خیز آب روبرو هستیم و ابنیه های تاریخی دارد تخریب می شود، چرا اجازه می دهیم 30 درصد پرت آب را در شبکه لوله کشی داشته باشیم و از آن طرف به بهانه تامین آب شرب منطقه ای دیگر را خراب کنیم و آبش را منتقل کنیم من اصلا بحثم جیرفت نیست بلکه دغدغه ملی دارم و همه باید این گونه باشیم.

وی اضافه کرد: شما پهناورترین و زیباترین کویر دنیا یعنی لوت را دارید، سیرچ را دارید چرا از این جلوه ها استفاده نمی کنید و هلیل را به سمت توسعه ناپایدار هدایت می کنید و اگر این کار را نکنید مردم کهنوج، حاشیه جازموریان، جیرفت، سیرجان و …می توانند در کنار هم راحت زندگی کنند.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63838
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.